تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 29 دی 98

12:44 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز نیز پس از کش و قوس‌ فراوان در نهایت با رشد کمتر از 0.2 درصدی معاملات را به پایان رساند. شدت نوسان سهام در معاملات امروز نیز بالا بود و نوسان سهام روی موج نقدینگی از جمله موارد قابل توجه این‌ روزهای بورس است. شاخص کل هم‌وزن اما رشد بیشتری را تجربه کرد. بورس فعلا روی بهانه تجدید ارزیابی در حال نوسان است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 29 دی 98

دنیای بورس: ارزش معاملات امروز بورس تهران نیز به بیش از 3400 میلیارد تومان رسیده است. شدت عرضه‌ها در معاملات امروز بورس همچنان بالا بود اما نقدینگی همچنان در حال عرض اندام است و خیال عقب‌نشینی نیز ندارد. صف‌های خرید بسیار پرفشار عرضه شدند اما قدرت نقدینگی به حدی زیاد بود که بعضا حتی در نمادهایی که شدت عرضه‌های بالایی را تجربه کرده بودند در نهایت نیز با صف خرید هر چند کم‌حجم به کار خود پایان دادند.

همچنان معتقدیم داستان‌های این روزهای بورس تهران همان ماجرای «دریای بی‌کران پول و ظرف کوچک سهام» است. ارزش معاملات بیش از 3 هزار میلیارد تومانی به هیچ عنوان طبیعی نیست و همین موضوع نگرانی از باقی ماندن این حجم از نقدینگی را در بازار نگه داشته است. به صورت مشخص این نقدینگی از سوی معامله‌گران خرد و عموم جامعه به هوای کسب سودهای چند صد درصدی به بورس هجوم آورده است همین سلیقه و تصور اشتباهی که از سرمایه‌گذاری در سهام ایجاد شده نگرانی را از رویه آتی بورس و قیمت سهام را به دنبال داشته است.

در رشد پرشتاب بورس نیز دور از انتظار است که کارشناسان و ناظر بورس کلا به فکر راه چاره‌ای برای پیشگیری از اتفاقات آتی باشد. بر این اساس همچنان از نظر ما یکی از عوامل ایجاد هیجان در سهام تشکیل صف یا همان دامنه محدود نوسان قیمتی است که این بخش باید به صورت کامل حذف شده و اجازه معاملات آزاد به معامله‌گران سهام داده شود.

فعلا می‌توان گفت که سرنوشت بورس به دست حجم بالایی از نقدینگی افتاده که با توجه به سلیقه سرمایه‌گذاران می‌توان آن را پول داغی دانست که همان‌طور با حرارت و شتاب بالا به سهام وارد شده‌اند با مشاهده سیگنال‌های نزولی مسیر خروج از سهام را در پیش می‌گیرند و تبخیر می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست و با توجه به این موضوع که منابع این نقدینگی دقیقا مشخص نیست احتمال وقوع یک ریسک برای اقتصاد کشور نیز وجود دارد و در این شرایط نیز با توجه به ابهام در وضعیت سیاسی نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت. بر این اساس واقعا شعاع پیشبینی ارز و بورس از محدود چند ماه به یک یا چند روز یا بعضا به چند ساعت محدود شده است.  در بازار ارز نیز دقیقا در فضای مبهم از متغیرهای اقتصادی چندین و چند ماه است که سیگنال‌های غیراقتصادی و سیاسی افسار ارز را در دست گرفته‌اند. در معاملات امروز نیز افت نرخ دلار را شاهد بودیم اما همچنان برخی از عوامل سیاسی هستند که همچنان می‌توانند در ماه‌های آتی نیز در روند ارز اثرگذار باشند و بر این اساس این‌که بانک مرکزی بتواند با قدرت بازارگردانی خود دلار را در سیر نزولی قرار دهد جای تردید وجود دارد.

  آمارهای بورس یکشنبه

ارزش خرد معاملات امروز بورس تهران حدود 3413 میلیارد تومان بود. ارزش خرد معاملات فرابورس نیز حدود 1448 میلیارد تومان بود که در مجموع ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس به بیش از 4800 میلیارد تومان رسیده است. همان‌طور که در بالا اشاره شد چنین حجمی از نقدینگی می‌تواند تمامی تحلیل‌های از آینده سهام را بی‌اعتبار کند و بهتر است که وضعیت سهام را به صورت روزانه دنبال کرد.

از 311 نماد بورسی 161 نماد رشد قیمتی پایانی را تجربه کرده بودند. 79 نماد صف خرید به ارزش 353 میلیارد تومانی را داشتند و تنها 8 نماد صف فروشی به ارزش 15 میلیارد تومان را دارا هستند. در فرابورس 33 نماد صف خریدی به ارزش 11 میلیارد تومان را دارا بودند. آمار بازار پایه اما جالب‌تر است که می‌تواند نشانه‌ای از شکست رویه سیاست‌گذاری مقام ناظر در اعمال محدودیت بر معاملات به منظور کنترل هیجان این بازار باشد. در فرابورس 66 نماد صف خریدی به ارزش 215 میلیارد تومان را دارا بودند و قیمت‌ها در حال عبور از سقف‌های تاریخی خود هستند.

 آمار بورس کالا یکشنبه: کاتد «فملی» به 74 میلیون رسید

در معاملات امروز بورس کالا شمش‌های فولادی، شمش روی، شمش آلومینیوم و مس کاتد عرضه شدند. اکثر معاملات بر مدار داد و ستدهای هفته گذشته پیگیری شد. تنها در این میان رشد تقاضا همزمان با رشد قیمت کاتد مسی «فملی» جالب توجه بود.

شمش‌های بیلت فولادی «کچاد»، «ذوب» و «کاوه» در معاملات امروز میانگین قیمتی‌ حدود 4200 تا 4320 تومان را تجربه کردند و از این نظر تفاوت ملموسی را نسبت به هفته‌های اخیر نشان نمی‌دهند.

شمش روی در بورس کالا همچنان خریداری ندارد و شمش‌های آلومینیوم و مس کاتدی بار دیگر در قیمت پایه معامله شدند. با این حال رشد قیمت مس در بازار جهانی و همچنین صعود نرخ نیمایی دلار سبب شده تا قیمت پایه کاتد مسی، مطابق با انتظارات «دنیای بورس» به 74 میلیون تومان در هر تن برسد. در عین حال تقاضا برای این محصول در قیمت پایه به 2980 تن رسید، که اگر بار دیگر از عرضه 3 هزار تنی این محصول کمتر بود اما نسبت به هفته‌های پیش از رشد تقاضا حکایت دارد. ارزش معاملات کاتد «فملی» در جلسه امروز کمی بیش‌تر از 220 میلیارد تومان بود.