تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 23 دی 98

12:39 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در سومین جلسه معاملاتی این هفته بار دیگر رکورد رشد مقداری را شکست. نماگر اصلی بازار با رشد 16388 واحدی به کانال 392 هزار واحد رسید و به این ترتیب کمتر از 8000 واحد تا مرز حساس 400 هزار فاصله دارد. از لحاظ رشد درصدی نیز نماگر بازار پنجمین رکورد تاریخی خود را به ثبت رساند. خالص تغییر مالکیت سهام در بورس حدود 886 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی است. رنگ باختن ریسک تقابل نظامی بازگشت همه‌جانبه بازیگران خرد را در پی داشته است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 23 دی 98

دنیای بورس: صف‌نشینی‌ها در بازار سهام همچنان ادامه دارد. با این تفاوت که رشد 3 روزه قیمت‌ها سبب شده تا تعداد صف‌ها کمی کمتر شود و تردید در برخی نمادها رنگ بیشتری بگیرد. معاملات ابتدایی صبح با عرضه صف در برخی نمادهای بزرگ همراه شد. با این وجود تشکیل دوباره صف‌ها انگیزه خریداران را تقویت کرد و به خصوص در نمادهای بزرگ به تشکیل دوباره صف‌های حجیم منجر شد.

بازگشایی «فولاد» و اثر 2400 واحدی بر شاخص کل

«فولاد» پس از تصویب افزایش سرمایه از محل سود انباشته امروز به مدار معاملات بازگشت و در بازگشایی با رشد بیش از 11 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. به این ترتیب بزرگترین نماد فلزی بازار در بازگشت، مقدار زیادی از رشد ابتدای هفته نمادهای هم‌گروه را پوشش داد و در عین حال اثر 2400 واحدی بر رشد شاخص کل داشت.

«فولاد» پس از کشف قیمت در محدوده 400 تومانی، تا محدوده 390 تومان عقب نشست و بعد از آن دوباره تا سطوح بالاتر از 400 تومان رشد کرد. بدین ترتیب ارزش بازار فولاد مبارکه به بیش از 83 هزار میلیارد تومان رسیده است. برخی دیگر از نمادهای فلزی پس از رشد 2 روزه تا حدودی متعادل شده‌اند، اما در برخی سهام کوچکتر همچنان صف‌های خرید برقرار بود. در مهم‌ترین مورد «فملی» با گذر از مرز 700 تومانی قیمت سهم امروز در محدوده مثبت 1.8 درصدی معامله شد.

بورس به کدام سمت می‌رود؟

قیاس آمار معاملات امروز با روز گذشته تا حدودی نشان از تضعیف نشانه‌های صعودی دارد و معامله‌گران سهام باید این روند را در نظر داشته باشند. در معاملات روز گذشته 277 نماد بورسی صف خرید را تجربه کردند و ارزش صف خرید این نمادها در آخرین دقایق بازار در حدود 1270 میلیارد تومان بود.

تعداد صف‌های خرید در معاملات امروز به 217 نماد کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید نیز به 837 میلیارد تومان تقلیل یافت. آن چه مسلم است آن است که رفته‌رفته برخی نمادها انگیزه لازم برای سقف‌نشینی را از دست می‌دهند و معاملات در این دسته از نمادها به سمت تعادل پیش می‌رود.

ارزش معاملات خرد بورس در روز گذشته در حدود 2460 میلیارد بود که در معاملات امروز به بیش از 3100 میلیارد تومان رسید. رشد ارزش معاملات بی‌شک از عرضه‌ صف‌ در برخی نمادها نشات می‌گیرد. به علاوه آن که در برخی نمادها که صف خرید همچنان برقرار بود حجم معاملات به وضوح بیشتر بود.

ارزش 3100 میلیارد تومانی معاملات خرد عددی در نزدیک سقف تاریخی این معیار است و حساسیت از این جنبه نیز کمی بیشتر می‌شود.

از طرف دیگر نزدیک شدن به مرز 400 هزار واحد نیز می‌تواند با فشار ذهنی برای بازار همراه باشد. این عدد از نیمه سال بارها به عنوان سقفی برای شاخص کل مطرح شده است؛ بی‌شک بسیاری از متغیرهای تعیین کننده بازار وضعیت متفاوتی را با برهه پیشین دارد. با این حال فتح ابرکانال جدید می‌تواند با دشواری‌هایی همراه باشد. همه این موارد می‌تواند به تشدید عرضه‌ها در معاملات آتی منجر شود و لازم است تا سهامداران به خصوص در رابطه با خرید سهام در نمادهایی که از نظر مبانی ارزندگی پشتوانه چندانی ندارند دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهند.