تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 15 دی 98

12:33 - 1400/01/21
بورس تهران کار خود را با افت 1500 واحدی شاخص کل در معاملات یکشنبه به پایان برد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در دقایق نخست با افت بیش از 4800 واحدی همراه شده بود و به این ترتیب می‌توان گفت حمایت‌های حقوقی از نمادهای بزرگ بازار بازگشت بیش از 3 هزار واحدی شاخص کل را به همراه داشته است. و برقراری نوعی آرامش را در نمادهای بزرگ بورسی شاهد هستیم.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 15 دی 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران امروز با ریزش 1518 واحدی (معادل 0.41 درصدی) به عدد 365 هزار و 815 واحد رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن با سقوط بیش از 3538 واحدی (معادل 3.03) روند نزولی پرشتاب خود را ادامه می‌دهد. نگاهی به رشد 0.9 درصدی شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی  نشان دهنده تمرکز سرمایه‌گذاران در سمت خرید بر نمادهای بزرگتر بورسی‌ست. نمادهای «همراه»، «فولاد»، «شبندر»، «فارس» و «فملی» موثرترین حامیان شاخص در معاملات امروز بودند. «همراه» و «اخابر» به یمن اخبار داغ از تجدید ارزیابی با رشد حداکثری قیمت سهم همراه شدند و در این میان سهم «همراه» رشد 10 درصدی بود.

«فولاد» در آخرین معاملات به لمس سقف مجاز قیمت رسید و نکته جالب توجه دست برتر حقیقی‌ها در خریدهای این سهم بود. «شبندر» نیز بار دیگر مسیر صعود حداکثری را ادامه داد و در این میان سهامداران حقوقی از صف خرید این سهم استفاده کردند. اما باید اشاره کرد که حمایت حقوقی‌ها تنها بزرگ‌ترهای بازار را تحت‌تاثیر قرار نداد. ارزش معاملات خرد امروز بورس در حدود 2750 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی نشان نمی‌دهد. در مقابل تغییر مالکیت امروز در حدود 500 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقوقی بود که نسبت به تغییر مالکیت 1850 میلیارد تومانی روز گذشته کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

700 میلیارد تومان دیگر از صف‌های فروش کم‌ شد

روز گذشته ارزش صف‌های بورس در پیش‌گشایش بازار به بیش از 6 هزار میلیارد تومان می‌رسید. در عین حال در پایان معاملات شنبه، این عدد به 4 هزار میلیارد تومان رسید. معاملات امروز نیز با صف فروش بیش از 1700 میلیارد تومانی نمادهای بورسی آغاز شد و نهایتا با صف فروش 1035 میلیارد تومانی به پایان رسید. کاهش ارزش‌های صف‌های فروش می‌تواند نشانه‌هایی برای بازیگران به همراه داشته باشد. اما نکته‌ای که در این بین نمی‌توان نادیده گرفت تفاوت روند معاملات در کوچکترها و بزرگترهای بازار است. تعداد صف‌های فروش ابتدای بازار 214 نماد و در انتهای بازار 198 مورد بود.

قفل صف‌های فروش

در معاملات امروز علیرغم متعادل شدن قیمت بسیاری از نمادهای تاثیرگذار و بازگشت برخی از آنها به مدار مثبت، بسیاری از سهم‌های بورسی و فرابورسی کماکان صف‌های فروش پابرجایی دارند. نکته مهم در خصوص صف‌های فروش برخی از نمادهای بورسی و فرابورسی، عدم معامله این نمادها با وجود برقراری تعادل در معاملات روزانه است. برقراری صف‌های فروش با حجم بالا در کنار عدم رغبت خریداران حقیقی و حقوقی به جمع‌آوری صف‌های فروش در این نمادها بیش از هرچیز تحت تاثیر جو روانی منفی بازار سهام است. این موضوع مشکل عدم نقدشوندگی را برای بسیاری از سهام شرکت‌های بورسی به وجود می‌آورد که می‌تواند در ادامه مسیر تشدید شونده باشد. از سوی دیگر ناامیدی سهامداران به خروج از سهام یاد شده می‌تواند در ادامه مسیر از تلاش آنها برای قرار گرفتن در اول صف فروش به منظور خروج هرچه سریع‌تر از زیان‌های آتی جلوگیری کند اما قفل شدن سهام در چنین وضعیتی با زیاد شدن ریسک نقدشوندگی و از بین رفتن تدریجی ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران با پورتفوهایی شامل اینگونه سهم‌ها در حال حاضر بزرگترین ایراد بورس به شمار می‌آید. این سهم‌ها عموما با پشتوانه پول‌های حقیقی حرکت‌های خود را آغاز کرده‌اند و کاهش شدید میل خرید از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی با ریسک‌های ذهنی و پیرامونی جدید، از یک طرف و نبود سهامدار حقوقی قدرتمند به عنوان متولی از سوی دیگر سمت خرید حقوقی‌ها را نیز منفعل کرده‌است. ارزش صف‌های فروش در ابتدای معاملات روزانه 1773 میلیارد تومان بود. اما علیرغم جابجایی بیش از 2700 میلیارد تومان، شاهد پابرجا ماندن بیش از هزار میلیارد تومان از صف‌های فروش در نمادهای بورسی در پایان جلسه معاملاتی روزانه بودیم. این موضوع حاکی از پابرجا بودن بخش بزری از صف‌های فروش در بازار سهام است که شرط برطرف شدن آن بازگشت آرامش به ذهن فعالان بورسی‌ست.