پیش بینی بورس امروز | دیده بان دوشنبه 7 بهمن 98

12:49 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از طی یک مسیر پرنوسان سرانجام با رشد 1300 واحدی به کار خود پایان داد. اما نکته جالب توجه در معاملات دیروز جهش ارزش معاملات به بیش از 4 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد در کل بازار سهام کشور روز گذشته به حدود 6800 میلیارد تومان رسیده بود. اوج‌گیری ارزش معاملات تفسیر‌های مختلفی را از نگاه کارشناسان بازار به همراه دارد. در شرایطی که سهام توجه چندانی به واقعیت‌های موجود ندارد تنها ابزار مسیریابی سهام توجه به حجم نقدینگی ورودی به بورس است.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان دوشنبه 7 بهمن 98

دنیای بورس: بازار سهام روز گذشته با حجم سنگینی از نقدینگی مواجه شد. عرضه‌های سنگین که در سقف‌‌های جدید قیمتی رقم خورد با تقاضا همراه بود و این موضوع مانع از افت شدید قیمت سهام شود. با این حال عرضه‌ها افت آخرین معاملات نسبت به قیمت پایانی را رقم زد. به این ترتیب امروز احتمال شروع منفی معاملات سهام وجود دارد. در این میان به صورت کلی در خصوص اوج‌گیری ارزش معاملات در روزی که سهام مسیر صعودی را در پیش گرفته و به دنبال آن تشدید فشار فروش رشد ارزش معاملات و افت نسبی قیمت سهام را به دنبال دارد دو نگاه متفاوت از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

دیدگاه نخست: سیگنال اصلاح با اوج‌گیری ارزش معاملات

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که اوج‌گیری ارزش معاملات و خروج از حالت معمول می‌تواند نشان از موج‌های شناسایی سود باشد و در شرایطی که تردیدها در خصوص رشد بیش از حد قیمت سهام در نمادهای بسیاری مطرح است این موج شناسایی سود می‌تواند ادامه‌دار باشد. این کارشناسان که بیشتر از سمت فروشندگان در حال تحلیل وضعیت کلی سهام هستند اظهار دارند که در نتیجه فشار فروش بر سهام در نتیجه رشد اخیر قیمتی بوده که ارزش معاملات رشد داشته است و در نتیجه سرایت فشار فروش و قرار گرفتن قیمت‌ها در مدار منفی می‌تواند کل بازار سهام را در بگیرد.

دیدگاه دوم: پمپاژ نقدینگی مانع از اصلاح می‌شود

اما در نقطه مقابل دسته نخست گروهی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اوچ‌گیری ارزش معاملات از قدرت بالای نقدینگی در بازار سهام خبر می‌دهد که می‌تواند مدت زمان احتمالی اصلاح را کوتاه کند. به گفته این دسته از معامله‌گران شاخص سهام برای فتح قله‌های جدید پلکان صعودی ارزش معاملات را یکی پس از دیگری طی کرده است. در نتیجه قرار گرفتن در سطوح جدید ارزش معاملات از تمایل برای رشد بیشتر سهام حکایت دارد.

در این میان برخی از این کارشناسان عنوان می‌کنند که گرچه هشدار حبابی برای برخی از نمادها فعال شده است اما آن‌چه در شرایط کنونی تعیین‌کننده مسیر آتی سهام است قدرت نقدینگی است. روز گذشته نیز ارزش معاملات سهام به حدود 6800 میلیارد تومان رسیده بود. ارزش خرد معاملات بورس تهران از 4600 میلیارد تومان عبور کرد. به عقیده این دسته از معامله‌گران این قدرت نقدینگی به سادگی می‌تواند از سد عرضه‌ها عبور کرده و حتی برخلاف انتظارات از همان ابتدای معاملات امروز مانع از افت قیمتی سهام شود یا اگر بنا بر افت قیمت در ابتدای معاملات امروز اما در ادامه بار دیگر اوج‌گیری ارزش معاملات می‌تواند به چرخش سهام به مدار مثبت کمک کند. در چنین شرایطی افرادی که روز گذشته به شناسایی سود پرداخته‌اند نیز بار دیگر در صدد ورود به سهام برمی‌آیند. به عقیده این کارشناسان معامله‌گرانی که طعم سودهای ماه‌های اخیر سهام را چشیده‌اند به این راحتی از بازار سهام دست نمی‌کشند.

در چنین شرایطی معاملات امروز بورس تهران آغاز می‌شود. گرچه بهانه‌ها برای صعود سهام تکراری است اما قدرت نقدینگی می‌تواند همچنان مسیر صعودی سهام را داغ نگه دارد. در عین حال بر اساس دیدگاه نخست نیز باید صعود اخیر قیمت سهام و احتمال شکل‌گیری موج نزولی را در نظر گرفت تا از زیان‌های احتمالی جلوگیری کرد.

نبض بازار جهانی در دستان ویروس کرونا

در بازار جهانی نیز همچنان اخبار پیرامون درگیری کشورهای مختلف با محوریت چین با ویروس کرونا اثرات خود را در بازارهای مالی نیز منعکس کرده است. هفته جاری میلادی نیز با ادامه افت قیمت نفت و فلزات آغاز شده است. از طرفی برخی از کارشناسان از واکنش بیش از حد قیمت فلزات مانند مس به خبر انتشار ویروس کرونا اشاره می‌کنند. از سوی دیگر اما انتظارات فعالان بازار نسبت به سرایت این ویروس در کشورهای مختلف و ضربه به اقتصاد جهانی اثرات خود را در قیمت فلزات پایه نیز منعکس کرده است. در چنین شرایطی هر گونه خبر از درمان یا پیدا شدن واکسن و داروی مورد نیاز برای بهبود این بیماری می‌تواند افت قمیتی روزهای اخیر را جبران کند. در این خصوص شایعاتی از درمان نخستین بیمار (یک زن 56 ساله) یا برخی پرستاران و سایر مواردی از این دست در برخی از رسانه‌های خارجی منتشر شده است که چندان نمی‌توان به آن اتکا کرد اما اگر راه درمان این ویروس یافت شود با کاهش نگرانی‌ها می‌توان انتظار مسیر معکوس قیمت را در بازار جهانی داشت.