تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 13 بهمن 98

12:51 - 1400/01/21
استراحت نماگرهای بازار بار دیگر بیش از یک جلسه به درازا نکشید. این بار شایعه افزایش سرمایه «فملی» موج جدیدی از تقاضا را در بازار برانگیخت تا شاخص کل بورس که جلسه معاملاتی امروز را با ریزش 3600 واحدی آغاز کرده بود در یک بازگشت قدرتمند کار خود را با رشد 2032 واحدی به پایان ببرد. نگرانی از بیماری «ووهان» که داشت فضای عمومی بورس تهران را در بر می‌گرفت به راحتی مغلوب انگیزه‌های تجدید ارزیابی شد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 13 بهمن 98

دنیای بورس: فارغ از آن که شرکت‌ها تا چه میزان توان سودآوری دارند و در این راستا موفق عمل می‌کنند بحث ارزش روز دارایی شرکت‌ها محل اصلی تمرکز این روزهای فعالان بازار سهام است. آن که دارایی‌های یک شرکت به خودی خود چه میزان می‌ارزد و دیگر آن که این شرکت تا چه میزان در استفاده از این دارایی‌ها برای رسیدن به مقصود اصلی، کسب سود، موفق عمل می‌کنند باید در فضای فعلی بازار سهام جدا در نظر گرفته شود و در این صورت می‌توان پیشتازی نگاه اول را در جریان این روزهای بازار سهام مشاهده کرد.

آمارخوانی از معاملات امروز

بورس تهران در حل تطبیق با شرایط جدید است: ارزش معاملات خرد بالاتر از سطح 3 هزار میلیارد تومانی تثبیت شده و بازار سهام جایگاهی عمومی را برای خود دست و پا کرده است. ارزش معاملات خرد امروز بورس نیز در سطح 3510 میلیارد تومان قرار گرفت و در عین حال جریان ورود نقدینگی به بورس تداوم یافت. خالص تغییر مالکیت‌های سهام در بورس تهران و در دومین جلسه معاملاتی هفته در حدود 427 میلیارد تومان به سمت سهامداران خرد بود.

با این وجود حضور نماد تازه عرضه‌شده «فروی» در فرابورس، رصد معاملات این بازار را نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌کند. ارزش معاملات خرد فرابورس (بازارهای اول، دوم و پایه) بالغ بر 1580 میلیارد تومان بود. در بازارهای اول و دوم از 107 نماد فعال، 66 نماد رشد قیمت پایانی را ثبت کردند و آخرین معاملات 75 نماد در محدوده مثبت انجام شد (مساله‌ای که از تقویت تقاضا در دقایق پایانی بازار خبر می‌دهد). 30 نماد در این 2 بازار صف خرید را تجربه کردند و ارزش صفوف خرید آن‌ها به 432 میلیارد تومان می‌رسید. ارزش صف خرید نماد تازه عرضه‌شده «فروی» به 354 میلیارد تومان می‌رسید. نکته قابل‌توجه دیگر در معاملات فرابورس حضور تنها یک صف فروش بود: نماد «وآوا» که عرضه پیشین در بازار سهام به حساب می‌آید صف فروش 50 میلیارد تومانی را تجربه می‌کرد. نهایتا ارزش تغییر مالکیت‌های فرابورس در حدود 50 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود.

«فملی» پرحاشیه می‌شود!

شاید به نوعی «فملی» پرحاشیه‌ترین نماد معاملاتی این روزهای بورس است. سومین شرکت بزرگ سهامی که از یک طرف از معدود شرکت‌های کالایی است که در پاییز عملکردی مطلوب را به نمایش گذاشت، اما از طرف دیگر تحت‌تاثیر روند نزولی شدید قیمت مس در بازار جهانی روند متزلزلی را در مسیر قیمت سهم طی کرد.

بعد از یک هفته، هنگامی که بازار جهانی نتوانست چندان به حل معضل ویروس جدید چندان امیدوار بماند و با ادامه ریزش قیمت‌ها به کار خود پایان داد، «فملی» نیز افت قابل‌توجه قیمت را تجربه کرد و روز گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت. این نماد معاملات امروز را نیز در ادامه معاملات روز گذشته آغاز کرد، تا آن که اخباری غیررسمی درباره قصد این شرکت بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و به این ترتیب این نماد که در محدوده منفی معامله می‌شد در کوتاه‌زمانی به محدوده سقف قیمت رسید و بیشترین اثر مثبت را بر تغییرات امروز شاخص کل داشت.

همچنین ارزش معاملات «فملی» در دومین جلسه هفته به نزدیکی 200 میلیارد تومان رسید و ارزش تغییر مالکیت‌های این نماد 105 میلیارد تومان به سمت سهامداران خرد بود. مساله‌ای که سبب شد بیشترین ارزش معاملات در گروه فلزات اساسی رقم بخورد و گروه‌ خودرو و بانک‌ها صدرنشینی در فهرست بیشترین ارزش معاملات را از دست بدهند.

تعویض در زمین خودرویی‌ها

در معاملات امروز بورس، دو نماد «خساپا» و «خزامیا» به جریان معاملات بازگشتند و در عوض، نماد «خودرو» به علت تغییر 50 درصدی قیمت پایانی و لزوم برگزاری کنفرانس اطلاعاتی متوقف شد. از سوی دیگر اطلاعات حاصل از کنفرانس «خپارس» دیرهنگام بر روی کدال نشست و این خودروساز نیز از بازگشت به معاملات امروز بورس جا ماند.

با این وجود حجم و ارزش معاملات «خساپا» چنان قابل‌توجه بود که این گروه دومین ارزش معاملات را در اختیار گرفت و همچنین بیشترین تغییر مالکیت‌ در این صنعت رقم خورد. در این جلسه دو نماد «خساپا» و «خزامیا» رشد‌های بیش از 10 درصدی قیمت را تجربه کردند؛ تا آن جا که «خساپا» سومین نماد با بیشترین اثر مثبت بر تغییرات شاخص کل بود.