تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 21 دی 98

12:37 - 1400/01/21
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزی که تمام نمادهای بورسی صف خرید را در پایان معاملات روزانه تجربه کردند، با ثبت رشد 6 هزار واحدی (معادل 1.7 درصد) به مرز 360 هزار واحدی نزدیک شد. برقراری آرامش منطقه‌ای و کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیک عامل اصلی بازگشت تقاضاهای فراری از بورس به شمار می‌آید اما عدم عرضه بسیاری از صف‌های خرید و قفل شدن تقاضا در کنار تداوم اعمال محدودیت 2 درصدی نوسان روزانه رشد بازار را محدود کرده‌است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 21 دی 98

دنیای بورس: برطرف شدن تنش‌های ژئوپولیتیک در منطقه و برقراری توعی آرامش از عدم تحمیل ریسک‌های بزرگ از این زاویه عاملی بود تا سرمایه‌های فراری از بازار سهام بار دیگر با تقاضای سنگین به بورس هجوم بیاورند. شاهد این مدعا تشکیل صف خرید در 312 نماد از 314 نماد فعال بورسی در پایان معاملات روز جاری بود. تنهای نمادهای «فجر» و «بترانس» در پایان خرید و فروشهای امروز صف خرید نداشتند که نماد شرکت ایران ترانسفو رشد قیمتی بیش از 18 درصدی را پس از بازگشایی بدون محدودیت نوسان قیمت تجربه کرده‌است.
ارزش صف‌های خرید در بورس به بیش از 2200 میلیارد تومان رسید و بسیاری از سهم‌ها حتی حجم مبنای خود را برای تجربه رشد حداکثری قیمت پایانی پر نکردند. معامله‌گران بورسی که طی روزهای گذشته و در بحبوحه بلاتکلیفی‌ها سهام خود را حفظ کرده بودند و دست به فروش‌ نزده بودند، امروز و با چرخش مثبت اوضاع به هیچ عنوان فروشنده نیستند. این موضوع به قفل شدن تقاضا در خرید و فروش‌های روزانه انجامیده است و برقراری سیاست سقف نوسان 2 درصدی نیز باعث خروج منطقی سفته‌بازان از کارزار خرید و فرش سهام شده‌است. امری که کاهش شدید ارزش معاملات روزانه را در پی داشته‌است.

ارزش معاملات خرد بورس تهران در حالی به رقم هزار میلیارد تومان رسید که ارزش صف‌های خرید بیش از دو و نیم برابر جابجایی روزانه سهام بود. تا نیم ساعت مانده به بسته شدن جلسه معاملاتی روزانه، بیش از 150 نماد بورسی با عدم عرضه سهام در سطح حجم مبنا مواجه شده‌اند که عمدتا سهم‌هایی با ارزش بازار کوچک و متوسط هستند اما در این میان نمادهای بزرگی چون «خودرو»، «وتجارت»، «شبندر» نیز در میان غول‌های بورسی با عدم عرضه توسط سهامداران حضور دارند. احتمال دارد سهم‌هایی که بازارگردان دارند، اقدام به عرضه محدود تا سقف حجم مبنا برای پر شدن قیمت پایانی داشته باشند که این امر می‌تواند به رشد شاخص کل تا مرز 2 درصد در نیم ساعت پایانی منجر شود.

 قفل شدن ارزش معاملات روزانه در نمادهای فرابورسی بیش از پیش به چشم می‌آید به نحوی که ارزش معاملات در کل این بازار (بدون در نظر گرفتن بازار پایه) رقم ناچیز 165 میلیارد تومان را در 112 نماد فعال در این بازار نشان می‌دهد. این موضوع حاکی از عدم تمایل شدید سهامداران به عرضه سهام در نبود عامل محدود کننده‌ای مانند حجم مبنا است که در سهام فرابورسی با حجم مبنای یک با عرضه حداقلی سهامداران پدیدار شده است.

حقوقی‌هایی که خریدارند

طی هفته گذشته و در شرایط به اوج رسیدن نااطمینانی‌های سرمایه‌گذاری و سبقت سهامداران برای خروج از سهم‌ها، کمیته حمایت از بازار خبر از خرید بیش از 4500 میلیارد تومان سهام توسط صندوق توسعه و تثبیت بازار با همراهی بازارگردانان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقل و کارگزاری‌ها داد. اما با برچیده شدن فضای ترس و هیجان منفی به نظر نمی‌رسد دیگر نیازی به حضور تیم‌های حمایتی باشد و بازی اصلی بازار سهام بار دیگر به دست سهامداران حقیقی افتاده است. اما در این بین برخی سهم‌ها شاهد حضور فعال حقوقی‌ها در خط مقدم صف‌های خرید روزانه بودند و سهم اصلی خریدهای روزانه در شرایط عرضه‌های قطره‌چکانی در اختیار آنها قرار داشت. در نمادهای «غگلپا»، «خودرو»، «شغدیر»، «دسینا»، «کگهر»، «ستران»، «سکرما» و «حسینا» بیش از نیمی از خریدهای صورت گرفته در جریان داد و ستد روزانه به فعالان حقوقی اختصاص یافته است.