کارنامه بازارها در هفته منتهی به 4 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

12:46 - 1400/01/21
در هفته‌ای که گذشت و به خصوص در قیاس با هفته‌های پیش از آن، بازارهای داخلی کم‌تحرک بودند؛ در همین حال بازار جهانی در میانه واکنش به خبر شیوع بیماری کرونا است. چین، به عنوان بزرگترین بازار مصرف کامودیتی‌ها با مشکلات پیچیده‌ای دست به گریبان است و این مساله قیمت کالاهای پایه مصرفی را به شدت تحت فشار قرار داده است.
کارنامه بازارها در هفته منتهی به 4 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

دنیای بورس: فروکش ریسک‌های نظامی سبب شده تا دلار در میانه کانال 13 هزار تومانی در رفت و آمد باشد و قیمت سکه را نیز با خود همراه کند. در همین حال، بورس تهران که در ابتدای هفته میل غیر قابل مهاری به صعود نشان می‌داد در نهایت در واکنش به صورت‌های ضعیف مالی با وقفه‌ای دو روزه در این مسیر مواجه شد و نهایتا برآیند مثبت 3 درصدی را در کارنامه این هفته خود ثبت کرد. 

بر خلاف کم تحرکی بازارهای داخلی، بازار جهانی در واکنش به شیوع ویروس کرونا در چین (و گزارش‌های موردی در دیگر نقاط جهان) به مرور خاطرات تشخیص بیماری «سارس» پرداخته است و نتیجه آن که قیمت کالاهای پایه مصرفی در این هفته به شدت تحت فشار قرار گرفته است. تا آن‌جا که قیمت هر بشکه نفت برنت به زیر 62 دلار رسیده و مس پایین‌تر از 6000 دلار معامله می‌شود. 

بازدهی هفتگی بازارها:

▲ شاخص کل بورس: 2.9 درصد افزایش
▲ دلار: 0.1 درصد افزایش
▼ سکه: 0.2 درصد کاهش
▼ طلای جهانی: 0.1 درصد کاهش
▼ نفت برنت: 4.7 درصد کاهش
▼ مس: 4.4 درصد کاهش
▼ سرب: 1.7 درصد کاهش
▼ روی: 3.7 درصد کاهش
▼ آلومینیوم: 0.8 درصد کاهش

در زیر نمودار بازدهی 9 بازار مهم و اثر گذار بر بورس تهران را مشاهده می‌کنید:

کارنامه بازارها در هفته منتهی به 4 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار3