توصیه « دنیای بورس » که سهامداران بهتر است به کار گیرند

هشدار در بورس| در دام نیفتید، اندکی پا پَس بِکِشید

12:30 - 1400/01/21
در این لحظات که بازار سهام تجربه خاصی را از سر میگذرد و شاهد بی وقفه صعودهای متوالی است، شاید سهامداران باید بیش از هر چیز به نکات توصیه‌ای در خصوص میزان ارزندگی سهام توجه داشته باشند.
هشدار در بورس| در دام نیفتید، اندکی پا پَس بِکِشید

به گزارش «دنیای بورس»،  بارها در «دنیای بورس» اشاره شده بود که صحبت از حباب برای سهام به راحتی امکان‌پذیر نیست و سناریوهایی که از آینده می‌توان مطرح کرد می‌تواند قیمت یک سهم را به نحوی توجیه کند. اما در شرایط کنونی بازار سهام وارد مرحله‌ای شده که تفکیک حباب و ارزندگی به دشواری گذشته نیست، یا به بیان بهتر به راحتی می‌تواند تفاوت سهام حبابی و سهم ارزنده را تشخیص داد.

 به صورت مشخص بسیاری از نمادهای بازار پایه حباب سنگین قیمتی را دارا هستند. این نگاه اشتباه برای معامله‌گران این بازار وجود دارد که چون سهام رشد می‌کند، ارزنده است اما باید قاطعانه گفت که بسیاری از نمادهای بازار پایه تنها با رشد خود بر میزان حباب می‌افزایند. این‌که عاقبت این حباب به کجا می‌رسد یکی از موارد بسیار نگران‌کننده برای وضعیت کنونی سهام است.

بعید نیست چند ماه دیگر دوباره برخی از نمایندگان مجلس بی‌اطلاع از واقعیت‌های اقتصادی به دنبال اعتراض برخی از سهام‌داران بازار پایه قصد پرسش از مقام ناظر را در خصوص علت ریزش سهام بازار پایه را داشته باشند. اگر این سناریو رخ داد و نقدینگی از خرید این سهام پاپس کشید باید گفت علت ریزش سهام بازار پایه تنها حباب است.

 سهام بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز چه در بازارهای اصلی بورس و فرابورس حبابی هستند. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری که از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند. قیمت برخی از سهام سیمانی که بعد از پشت سر گذاشتن واقعیت سودآوری در شرایط کنونی از ارزش جایگزینی نیز عبور می‌کنند. رد پای حباب را می‌توان برای بسیاری از صنایع کوچک و به صورت مشخص نمادهای کوچک بازار پیدا کرد. می‌توان لیست بلندبالایی از این نمادها را ارائه داد که با هیچ‌یک از معیارهای ارزش‌گذاری نیز قیمت‌های کنونی آن‌ها قابل توجیه نیست.

 وظیفه رسانه‌ها ایجاد آگاهی میان معامله‌گران سهام است. برخی این انتقاد را دارند که هر کسی مسئول سود و زیان خود است اما این گزاره زمانی صحیح است که همه سطح یکسان آگاهی را نسبت به سهام داشته باشند. بخشی از وظیفه «دنیای بورس» حکم می‌کند که در خصوص حباب بسیاری از نمادهای کوچک بازار هشدار دهد و این موضوع را تذکر دهد که این نمادها در حال پیش‌خور کردن یک تورم سنگین است.

شاید برای معامله‌گران تازه‌وارد جملات بالا در شرایط کنونی و زمانی‌که سهام رشدهای افسارگسیخته‌ای را تجربه می‌کنند معنایی نداشته باشد اما اگر مدت زمان طولانی نیز واقعیت‌ها انکار شوند و سهام رشد کنند سرانجام آخرین نفری که در قطار حبابی سهام سوار شده و انتظار سقوط را می‌کشد مشخص نیست.

 این در حالی است که سهام شرکت‌ها که با ارزندگی قابل توجه در بازار نیز به وضوح مشخص هستند. به صورت مشخص بارها از این نمادها نام برده شده و تحلیل تحلیلگران مختلف را نیز شاهد هستیم. اجماع پیشبینی سودآوری تحلیلگران نیز شمای کلی از نمادهای ارزنده را ارائه داده است.

در این شرایط که به صورت مشخص به حباب بخش قابل توجهی از نمادهای کوچک بازار اشاره شده و در عین حال ارزندگی برخی از نمادها نیز عیان است باید امیدوار باشیم که معامله‌گران در آینده مسئولیت زیان سنگین احتمالی را بپذیرند و در آینده به دنبال اعتراض و اتهام به سهام و بازار نباشند.

 پیش تر هم خوانده بودید: پاسخ معامله‌گران خرد به مدیر شرکت: حباب سهم را دوست داریم

این مطالب را هم از دست ندهید: 

 خواندن این مطالب را هم فراموش نکنیم: