وزیر اقتصاد: دولت غیربورسی ها را عرضه می کند

12:33 - 1400/01/21
دولت در نظر دارد سهام شرکت‌های غیربورسی دولتی را در بازار پایه فرابورس عرضه‌ می‌کند.

به گزارش «دنیای بورس» به فرابورس، فرهاد دژپسند با بیان اینکه به‌زودی شرکت‌های غیربورسی که دولت در آنها سهم دارد، در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شوند، گفت: واگذاری به‌روش واگذاری مدیریت نیز یکی دیگر از روش‌های وزارت اقتصاد برای خصوصی‌سازی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی است. ضمن آنکه واگذاری به تعاونی‌های فراگیر شهرستانی از دیگر روش‌های در اختیار وزارت اقتصاد در این زمینه است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه «از اختیارات واگذاری ۴۰هزار میلیارد اموال دولتی با "ترک تشریفات" فقط در موارد خاص استفاده می‌کنیم»، گفت: شرط عدم‌وقوع کسری بودجه از این محل، تصویب پیشنهاد دولت از سوی مجلس است.

 فرهاد دژپسند با اشاره به بند 3 تبصره 12 لایحه بودجه و فروش 40 هزار میلیارد تومان از اموال دولتی بدون تشریفات قانونی عنوان کرد: این پیشنهاد با این هدف در لایحه بودجه گنجانده شده تا 50 هزار میلیارد تومان فروش اموال مقرر در مصوبه سران قوا محقق و تسهیل شود.

 وزیر اقتصاد همچنین گفت: برای تحقق این عدد نیاز به یک‌سری اختیارات داریم اما رویکرد اصلی ما در وزارت اقتصاد این است که روی این مجوز تأکید نداشته باشیم و به آن اصالت نمی‌دهیم.

 دژپسند در توضیح بیشتر اختیارات حاصل از این مجوز گفت: از این مجوز فقط در موارد خاص استفاده می‌کنیم، توجه کنید که وقتی به‌عنوان مثال اموال و شرکت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود تمام تشریفات انجام می‌شود و در عین شفافیت این اقدام صورت می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه به‌زودی شرکت‌های غیربورسی که دولت در آنها سهم دارد، در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شوند، گفت: واگذاری به‌روش واگذاری مدیریت نیز یکی دیگر از روش‌های وزارت اقتصاد برای خصوصی‌سازی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی است. ضمن آنکه واگذاری به تعاونی‌های فراگیر شهرستانی از دیگر روش‌های در اختیار وزارت اقتصاد در این زمینه است.

 این مقام مسئول همچنین تأکید کرد که دولت قصدی برای واگذاری شرکت‌های زیان‌ده دولتی ندارد.