آیا فروش حقوقی‌های گمنام به پایان رسید؟/ جدال سنگین سهامداران حقیقی با حامیان سهام

12:39 - 1400/01/21
امروز مطابق با انتظارات شاخص سهام رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کرد. در این میان عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی نیز بر مدار انتظارات رقم خورد اما این عرضه‌ها نیز پاسخی برای عطش شدید خریداران سهام نبود.
آیا فروش حقوقی‌های گمنام به پایان رسید؟/ جدال سنگین سهامداران حقیقی با حامیان سهام

دنیای بورس: یکی از نکات قابل توجه که روز گذشته نیز در گزارش «دنیای بورس» به آن اشاره شد اثر عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها بر روند سهام است. در معاملات امروز خالص تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی تا ساعت 12 به 700 میلیارد تومان رسیده است؛ بورس و فرابورس. حدود 1600 میلیارد تومان نیز خالص خرید حقیقی‌ها در دو روز نخست هفته جاری بوده است. به این ترتیب مجموع خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از 2300 میلیارد تومان رسیده است.

 با این حال نکته جالب توجه این‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هفته گذشته (تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی) به حدود 4500 میلیارد تومان رسیده بود. بر این اساس نمی‌توان گفت فروش حقوقی‌هایی که در هفته گذشته به نیت حمایت از سهام در برابر شوک غیراقتصادی انجام شده بود پایان یافته است و احتمالا این فروش سنگین در معاملات فردا نیز ادامه پیدا کند؛ البته اگر قصد سرکوب رشد بازار در نیم ساعت پایانی وجود نداشته باشد.

 همچنان انتظار قدرت‌نمایی حقیقی‌ها وجود دارد با این حال باید این حقیقت را پذیرفت که حجم بالایی از سهام حقوقی‌ها (حامیان هفته گذشته سهام) به صورت بالقوه برای عرضه باقی مانده است. نمی‌توان این سناریو را حذف کرد که احتمال هجوم افسارگسیخته نقدینگی از سمت حقیقی‌ها وجود دارد و همین موضوع می‌تواند ضامن ادامه رشد سهام باشد.

 اگر در نظر بگیریم که حقوقی‌ها هر چه در هفته گذشته خریدند جنبه حمایتی داشت و احتمالا به قصد خرید و نگهداری سهام وارد بازار نشده بودند باید گفت که کل خرید حقوقی‌ها در بورس تهران در هفته گذشته 4800 میلیارد تومان بود. حال اگر همین موضوع را در خصوص دو روز نخست در نظر گرفته شود که در قفل سهام در صف خرید طی روزهای نخست هفته جاری فروشندگان حقوقی سهام به دنبال شناسایی سود نبوده و بلکه به دنبال بازگرداندن تعادل به عرضه و تقاضا بودند حدود 1613 میلیارد تومان فروش حقوقی را داشتیم. امروز نیز فروش حقوقی‌ها به حدود هزار میلیارد تومان رسیده است و بر این اساس در مجموع حدود 2600 میلیارد تومان فروش به ثبت رسیده است. در چنین شرایطی باید منتظر ماند که آیا حقوقی‌ها قصد دارند تمام سهامی که در هفته گذشته خریداری کرده‌اند را طی روزهای آتی به فروش برسانند یا خیر؟

در این خصوص توصیه می‌شود گزارش شب گذشته «دنیای بورس» از تحرکات حقیقی و حقوقی با عنوان کلید نوسان آتی سهام در دستان حقوقی‌های گمنام را مطالعه کنید.