حمایت ادامه دار حقوقی ها| کارنامه هفتگی بازیگران بورسی

12:36 - 1400/01/21
رصد بازیگران بورسی نشان از رکورد جدید در کارنامه هفتگی سهامداران حقوقی دارد. بررسی ها همچنان سناریوی حمایت بازیگران از بازار را مورد توجه قرار می دهد.
حمایت ادامه دار حقوقی ها| کارنامه هفتگی بازیگران بورسی

به گزارش «دنیای بورس»، بازیگران عمده در معاملات روز چهارشنبه نیز به حمایت های خود ادامه دادند و به این ترتیب پس از 6هفته متوالی حفظ نقدینگی در زمین بازی حقیقی ها، ورق برگشت و شاهد جابجایی مسیر پول ها بودیم. این موضوع با ثبت رکوردی تاریخی در کارنامه سهامداران عمده همراه بود. به طوریکه این گروه از معامله گران در مجموع این هفته بیش از 3هزار و 742میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

معامله گران حقوقی در حالی در تمامی روزهای هفته با خریدهای پرحجم خود به حمایت از بازار سهام پرداختند که این آمار با تعطیلی روز دوشنبه محاسبه شده است. به نظر می رسد چنانچه بازار در میانه هفته با تعطیلی مواجه نمی شد، این خالص خرید به بیش از 4هزار میلیارد تومان نیز می رسید.

با این حال جزئیات جابجایی ها نشان می دهد که در روز شنبه و همزمان با آغاز معاملات بورس پس از اخبار شهادت سردار قاسم سلیمانی، ریزش شدید بیش از 16هزار واحدی شاخص کل بازار سهام را شاهد بودیم که این امر با حمایت گسترده بازیگران عمده همراه شد. به طوریکه در این روز بیشترین میزان خرید از سوی حقوقی ها در مقیاس هفتگی صورت گرفت.

در این روز خالص خرید حقوقی ها به بیش از یک هزار و 850میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز یکشنبه نیز به انتقال 532میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی ها همراه شد. سهامداران عمده در معاملات روز سه شنبه نیز پس از یک روز تعطیلی در میان هفته، به حمایت های خود ادامه دادند و حدود 547میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

در نهایت آخرین روز کاری هفته نیز با خالص خرید 813میلیارد تومانی حقوقی ها خاتمه یافت تا به این ترتیب در مجموع هفته شاهد انتقال 3724میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بزرگان بازار باشیم.

 

جزئیات معاملات چهارشنبه

در معاملات روز چهارشتبه 813میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بودیم که در این میان بیشترین خرید سهامداران عمده در دو نماد بانک ملت و ایران خودرو بود. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در نماد «وبملت» به بیش از 74میلیارد تومان رسید. در نماد «خودرو» نیز 69میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی ها منتقل شد.

بانک ملت در حالی امروز شاهد معامله حدود 285میلیون سهم بود که 209میلیون سهم مزبور یعنی معادل 73درصد از خریدها توسط حقوقی های این نماد ثبت شد. در این میان دو سهامدار عمده «وبملت» ، اقدام به خرید حدود 100میلیون سهم کردند. به طوریکه 64میلیون سهم از سوی شركت تعاوني معين آتيه خواهان و 34میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد.

در میان دیگر نمادهای بانکی نیز بانک پارسیان شاهد تداوم خرید سهم از سوی گروه مالي پارسيان بود. به طوریکه این حقوقی مطابق با روند چند روز اخیر، دیروز نیز 20میلیون سهم «وپارس» را جمع آوری کرد. شركت دانش گستران آتي سازپويا نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پاسارگاد به خرید حدود 35میلیون سهم پرداخت. در نماد بانک صادرات نیز دو حقوقی به خرید سهم ادامه دادند؛ گروه مالي سپهرصادرات به همراه صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات در مجموع 82میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کردند.

در این میان بیشترین حجم خرید همچنان به صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران تعلق داشت. این حقوقی با خرید حدود 630میلیون سهم «وتجارت» در بازار دیروز، مجموع خریدهای خود در این هفته را  به یک میلیارد و 830میلیون سهم رساند. این میزان سهم که معادل یک درصد از کل سهام «وتجارت» بود سبب شد تا این حقوقی در حال حاضر سهامدار 6.8درصدی این بانک شناخته شود.

 

تغییر مالکیت ها در نمادهای خودرویی

همانطور که عنوان شد گروه خودرویی نیز از دیگر صنایع مورد حمایت حقوقی در معاملات دیروز بود که با خالص خریدی در حدود 130میلیارد تومان روبرو شد. در این میان بخش عمده ای از خریدها در لیدر گروه یعنی ایران خودرو بود. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به 69میلیارد تومان رسید. در این راستا شركت سرمايه گذاري سمند به عنوان حقوقی فعال در «خودرو»،2میلیون سهم را جمع آوری کرد.

در این گروه سایپا نیز جمع آوری 7میلیون سهم از سوی  شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا را تجربه کرد. صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد گروه بهمن، یک میلیون سهم را خریداری کرد.

 

در معدنی ها چه خبر بود؟

درگروه معدنی نیز حقوقی ها به حمایت پرداختند. در این میان چادرملو خرید حدود 22میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات و 5میلیون سهم از سوی گروه مدیریت سرمايه گذاري اميد را تجربه کرد. این دو حقوقی به عنوان سهامدار عمده در گل گهر نیز به حمایت پرداخته و در مجموع 9میلیون

سهم «کگل» را جمع آوری کردند. در این خود «ومعادن» نیز از حمایت حقوقی بهره مند شد. به طوریکه 13میلیون سهم مزبور از سوی شركت فولادمباركه ، 27میلیون سهم توسط شركت توسعه معدني وصنعتي صبانور و 500هزار سهم نیز از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری شد.

 

عملکرد حقوقی ها در نمادهای فولادی

در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خراسان خرید 400هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. فولاد كاوه جنوب كيش نیز با جمع آوری یک میلیون سهم از سوی شركت مادرتخصصي مالي وسرمايه گذاري سينا و 500هزار سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن روبرو شد. در همین راستا ملی مس ایران نیز شاهد حمایت و خرید سهم از سوی سه سهامدار عمده بود؛ خرید 20میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات، 3میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس و 100هزار سهم توسط شركت صباميهن از جمله این خریدها بود.

 

جابجایی ها در نمادهای شیمیایی

در معاملات دیروز نمادهای گروه شیمیایی نیز با خرید سهم از سوی سهامداران عمده روبرو شدند. به طوریکه پتروشیمی شازند جمع آوری 4میلیون سهم توسط شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي را تجربه کرد. در نماد پتروشیمی پارس نیز شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس به حمایت پرداخت و  300هزار سهم را جمع آوری کرد. شركت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگي كشوري نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پتروشیمی به خرید 500هزار سهم اقدام کرد. در همین راستا گروه گسترش نفت وگازپارسيان نیز یک میلیون و 200هزار سهم صنايع پتروشيمي كرمانشاه را خریداری کرد.