تجدید ارزیابی | شرکت هایی که مجوز افزایش سرمایه گرفتند

12:44 - 1400/01/21
چه شرکت هایی مجوز افزایش سرمایه گرفتند و چرا تحلیلگران از روند تسهیل افزایش سرمایه شرکت های بورسی به عنوان کانال اصلی عمق بخشی به سهام یاد می کنند.
تجدید ارزیابی | شرکت هایی که مجوز افزایش سرمایه گرفتند

به گزارش «دنیای بورس » به نقل از دنیای اقتصاد، رشد غیرمنتظره قیمت‌ها در روزها و ماه‌های اخیر همه فعالان بازارسرمایه را متوجه لزوم عمق بخشیدن به بازار کرده است. یکی از راه‌های پاسخگویی به هجوم نقدینگی به بورس اوراق بهادار، تسهیل روند افزایش سرمایه برای شرکت‌های متقاضی است که ظاهرا هنوز رضایت تحلیلگران بازار را جلب نکرده است، تا جایی که یکی از اعضای شورای‌عالی بورس هم هفته گذشته هشدار داد که ممکن است به‌خاطر عدم تسهیل در روند افزایش سرمایه (و عدم عرضه اولیه و عدم افزایش شناوری سهم‌ها) پس از گذشت روزهای صعودی بازارسرمایه حسرت بخوریم.

در هفته گذشته ۱۱ شرکت «پیشنهاد هیات‌مدیره» یا «اظهارنظر حسابرس» در این‌باره را روی کدال قرار دادند که اگر به ارسال هر دو گزارش به‌عنوان پیش‌نیاز بررسی افزایش سرمایه دقت کرده و به‌همین خاطر عدد ۱۱ را بر دو تقسیم کنیم، با درنظر گرفتن صدور هفت مجوز افزایش سرمایه در هفته قبل آمار این هفته را رضایت‌بخش می‌بینیم.

گرچه باید توجه کنیم به شکل کلی، با در نظر گرفتن مواردی مانند هفته قبل که سازمان هیچ مجوزی صادر نکرد، فاصله زیادی با وضعیت رضایت‌بخش وجود دارد. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

فولاد ج: «فولاد مبارکه اصفهان» در مجمع فوق‌العاده خود در ۱۸ دی‌ماه در اصفهان افزایش سرمایه بیش از ۶۰ درصدی خود از محل سود انباشته را به تصویب رساند تا سهامدارانی که در مجمع سالانه تنها بخشی از سود سالانه را به‌صورت نقدی دریافت کردند، بخش دیگری از آن سود را به شکل سهام جایزه دریافت کنند. یکی از اهداف این افزایش سرمایه تامین سرمایه در گردش برای تهیه «الکترود گرافیتی» ذکر شده که مدتی است با افزایش نرخ شدید و در پی‌آن تحریم روبه‌رو شده است.

در این مجمع درباره تغییر سال مالی هم بحث شد که به نتیجه‌ای نرسید و سال مالی به همان شکل، یعنی پایان اسفندماه باقی ماند. علت مطرح شدن این تغییر را شاید بتوان به تملک کنترلی شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» (ومعادن) توسط فولاد مرتبط دانست.

ومعادن که خود یک هلدینگ بزرگ متشکل از چند شرکت بزرگ و کوچک است، در سال‌های قبل همیشه در آخرین روز تیرماه مجمع خود را برگزار می‌کرد، اما اینک مجبور است قبل از فولاد مجمع خود را برگزار کند تا تلفیق صورت‌های مالی آن در صورت‌های مالی فولاد میسر شود. اگر سال مالی فولاد برای یک تا سه ماه از تاریخ فعلی فاصله می‌گرفت، مدیران ومعادن می‌توانستند مانند قبل، مجمع خود را با فراغ بال بیشتری برگزار کنند (و یا شاید تا آخرین فرصت مقرر به عقب بیندازند!) که با این عدم تغییر، باید همت بیشتری در این زمینه به خرج دهند.

در مصوبات مجمع فوق‌العاده بعدی فولاد که برروی کدال قرار گرفت، تصویب افزایش سقف کمک‌های بلاعوض بود که باآوردن عبارت «... جهت تسهیل فرآیندهای اجرایی...» حاشیه‌ساز شد، واقعیتی که در بسیاری از شرکت‌های دیگر هم به‌صورت عرفی وجود دارد. برخی از نکته‌سنج‌هایی که همزمان به مچ‌گیری هم علاقه دارند، این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دادند.

فولاد دوشنبه هفته قبل بازگشایی شد و تاکنون رشد بیش از ۱۱ درصدی را بعد از افزایش سرمایه، برای سهامداران رقم زده است. از سوی دیگر اخبار افزایش قیمت محصولات شرکت‌های فولادی نیز سبب استقبال خریداران حقیقی از این سهم شده است. ریسک تحریم دوباره صنعت فولاد کشور توسط ترامپ نیز براساس نامه «معاون مالی و اقتصادی» فولاد مبارکه اصفهان که به‌عنوان شفاف‌سازی پیش از بازگشایی نماد بیان شد، تاثیری بر سودآوری آتی آن نخواهد داشت.

مجوز افزایش سرمایه «پالایش نفت تبریز» از محل «اندوخته طرح و توسعه» به‌صورت سهام جایزه صادر شد که حدود ۱۵۷ درصد سرمایه فعلی (بیش از ۳۸۸ میلیارد تومانی) آن است. اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده از اهداف این افزایش سرمایه ذکر شده است. «صنایع غذایی مینو شرق» (غمینو) هم می‌تواند سرمایه ۸/ ۱۷ میلیارد تومانی خود را حدود ۲۱۶ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد و به بیش از ۵۶ میلیارد تومان برساند. «نوش مازندران» (غنوش) در صورت موافقت سهامداران، سرمایه ۵ میلیارد تومانی خود را از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی به میزان ۶ برابر افزایش داده و به ۳۵ میلیارد تومان خواهد رساند. «سیمان ایلام» (سیلام) نیز پس از آنکه تلاش سال گذشته‌اش برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی با مخالفت یکی از سهامداران عمده ناکام ماند، اینک توانسته سازمان بورس را برای افزایش بیش از ۱۹۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی متقاعد کند و باید منتظر برگزاری مجمع آن در روز شنبه ۵ بهمن ماند. اما یکی از رکوردداران افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها «گلوکوزان» (غگل) بود که با تجدید ارزیابی «ماشین‌آلات و تاسیسات» خود، افزایش سرمایه حدود ۳۰ برابری (۲۹۵۳ درصدی) را برروی کدال قرار داد.

براساس بیانیه ثبت این افزایش سرمایه، طی سه سال آینده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه استهلاک تنها از بابت مازاد تجدید ارزیابی در صورت‌های مالی شرکت خواهد نشست. با توجه به اینکه این هزینه از سود شرکت کم می‌کند، ممکن است سبب نگرانی سهامداران شود، اما خبر خوب آن است که این هزینه به‌صورتی نیست که مبلغی را از شرکت خارج کند، بلکه فقط به‌صورت ارقام مالی در صورت سود و زیان درج می‌شود. در واقع هزینه استهلاک از سود کم می‌کند اما به شکل منابع مالی در اختیار شرکت می‌ماند و برای سرمایه در گردش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در این‌باره تنها یک ملاحظه می‌ماند و آن هم میزان سودآوری آتی شرکت است، زیرا باید بتواند از پس ارقام هزینه استهلاک برآید وگرنه ممکن است هزینه‌(ها) بیشتر از درآمد شده و شرکت را به زیان برساند. در مورد گلوکوزان براساس گزارش پیشنهادی هیات‌مدیره سود خالص شرکت در سه سال آینده بین ۵۰ تا ۶۵ درصد کاهش می‌یابد، اما باز هم بین ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سود خالص به سهامداران خواهد رساند. بنابراین سهامدارانی که قصد نگهداری سهم را طی چند سال آینده دارند از بابت این هزینه‌های استهلاک نگران نخواهند شد، چون می‌دانند ماندن وجوه در شرکت می‌تواند سودآوری آن را در سال‌های آینده بهتر کند.

غگل اخیرا توسط بنیاد مستضعفان به هلدینگ تولید‌کننده یکی از برندهای معروف ماکارونی واگذار شد. «ریل‌پرداز سیر» (حریل) مجوز افزایش سرمایه از محل «مازاد تجدید ارزیابی‌دارایی‌ها» را به میزان حدود ۷۰ درصد از سازمان دریافت کرد. مبلغ بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان افزایش سرمایه ناشی از مازاد تجدید ارزیابی حدود ۷۰۰ واگن متعلق به شرکت است که قاعدتا هزینه استهلاکی از سال‌های بعد به شرکت تحمیل خواهد کرد.

این هزینه برای سه سال آینده رقمی کمتر از ۱۵ میلیارد تومان است که با توجه به اینکه هیات‌مدیره حریل در گزارش خود از تدوین پیش‌بینی «صورت‌های مالی» شرکت با فرض انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه شانه خالی کرده است، نمی‌توان در این مورد به نتیجه‌گیری دقیقی رسید. البته وقتی به سودآوری سه سال گذشته شرکت و روند رشد آن نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد حریل به راحتی از پس هزینه‌های استهلاک آتی برخواهد آمد.

«فنرسازی خاور» (خفنر) هم پس از تجدید ارزیابی دارایی‌هایش متوجه مازاد ارزش بیش از ۲۶ میلیارد تومان شد که قصد دارد با مجوزی که از سازمان بورس دریافت کرده آن را تبدیل به سرمایه کند. نسبت به سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی فعلی، این افزایش سرمایه حدود ۱۳۳ درصد است. دارایی تجدید ارزیابی شده توسط خفنر زمین کارخانه و یک قطعه زمین مسکونی بوده که ۴۲ سال پیش خریداری شده‌اند و چون استهلاک‌پذیر نیستند، هزینه‌ای در سال‌های بعد در صورت‌های مالی اضافه نخواهد کرد.

«داروسازی دکتر عبیدی» (دعبید) افزایش سرمایه ۲۰ درصدی خود از مطالبات و آورده نقدی را به ثبت رساند تا سرمایه‌اش بیش از ۲۰۱ میلیارد تومان شود. «غلتک‌سازان سپاهان» (فسازان) هم خبر از ثبت افزایش سرمایه ۶۰ درصدی خود داد تا با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی به حضور خود در بورس ادامه دهد. فسازان هدف اصلی خود از این افزایش سرمایه را جلوگیری از خروج وجه نقد اعلام کرد تا آن را صرف سرمایه‌گذاری‌های قبلی و طرح توسعه آتی کند. افزایش سرمایه شرکت بازارپایه‌ای «بیمه تجارت‌نو» (بنو) با گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب در مجمع، سه‌شنبه هفته قبل به ثبت رسید. سرمایه جدید ۱۵۷ میلیارد تومانی بنو آن‌را در ردیف شرکت‌های بیمه دارای حداقل سرمایه لازم برای ادامه کار، قرار می‌دهد.

در حراج حق‌تقدم شرکت «داروسازی تولید دارو» (دتولید) برای هر برگه استفاده‌نشده مبلغ ۷۵۷۸ ریال به‌صورت خالص به‌دست آمد که به حساب بانکی دارندگان آن واریز خواهد شد. شرکت دارویی «تولید مواد اولیه البرز بالک» (دبالک) نیز مبلغ ۸۴۶۴ ریال خالص به‌دست آمده از حراج حق‌تقدم را از طریق مراجعه به شعب بانک پارسیان به دارندگان حقیقی آن می‌پردازد. «فنرسازی زر» (خزر) که پیش از این اعلام کرده بود مبلغ ۳۰۲ تومان برای هر برگه حق‌تقدم استفاده نشده کنار گذاشته اما چگونگی پرداخت آن را احتمالا فراموش کرده بود اعلام کند، اعلام کرد که با مراجعه به هریک از شعب «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» این مبلغ قابل پرداخت است. 

حراج ۸ میلیون حق‌تقدم «سیمان هرمزگان» (سهرمز) که چندان مورد استقبال قرار نگرفته بود، در آخرین روز حراج و با خرید بیش از ۵ میلیون از آن به اتمام رسید. حق‌تقدم «صنایع ریخته‌گری ایران» (خریخت) با توجه به دامنه نوسان ۱۰ درصدی، توانست از قیمت خود سهم که در صف خرید است ولی بیش از ۵ درصد نمی‌تواند نوسان کند، پیشی بگیرد.

تجدید ارزیابی | شرکت هایی که مجوز افزایش سرمایه گرفتند19
وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها.
حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است