نقدینگی اجازه اصلاح به سهام نمی‌دهد

12:49 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران تا ساعت 11 با رشد نزدیک به 6800 واحدی مواجه شد. همان‌طور که طی روزهای گذشته نیز اشاره شده بود ارزش بالای معاملات نقش مهمی در ایجاد کف حمایتی از سهام را دارا است و در ادامه نیز می‌تواند مدت زمان اصلاح شاخص کل را به طرز قابل توجهی کوتاه کند.
نقدینگی اجازه اصلاح به سهام نمی‌دهد

دنیای بورس: پس از معاملات روزهای اخیر و ارزش معاملات سنگینی که بعضا تا بیش از 4600 میلیارد تومان نیز رسیده بود شاخص امروز نیز مسیر مثبت را در پیش گرفته است و با وجود فشار فروش اما تا این لحظه قدرت تقاضا به صورت محسوسی بر عرضه برتری داشته است.

 در این میان سهام ایران‌خودرو در محدوده سقف قیمتی معامله می‌شود. در گروه کالایی معدنی‌ها شامل «کگل» و «کچاد» و همچنین سهام‌داران این نمادها مانند «ومعادن» و «وامید» در میان نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار دارند. «فارس» و «فولاد» نیز با رشد بیش از یک و دو درصدی در دسته نمادهای اثرگذار بر شاخص کل قرار دارند.

 شاخص کل هم‌وزن تا این لحظه رشد کمتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده است. در میان صنایع کوچک سیمانی‌ها و دارویی‌ها با افت قیمت به معاملات ادامه می‌دهند و از سوی دیگر قندی‌ها و غذایی‌ها با افزایش تقاضا مسیر صعودی را در پیش گرفته‌اند و صف‌های خرید را در این نمادها شاهد هستیم.

سهام بانکی در مدار صعود

از نکات قابل توجه معاملات امروز رشد قیمت سهام بانکی در معاملات امروز است. گروه بانک با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند و در این میان صف‌های خرید سنگین برای برخی از نمادهای بانکی مانند تجارت، صادرات یا در بازار پایه بانک آینده شاهد هستیم. «وتجارت» و «وبصادر» با صف خرید همراه هستند. برای سهام بانک تجارت نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون سهم در صف خرید قرار گرفته است.

 ارزش کل سهام بانک‌ها که امروز مجاز به معاملات در بازار سهام کشور هستند به حدود 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد. با وجود زیان سنگین که عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی خود منعکس کرده‌اند اما فعلا فعالان بازار به ارزش‌گذاری سهام بانکی تنها بر اساس میزان دارایی‌ ادامه می‌دهند.

 به هر حال سهام بانکی امروز با افزایش تقاضای محسوس مواجه شده است و رنگ تابلوی معاملاتی این صنعت را به سبز تغییر داده است. بانک ملت با بیشترین ارزش بازار در این صنعت با رشد بیش از 2 درصد قیمت مواجه شده است. بانک پاسارگاد که با ارزش بازار حدود 15 هزار میلیارد تومانی دومین بانک بزرگ بورسی محسوب می‌شود نیز با رشد قیمتی نزدیک به 4 درصدی مواجه شده است.