قدرت‌نمایی تاریخی سهامداران خرد | کلید نوسان آتی بورس در دستان حقوقی‌های گمنام؟

12:39 - 1400/01/21
ثبت رکوردی جدید در کارنامه 10 سال اخیر شاخص کل بورس در حالی با رشد 4.4 درصدی رقم خورد که در همین راستا بازیگران خرد نیز رکوردی تاریخی در کارنامه خود ثبت کردند. در معاملات امروز خالص خرید معامله‌گران حقیقی بازار به 945 میلیارد تومان رسید که در تاریخ فعالیت بازار سهام بی‌سابقه است. از سوی دیگر به عقیده برخی از فعالان بازار سهام کلید نوسانات آتی بورس به دست حقوقی‌هایی افتاده که کمتر نام و نشان آن‌ها در میان درصدی‌های سهام مشاهده می‌شود و در شرایط کنونی این انتظار وجود دارد که این حقوقی‌ها چه زمان می‌خواهند سهامی که با جنبه حمایتی هفته قبل خریداری کرده‌اند به بازار عرضه کنند.
قدرت‌نمایی تاریخی سهامداران خرد | کلید نوسان آتی بورس در دستان حقوقی‌های گمنام؟

دنیای بورس: جزئیات تغییر مالکیت‌ها در بازار امروز نشان می‌دهد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد سایپا داشتند که با خالص خرید بیش از 73میلیارد تومانی همراه شد. بیش از 15 کد حقوقی در معاملات روز یکشنبه عرضه‌های سنگین و پرفشاری را در سهام سایپا در پیش گرفتند که تمام این عرضه‌ها در سقف قیمتی خریدار داشت. اما نکته جالب توجه این‌که اگر به لیست سهام‌داران درصدی این نماد برویم هیچ خبری از فلش‌های قرمز که نشان‌دهنده عرضه این سهام‌داران باشد مشاهده نمی‌شود. البته در هفته گذشته در این نماد و دیگر نمادهای بازار نیز به وضوح حمایت‌های گسترده‌ای مشاهده شد. گرچه در برخی از نمادها فلش‌های سبز را شاهد بودیم اما خرید سهام‌دار درصدی حقوقی با کل خرید حقوقی‌ها واقعا قابل مقایسه نبود. این حقوقی‌ها گمنام که احتمالا همان صندوق‌های بازارگردانی کل بازار سهام کشور مانند صندوق توسعه بازار هستند در شرایط کنونی به نوعی نبض سهام را در دست گرفته‌اند و باید دید چه میزان حرفه‌ای عمل می‌کنند و اصل هدفشان از خریدهای هفته قبل استارت برای سقف‌شکنی دوباره سهام بوده یا نه حذف شوک سنگین هفته گذشته از قیمت‌ها. البته یک سوال مهم‌تر نیز مطرح می‌شود که آیا واقعا این حقوقی‌ها توان شکست هجمه تقاضای حقیقی‌ها را دارند که بخواهیم سناریو مورد نظرشان را بررسی کنیم. برای مثال در معاملات امروز رکورد عجیب 945 میلیارد تومان خرید حقیقی به ثبت رسید و این در حالی بود که صف‌های خرید سنگین برخی از نمادها مانند « خودرو » و « وبملت » باقی مانده بود.

برای درک اثر این حقوقی‌های به ظاهر گمنام در معاملات هفته گذشته توصیه می‌شود به گزارش امروز « دنیای بورس» با عنوان «آیا زمان فروش سهام فرارسیده است؟» مراجعه کنید. اما در یک مثال برای درک بهتر شرایط سهام بانک ملت را به عنوان یکی از نمادهای مورد توجه بازار که بعضا نقش لیدری را به خوبی ایفا می‌کند بررسی می‌کنیم. خالص خرید حقوقی‌ها در سهام بانک ملت در هفته گذشته بیش از 300 میلیارد تومان بود. معامله‌گران حقوقی به صورت تخمینی حدود 400 میلیارد تومان سهم بانک ملت را در هفته گذشته جمع آوری کردند. در حالی حدود 700 میلیون سهم بانک ملت از سوی حقوقی‌ها در هفته گذشته خریداری شد که در لیست سهام‌داران درصدی در مجموع حدود 300 میلیون سهم از سوی سهام‌داران درصدی خریداری شد. در سهام ایران‌خودرو نیز خرید سنگین حقوقی‌های بی نام و نشان را شاهد بودیم. البته با توجه به تعداد بالای کدهای حقوقی خریدار سهام ممکن است اصلا موضوع حمایت سنگین یک حقوقی آن‌چنان مطرح نباشد اما بر اساس اخبار در هفته گذشته حضور حقوقی‌های قدرتمند در سمت خرید سهام مورد توجه بازار مورد تایید است. حال انتظار برای عملکرد این حقوقی‌ها وجود دارد. آیا واقعا فردا این کدهای گمنام پس از این‌که شاخص سهام بار دیگر سقف تاریخی را جابجا کرد به عرضه سنگین سهام می‌پردازند و آیا حتی عرضه سنگین این حقوقی‌ها می‌تواند صف تقاضای حقیقی‌ها را در هم بشکند واقعا در حجم بالای نقدینگی چندان نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این خصوص داشت. بار دیگر توصیه می‌شود گزارش امروز «دنیای بورس» در خصوص سرنوشت بورس پس از رکوردشکنی‌های تاریخی را مطالعه کنید.

اما در میان صنایع فعال بورسی، بیشترین خرید به سهام دو گروه شیمیایی و پالایشی تعلق داشت. در صدر این صنایع نیز خالص خرید 62.4 میلیارد تومانی «شیران» و 46 میلیارد تومانی «شبندر» قرار داشتند.

همانطور که اشاره شد امروز شاهد ثبت رکورد جدیدی از مشارکت سهامداران خرد در سمت خرید سهام بودیم. این امر در حالی اتفاق افتاد که ابتدای هفته گذشته، این سهامداران حقوقی بودند که با حمایت های خود، نقدینگی را در زمین خود حفظ کرده بودند. به‌طوری‌که در 4روز معاملاتی هفته گذشته بیش از 3700میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران خرد خارج و به پرتفوی حقوقی های بازار منتقل شد. اما در دو روز معاملاتی اخیر مجدد شاهد تغییر مسیر نقدینگی به سمت زمین سهامداران خرد بودیم. به این ترتیب امروز بیش از 2 میلیارد و 205 میلیون سهم به ارزش 945 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزوده شد.

امروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی و پالایشی رقم خورد. به این ترتیب دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب شاهد جابه‌جایی 175 و 137 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بودند. پس از آن نیز خودرویی‌ها و بانکی‌ها در مجموع شاهد خالص تغییر مالکیت 214 میلیارد و 841 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت ساپیا در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. البته با توجه به صف خرید سنگین دیگر نمادها و نبود عرضه‌کننده در دیگر نمادهای بزرگ خودرویی و بانکی خرید حقیقی‌ها در « خساپا » جلوه بیشتری پیدا کرده است.  از این رو امروز 332 میلیون سهم «خساپا» به ارزش 73 میلیارد و 381 میلیون تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در نماد صنايع ‌شيميايي ‌ايران نیز حقیقی‌ها خالص خریدی به میزان 62 میلیارد و 432 میلیون تومان را رقم زدند. در این نماد به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد، 59میلیون سهم از سوی حقوقی ها عرضه شد که در این 50میلیون سهم از پرتفوی صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت و معدن به فروش رسید. در این گروه پتروشیمی شازند نیز واگذاری 3 میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي را تجربه کرد.

سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز مورد توجه بازیگران خرد بازار قرار گرفت. به طوریکه خالص خرید حقیقی های «شبندر» به 46 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. در این میان بیش از 17 میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر واگذار شد. در این گروه شركت توسعه سرمايه رفاه نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت اصفهان به عرضه 5 میلیون سهم اقدام کرد.

در مقابل اما بازیگران عمده به خرید سهام شرکت فولاد اميركبيركاشان توجه نشان داده و در نهایت خالص خرید 12.6میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان 10میلیون سهم «فجر» از سوی سهامدار حقیقی که مالک 10.71درصدی سهم است، عرضه شد. این در حالی است که صندوق سرمايه گذاري مشترك پيشرو به عنوان دیگر حقوقی «فجر» اقدام به خرید 150هزار سهم کرد. در این گروه ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز شاهد خرید 100هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس بود. این در حالی است که شركت سرمايه گذاري صدرتاءمين به عنوان سهامدار عمده در نماد مس‌ شهيدباهنر اقدام به عرضه 2میلیون و 300هزار سهم کرد.

در میان نمادهای بانکی نیز عرضه های گسترده ای از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در این میان بیشترین حجم واگذاری در نماد بانک تجارت و از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايران بود. به طوریکه این صندوق 202میلیون سهم «وتجارت» را به فروش رساند. در بانک صادرات نیز روندی مشابه با واگذاری 10میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات تشکیل شد. عرضه 2 میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت و 10میلیون سهم بانک خاورمیانه توسط دو حقوقی فعال یعنی شركت سرمايه گذاري تامين آتيه مسكن و صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه از جمله دیگر واگذاری های صورت گرفته در سهام بانکی بود.

در میان نمادهای معدنی نیز شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات به عنوان سهامدار عمده در گل گهر و چادرملو به خرید سهم پرداخت. به طوریکه این حقوقی یک میلیون و 100 هزار سهم چادرملو و 500 هزار سهم گل‌گهر را به پرتفوی خود افزود. این در حالی است که خود «ومعادن» با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان، یک میلیون سهم مزبور را از پرتفوی خود خارج کرد.