نخست وزیر عراق انتخاب شد | مشی فکری محمدتوفیق علاوی

12:51 - 1400/01/21
پس از معرفی محمدتوفیق علاوی به عنوان نخست وزیر عراق، وی در پیامی تاکید کرد که دولتی با محور وحدت شیعه و سنی تشکیل میدهد.
نخست وزیر عراق انتخاب شد | مشی فکری محمدتوفیق علاوی

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نخست وزیر جدید عراق گفت: اجازه نخواهم داد عراق به عرصه ای برای درگیری منطقه ای تبدیل شود. محمد توفیق علاوی در پیام تلویزیونی زنده تصریح کرد : تعهد می کنم به دور از سهم خواهی های طایفه ای و حزبی به تشکیل کابینه خود بپردازم و کابینه ای تشکیل دهم که نماینده تمامی طیف ها باشد.

تعهد می کنم که از فرایند انتخاباتی محافظت به عمل آورده و با هر آنچه بر شفافیت آن تاثیر منفی می گذارد مقابله کنم. علاوی همچنین به حمایت از راهپیمایی های مسالمت آمیز در کشور متعهد شد و گفت: کسانی را که معترضان را کشتند, تحت پیگرد قرار خواهم داد. وی همچنین از مرجعیت عالی عراق به خاطر نقش مهمی که در این مرحله حساس ایفا کردند, تشکر کرد.

 

مشروح سخنان توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق

مامور تشکیل کابینه موقت در عراق در سخنانی خواهان آغاز فوری مذاکرات با معترضان آرام و مسالمت جو شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، محمد توفیق علاوی پس از آنکه برای تشکیل کابینه موقت از برهم صالح رئیس جمهور کشور حکم رسمی دریافت کرد، در سخنانی با بیان این مطلب، ابراز امیدواری کرد چنین مذاکراتی موجب شود تا خواسته‌های به حق معترضان در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین، محقق شود.

مشروح کامل سخنان مجمد توفیق علاوی به شرح زیر است:

با افتخار و با حس بالای مسئولیت، برای منصب ریاست کابینه بعدی عراق، حکم رسمی را دریافت کرده ام، از این فرصت استفاده می‌کنم و از جناب آقای برهم صالح رئیس جمهور، محمد الحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان، نمایندگان پارلمان، فراکسیون‌های پارلمانی، فعالان، اتحادیه‌ها و تمامی آنانی که به من اعتماد و با مکلف کردن من برای این ماموریت، به نوعی با جدیت جهت خدمت به کشور تلاش کرده اند، تشکر می‌کنم، از مرجعیت بزرگ به دلیل ایفای نقش پدرانه و راهبرانه برای تمام فرزندان میهن و تمام گروه‌های معنوی، به ویژه در این مرحله حساس از تاریخ کشور، تشکر می‌کنم. به مقام شامخ شهیدان از میان معترضان مسالمت آمیز، یعنی بر آنانی که در میدان‌های اعتراضات و در مسیر اصلاح طلبی کشته شدند، درود می‌فرستم، بر شهدای وابسته به نیرو‌های امنیتی، یعنی آنانی که در دفاع از حقوق معترضان و تامین امنیت معترضان جان داده اند درود می‌فرستم. همه امید و تلاشمان این است که حقوق این خون‌های پاک را محترم بشماریم، کاری که با آغاز به کار جدی کابینه شهروندی، کابینه نهادها، کابینه عدالت، آزادی، رفاه و صلح، شدنی است.

این حکم موجب شد تا مسئولیت تاریخی و بزرگی بر دوشم نهاده شود به همین دلیل در برابر خداوند و مردم بزرگ عراق متعهد می‌شوم با بهره گیری از تمام امکانات، به کشور خدمت کنم، زیرا خون شهدای وابسته به معترضان و نیرو‌های امنیتی به هدر نخواهد رفت و متجاوزان و تبهکاران محاکمه و به قوه قضائیه معرفی خواهند شد تا به مجازات عادلانه برسند. سلاحی که در دست دولت است برای مقابله با مردم نیست، بلکه برای حمایت از ملت، حمایت از مرز‌ها و تقویت کرامت ملی است.

با استفاده از این فرصت بر تمایل شدید خود برای پیگیری پرونده‌هایی تاکید می‌کنم که با هدف تحقیق درباره حوادث مرتبط به اعتراضات، محاکمه عوامل خشونت علیه معترضان مسالمت جو و علیه نیرو‌های امنیتی و همچنین برای عوامل تخریب و ویرانی دارایی‌های عمومی و خصوصی تشکیل شده است. به خواست خدا و با کمک شما، متعهد می‌شوم کابینه‌ای تشکیل دهم که از سهمیه بندی‌های مذهبی، حزبی، گروهی و نگرش‌های تنگ نظرانه به دور باشد، کابینه‌ای که نماینده همه گروهها، طیف‌ها و فرهنگ‌های متنوع در کشور به شمار آید، متعهد می‌شوم از میان پسران و دختران سرزمینم، شخصیت‌هایی شایسته‌ای را شناسایی و در کابینه مشارکت دهم.

با ملت عهد می‌بندم هیچ یک از کسانی را که گروه‌های سیاسی سعی می‌کنند برای تصدی مسئولیت‌ها در کابینه، تحمیل کنند نپذیرم، حتی اگر فشار‌ها در این زمینه زیاد شود شفاف آن را با شما در میان خواهم گذاشت. تمایل خود را برای تشکیل تیمی از مشاوران دفتر نخست وزیری که اعضای آن از میان جنبش‌های وابسته به معترضان مسالمت جو خواهند بود، اعلام می‌کنم.

بر ضرورت تداوم اعتراضات مسالمت جویانه و اصلاح طلبانه تا تحقق خواسته‌های قانونی، و آغاز به کار جدی دولت جهت اجرای اقدامات اصلاح طلبانه، تاکید دارم، به اقدام جدی جهت آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام متعهد می‌شوم، این کار را با مشاوره و رایزنی با طرف‌های مربوطه از جمله کمیسیون مستقل انتخابات، سازمان ملل متحد و بر اساس سازوکار‌های بر شمرده شده در قانون اساسی و قوانین اجرایی دیگر، پیگیری خواهم کرد. متعهد می‌شوم از روند برگزاری انتخابات حمایت کنم. متعهد می‌شوم در برابر هرگونه مداخله‌ای که می‌تواند بر سلامت و پاکی انتخابات و شفافیت نتایج آن اثر گذار باشد بایستم تا اعتماد ملت به انتخابات بازگردد.

متعهد می‌شوم با آغاز طرح‌هایی در بخش توسعه، صنعت، تولید، مسکن، ایجاد نهضت سرمایه گذاری، اعتماد به اقتصاد مبتنی بر سرمایه گذاری و دوری از اتکای کامل به در آمد‌های نفتی، برای ایجاد بیشترین فرصت شغلی در کشور تلاش کنم، به اقدام جدی برای مبارزه با فساد رو به گسترش و تضمین انحلال کمیته‌های اقتصادی وابسته به گروه‌های سیاسی و غیر سیاسی و ارسال بدون فوت وقت پرونده‌های فساد به محاکم، متعهد می‌شوم.

ملزم می‌شوم امنیت و آسایش را برای همه فرزندان ملت فراهم سازم، سلاح را منحصرا در اختیار دولت قرار دهم و قدرتی فراتر از قدرت قانون در کشور وجود نداشته باشد. متعهد می‌شوم از معترضان مسالمت جو حمایت کنم. متعهد می‌شوم تمامی آنانی را که بی گناه بازداشت شده اند بر اساس قانون اساسی و دیگر قوانین کشور، با هماهنگی قوه قضائیه آزاد کنم. به ممنوع کردن استفاده از گلوله‌های جنگی و حتی کاربرد نادرست مهمات غیر کشنده مثل گاز اشک آور متعهد می‌شوم.

همچنین به حمایت از عراق در برابر هرگونه مداخله خارجی متعهد می‌شوم. تلاش می‌کنم تا عراق میدانی برای تسویه حساب‌ها و درگیری‌ها نباشد. در این زمینه و در این مرحله حساس، از جوامع بین المللی و منطقه‌ای انتظار داریم حامی عراق باشند به این اعتبار که امنیت عراق بخشی از امنیت منطقه و جهان است، به ویژه اینکه ما با دشمنی، چون تروریست روبرو هستیم که همچنان در کمین ماست. عراق جهت رسیدن به ثبات منطقه‌ای و جهانی، باید نقش مثبت و بی طرفانه خود را حفظ کند. متعهد می‌شوم تا درباره پیشرفت‌های کابینه یا آگاهی بخشی مردم از چالش‌هایی که کابینه با آن مواجه است، از طریق مجلس نمایندگان، گزارش‌های دوره‌ای برای مردم داشته باشیم. همچنین خواهان آغاز فوری مذاکرات با معترضان مسالمت جو هستیم به این امید که خواسته‌های به حق آنان بر اساس قانون اساسی و دیگر قوانین، محقق شود. خودم نیز بر چنین مذاکراتی نظارت خواهم داشت. پس از اتکاء به حمایت‌های الهی، امیدوارم پسران و دختران من در کشور، در مسیر حل مشکلات، حامی ما باشند.

خداوند شهدای عراق را رحمت کند و به مجروحان شفای عاجل عطا فرماید، عراق آزاد و مستقل زنده باد.

 

برهم صالح ، توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه کرد

محمد توفیق علاوی در پیامی تصویری اعلام کرد رئیس جمهور رسما او را به سمت نخست وزیری معرفی کرده است. دفتر ریاست جمهوری عراق هنوز اعلامیه‌ای در این خصوص صادر نکرده است. برهم صالح رئیس جمهور عراق، محمد توفیق علاوی را به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.

محمد توفیق علاوی پس از آنکه مامور تشکیل کابینه جدید عراق شد، خطاب به مردم این کشور متعهد شد با فساد مبارزه و برای اجرای اصلاحات تلاش کند. علاوی از سال ۲۰۰۳ به بعد دو دوره نماینده مجلس عراق بوده است و در دولت «نوری المالکی» نیز وزیر ارتباطات بود.

 

دیدار رئیس پارلمان و نخست وزیر جدید عراق

محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق پذیرای نخست وزیر جدید عراق شد. حلبوسی و علاوی در این دیدار بر ضرورت تشکیل دولتی که اصلاحات را پیشه خود کند و برنامه هایی در پیش بگیرد که تامین کننده خواسته های ملت عراق باشد تاکید کردند.

 

مقتدی صدر: از نخست وزیر جدید عراق حمایت می کنم

رهبر جریان صدر عراق گفت: امیدواریم که محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق تسلیم فشارهای داخلی و خارجی نشده و هرچه سریع تر انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

مقتدی صدر اظهار داشت: تمامی کسانی را که به گونه ای وابسته به من هستند از ورود به کابینه و نقش آفرینی در تشکیل آن منع می کنم. وی ادامه داد: اگر علاوی به صورت مستقل خواهان حمایت باشد, من و ملت آماده این کار هستیم.

 

زندگی‌ و مشی فکری نخست وزیر جدید عراق

محمد توفیق حسین علاوی امین  الربیعی در سال ۱۹۵۴ میلادی در بغداد به دنیا آمد.   وی  در  رشته مهندسی معماری در دانشگاه بغداد به تحصیل پرداخته  و در سال پایانی مجبور شد دانشگاه را ناتمام رها کرده و در سال ۱۹۷۷ عازم لبنان شود. وی در سال ۱۹۸۰ میلادی در رشته معماری از دانشگاه آمریکایی بیروت  فارغ التحصیل شد. در ابتدای جوانی وارد حزب الدعوه شد و بعد‌ها به دلیل اختلافات فکری از این حزب جدا شد.

علاوی در سال ۲۰۱۲ میلادی در دولت نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات تعیین شد که پس از مدتی  استعفا کرد. گفته می‌شود از نظر فکری نزدیک به ایاد علاوی (نخست وزیر اسبق عراق) بوده و البته همیشه در فهرست سیاسی وی در انتخابات شرکت کرده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی همواره در فهرست علاوی لیبرال بوده است که با اسامی مختلفی همچون القائمه العراقیه، القائمه الوطنیه و ائتلاف الوطنیه در صحنه سیاسی عراق فعالیت کرده است. اعتقاد فکری وی تاسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل سنت عراق است و این پیام آیت الله سیستانی را بار‌ها تکرار کرده است.

 

استقبال ایران از انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران از انتخاب توفیق علاوی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق استقبال کرد. سیدعباس موسوی با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق اظهار کرد:  ایران در راستای ادامه حمایت‌های خود از استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و تحکیم مبانی دموکراسی در عراق و نیز درخواست مشروع دولت و ملت عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک آن کشور، از انتخاب محمد توفیق‌علاوی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور استقبال می‌کند و ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان، امیدوار است که وی بتواند با تشکیل دولت جدید، خواسته‌های بحق مردم و مرجعیت عالی دینی این کشور را برای ایجاد یک عراق باثبات و دارای جایگاه مهم منطقه‌ای تحقق بخشد.

موسوی افزود: ایران آماده است در این شرایط حساس که دولت و ملت دوست و برادر عراق با آن روبه‌روست، همه امکانات خود را برای عبور از مشکلات و نیل به اهداف عالی عراق در اختیار دولت و ملت این کشور قرار دهد.

 

عراقی‌ها از انتخاب علاوی راضی نیستند | تداوم بن‌بست سیاسی در بغداد؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»، معترضان ضد دولتی در عراق بلافاصله پس از انتصاب نخست‌وزیر جدید محمد توفیق علاوی از سوی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، بار دیگر نه تنها در بغداد به خیابان‌ها ریختند بلکه در شهرهای استان‌های جنوبی هم در خیابان‌ها حضور یافتند. رئیس‌جمهور عراق پیش‌تر گفته بود چنانچه پارلمان این کشور نتواند تا اول فوریه بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق برسد، خودش فردی را برای این سمت انتخاب می‌کند. «لینا الصفین» در گزارش دیروز یکشنبه ۱۳ بهمن در الجزیره نوشت که این اقدام رئیس‌جمهور برای پایان دادن به دو ماه بن‌بست سیاسی پس از آن رخ داد که او اولتیماتومی به پارلمان متفرق عراق داد و هشدار داد که اگر تا روز شنبه (۱۲ بهمن ماه برابر با اول فوریه) نخست‌وزیر جدید را انتخاب نکنند، او خود چنین خواهد کرد.

با این حال، بیانیه صالح مورد استقبال معترضان عراقی قرار نگرفت. بر اساس ویدئوهای ارسالی در رسانه‌های اجتماعی، معترضان در پلاکاردهایی که در دست داشتند ضمن رد نخست‌وزیر نوشته بودند:« محمد علاوی باطل شد». 

در بیانیه‌ای که معترضان در شهر «نُصیریه» صادر کردند آمده بود: «او نامزدی است که به قدرت و جناحی فرقه‌ای تعلق دارد که نظام سیاسی را میان خود تقسیم کرده است. ما مخالف او هستیم و او نماینده خواسته‌های معترضان نیست. بر این اساس، واکنش ما بدتر از روزها و هفته‌های گذشته خواهد بود». معترضان می‌گویند انتخاب علاوی «به دست همان نظام مجرم و فاسدی بود که ما را به اینجا رسانده است». به نوشته الجزیره، از ماه اکتبر، جنبش اعتراضی «بی سر» معترضان عراقی خواستار کنار زدن و حذف نخبگان سیاسی حاکم و قدیمی و پایان دادن به فساد شده است.

معترضان می‌گویند نخست‌وزیری می‌خواهند که مستقل باشد و پاسخگو و کسانی را که ۵۰۰ نفر را کشته و چند هزار نفر را زخمی کردند پاسخگو سازد. به هر روی، بر اساس قانون اساسی عراق، جایگزینی برای عادل عبدالمهدی باید ظرف ۱۵ روز پس از استعفای او تعیین می‌شد. در عوض، او به‌عنوان کفیل در قدرت ماند تا جانشینی برایش تعیین شود.

علاوی در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ در دولت مالکی وزیر ارتباطات بوده است. دو سال بعد، از پست خود استعفا داد و مالکی را به «مداخلات سیاسی» در وزارتخانه متبوع اش متهم کرد. علاوی اندکی پس از انتخاب، در یک ویدئوی توییتری مستقیم با مردم سخن گفت. او در این ویدئو گفت: «قدرت من از شما گرفته شده است. اگر به خاطر فداکاری و شجاعت شما نبود هیچ تغییری در کشور رخ نمی‌داد».  «جان دیویسون» و «عزیز الیعقوبی» هم در گزارش یک ژانویه برای رویترز نوشتند که علاوی یک ماه وقت دارد تا کابینه جدید را برگزیند و تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام آن را اداره خواهد کرد.

البته برای این انتخابات تاریخ مشخصی اعلام نشده است. این گزارشگران می‌نویسند علاوی احتمالا در چنبره احزاب سیاسی رقیب قرار خواهد گرفت و ممکن است بن‌بست سیاسی تداوم یابد. نخست‌وزیر جدید باید با دو گروه برجسته شیعی در پارلمان به بده‌بستان بپردازد تا اخلالی در روند تشکیل دولتش پیش نیاید. نخست‌وزیر جدید عراق در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت برعهده گرفتن این پست قول تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و محول کردن پرونده فساد به دستگاه قضا را داد و گفت دولتی به‌دور از سهمیه‌بندی‌ها تشکیل خواهد داد.

علاوی ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان، نمایندگان و فراکسیون‌های پارلمانی، فعالان، انجمن‌ها و تمام کسانی که به او در این ماموریت اعتماد کردند،‌ از مرجعیت دینی عراق برای نقش پدرانه و رهنمودهایش به تمام مردم عراق تشکر ویژه کرد. او به روح شهدای تظاهرات‌کننده مسالمت‌جو درود فرستاد و گفت: «برای آغاز جدی جهت ساخت کشوری براساس حقوق شهروندی و کشوری عادل،‌ آزاد و برخوردار از رفاه و آرامش تلاش خواهم کرد». او در ضمن تاکید کرد، قول می‌دهد بیشترین فرصت‌های شغلی را برای هموطنانش از طریق راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری و تکیه نکردن به نفت فراهم کند.

 مبارزه با فساد، انحلال سازمان‌های اقتصادی و تحقق امنیت و ثبات برای تمام ملت عراق و به انحصار درآوردن سلاح و محدود کردن آن به دولت از دیگر وعده‌های محمد توفیق علاوی بود. به نوشته گزارشگران رویترز، علاوی وعده داد تا با تشکیل «دولتی آزاد و عادلانه» خواسته‌های معترضان را جامه عمل بپوشاند. او وعده داد که انتخابات از سوی ناظران بین‌المللی مورد رصد قرار خواهد گرفت اما توضیح بیشتری در این باره نداد.