« جم » و « حکشتی » در تیررس خرید | حمایت حقوقی‌ها از « وبهمن »

12:44 - 1400/01/21
بازیگران حقوقی بورس درحالی از نماد سرمایه گذاری بهمن حمایت کردند که دو نماد پتروشیمی جم و کشتیرانی نیز در تیررس خرید بودند.
« جم » و « حکشتی » در تیررس خرید | حمایت حقوقی‌ها از « وبهمن »

به گزارش «دنیای بورس»، تغییر مالکیت‌های بورس تهران در روز یکشنبه در اختیار سهامداران خُرد قرار گرفت. هر چند در این روز به دلیل افت و خیزهای شاخص کل بورس، برآیند جابجایی‌ها با حجم کمتری نسبت به روزهای قبل همراه شد، ولی در نهایت 232 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام پتروشیمی جم و کشتیرانی تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید بیش از 36 میلیارد تومانی در هر کدام از دو نماد مزبور شکل گرفت.جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در نماد «جم»، موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير به عنوان حقوقی فعال اقدام به خرید 5 میلیون سهم کرد. در نماد «حکشتی» نیز شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي که سهامدار عمده و مالک 11.62 درصدی سهم است، اقدام به عرضه 30 میلیون سهم کرد.

در مقابل بازیگران عمده بیشترین حمایت را از سهام سرمایه‌گذاری بهمن داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در «وبهمن» به 20.4 میلیارد تومان رسید. در این نماد نیز 31 میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري سامان مجد خریداری شد.

در گروه فلزی نیز آلومينيوم‌ ايران‌ در حالی خرید 11.5 میلیون سهم از سوی معامله‌گران حقوقی را تجربه کرد که 9 میلیون و 600 هزار سهم توسط شركت روان‌گداز پرديس جمع آوری شد. این در حالی است که مس‌ شهيدباهنر با عرضه 5 میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري صباتامين مواجه شد. در این گروه صندوق سرمايه‌گذاري مشترك پيشرو نیز به خرید 50 هزار سهم فولاد اميركبيركاشان پرداخت.

در این میان روند خرید و فروش‌ها در فولاد مبارکه با تعدد بالاتری دنبال شد؛ در حالی شركت توسعه و مديريت سرمايه صبا در نقش فروشنده ظاهر شد و 1.5 میلیون سهم «فولاد» را عرضه کرد که شركت توسعه سرمايه رفاه این میزان سهم را جمع‌آوری کرد. شركت بهسازان انرژي تدبيرزنگان نیز دیگر حقوقی فعال در «فولاد» بود که 15 میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.

شركت مادرتخصصي مالي و سرمايه‌گذاري سينا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد كاوه جنوب كيش به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و دیروز نیز 2 میلیون و 650 هزار سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

در گروه بانکی نیز تنها بانک صادرات از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به طوری‌که یک میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد. در مقابل حقوقی بانک پارسیان با توجه به تقاضای بالای سهامداران خرد، به عرضه سهم پرداخت. در این میان 10 میلیون سهم از سوی گروه مالي پارسيان و 2 میلیون سهم دیگر نیز توسط شركت سرمايه گذاري تدبير به فروش رفت.

در میان نمادهای معدنی نیز شركت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار عمده در نماد چادرملو و گل‌گهر به حمایت پرداخت. به طوریکه 500 هزار سهم «کچاد» و 630 هزار سهم «کگل» را خریداری کرد.

در گروه خودرویی نیز گسترش ‌سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو عرضه سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد. به طوریکه 4.5 میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري سمند و 2 میلیون سهم نیز از سوی بانك پارسيان واگذار شد. در مقابل سرمايه‌گذاري سمند، 400 هزار سهم ایران‌خودرو را خریداری کرد.