ادامه واکنش ها به حملات امریکایی ها/ حزب الله عراق: امریکا تاوان میدهد

ادعاهای دوباره امریکا| رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کرد

12:30 - 1400/01/21
حملات دیروز عصر امریکایی ها به مقر حشد الشعبی در عراق، اگر چه با محکومیت طرف عراقی و البته شلیک چند راکت به مقر نیروهای امریکایی همراه شد اما به نظر میرسد با کشته شدن فرماندهان حشد الشعبی حالا اما ممکن است ایجاد هر گونه اشتباه، نامعادلات جدیدی را وارد منطقه کند که البته پیامدهای هشدار آمیزی به همراه دارد.
ادعاهای دوباره امریکا| رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کرد

به گزارش «دنیای بورس»، در حالی که برخی از نزدیک شدن دیپلماسی میان بازیگران منطقه برای کاهش تنش ها در منطقه خبر داده بودند، حالا اما با حملات دیشب نیروهای امریکایی به مقر نیروهای حشدالشعبی، از دید ناظران و تحلیلگران خطر بیش تر از هر زمان به گوش میرسد، زیرا اشتباهات منطقه ای باعث میشود خاورمیانه درگیر یک جنگ تازه شود.

سخنرانی مشترک وزیر دفاع و وزیر امور خارجه امریکا

مایک پمپئو پس از نشست توجیهی با دونالد ترامپ به همراه مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش گفته بود:

  • اقدام امروز ما ( در عراق علیه نیروهای #حشد_الشعبی ) پاسخی قاطعی بر آن چیزی بود که رئیس جمهوری ترامپ ماهها تکرار کرد که ما در برابر اقدامات جمهوری اسلامی #ایران که مردان و زنان آمریکایی را به خطر اندازد، ساکت نمی نشینیم.
  • این حملات برای نخستین باری نیست که اتفاق می افتد و جان آمریکایی ها را به خطر می اندازد.
  • مفتخریم که همیشه برای اتخاذ اقدامی قاطع متعهد هستیم و از جمهوری اسلامی می خواهیم  مطابق با آنچه که در مه 2018 گفتم ( شروط 12 گانه ) ، عمل کند تا بار دیگر به جامعه ملل ملحق شود.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم گفته بود: حملات هوایی در عراق و سوریه موفقیت آمیز بودند و مقامات درمورد گزینه های دیگر با رییس جمهور ترامپ گفت و گو کردند.

در همین حال خبر رسیده که مقامات رسمی امریکا در مورد حملات هوایی در عراق و سوریه در پاسخ به تهدیدات علیه نیروهای آمریکا، به رییس جمهور ترامپ گزارش دادند. سفارت امریکا در بغداد ده ها تن از کارمندان خود را به مرخصی فرستاد. این تصمیم به دنبال حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی در غرب عراق اتخاذ شد که دهها کشته و زخمی برجا گذاشت.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی در عراق از اصابت چهار راکت به پایگاهی نظامی نزدیک بغداد خبر داد که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند. پنتاگون دیشب اعلام کرده بود در حملات هوایی آمریکا، سه پایگاه نیروهای حزب الله عراق در خاک این کشور و دو پایگاه آنان در سوریه هدف قرار گرفت .

همچنین شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داده که گردان های حزب الله عراق اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید بداند بهای سنگینی در عراق و کشورهایی که نظامیان آمریکایی در آنجا حضور دارند ، پرداخت خواهد کرد.

 

 

بیانیه ادعایی وزارت دفاع امریکا درباره حملات دیشب

وزارت دفاع آمریکا در ارتباط با حملات علیه مواضع حشدالشعبی در عراق بیانیه ادعایی منتشر کرد:

در پاسخ به حملات مکرر گردان های حزب الله (عراق) (KH)  به پایگاه های عراقی - که میزبان عملیات نیروهای ائتلاف معروف به «عملیات عزم ذاتی» هستند - نیروهای آمریکایی بر ضد پنج موضع متعلق به گردان های حزب الله در عراق و سوریه حملات دفاعی دقیق انجام دادند. این حملات باعث خواهد شد توان گردان های حزب الله در انجام دادن حملات به نیروهای ائتلاف عضو عملیات عزم ذاتی، در آینده تضعیف شود.

این پنج هدف شامل سه موضع متعلق به گردان های حزب الله در عراق و دو موضع در سوریه است. این مواضع شامل تاسیسات نگهداری تسلیحات و مراکز فرماندهی و کنترل گردان های حزب الله است که از آنها برای برنامه ریزی و اجرای حملات به نیروهای عضو ائتلاف «عملیات عزم ذاتی» استفاده می شد.

حملات اخیر گردان های حزب الله شامل بیش از 30 حمله راکتی به یک پایگاه عراقی نزدیک شهر کرکوک است که باعث کشته شدن یک شهروند آمریکایی و زخمی شدن چند نفر دیگر شد. از میان این زخمی ها ، چهار نفر نظامی آمریکایی و دو نفر هم از نیروهای امنیتی عراقی بودند.

گردان های حزب الله ارتباطی قوی با نیروی قدس ایران دارد و بارها کمک های ایران را دریافت کرده که کمک هایی مهلک هستند و از آنها برای حمله به نیروهای ائتلاف استفاده شده است.

ائتلاف «عملیات عزم ذاتی» درعراق مستقر است و ائتلاف حاضر در این عملیات به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارد تا شکست پایدار داعش را تضمین کند و به مشورت و کمک رسانی به نیروهای امنیتی عراق اقدام کند. آمریکا و شرکای ائتلافی این کشور، حاکمیت عراق را به صورت کامل محترم می شمارند و از عراقِی قوی و مستقل حمایت می کنند. با وجود این کسی نمی تواند جلوی آمریکا در اِعمال حقِ دفاع از خود را بگیرد. ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که حملات گردان های حزب الله همچنین باعث زخمی شدن چندین عضو از نیروهای امنیتی عراق شده است. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق متعهد شدند که شاهد خاتمه یافتن حملات گردان های حزب الله به نیروهای امنیتی عراق و نیروهای عضو ائتلاف "عملیات عزم ذاتی" باشند.

ایران و نیروی نیابتی آن یعنی گردان های حزب الله باید حملات خود به آمریکا و نیروهای ائتلاف را متوقف کنند و به حاکمیت عراق احترام بگذارند تا مانع اقدامات دفاعی بیشتر نیروهای آمریکایی شوند.

 

تمجید دو سناتور امریکایی از ترامپ

در همین حال البته دو سناتور ارشد آمریکایی از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در حمله به خاک عراق و مواضع الحشد الشعبی تمجید کردند.

«تام کاتن» سناتور جمهوریخواه و تندروی آمریکایی در واکنش به حملات آمریکا به مواضع گروه الحشد الشعبی در استان الانبار عراق در حساب توئیتری خود نوشت: «حملات امروز به گروههای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه یک واکنش مناسب به کشته شدن یک آمریکایی و مجروح شدن چندین نفر دیگر در عراق است. تهران باید حمله به آمریکایی‌ها را متوقف کند یا با عواقب بدتری مواجه شود.»

«لیندسی گراهامم دیگر سناتور آمریکایی نیز در حساب توئیتری خود از اقدام دونالد ترامپ در حمله به عراق تمجید کرد و گفت از اینکه ترامپ، ایران را به خاطر اقداماتش در عراق و سوریه پاسخگو کرده است قدردانی می‌کند.

آمریکا یکشنبه شب مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به الحشد الشعبی را در شهر القائم استان الانبار در مرز عراق و سوریه هدف قرار داد که بر اثر این حملات تا کنون حداقل ۱۹ نفر به شهادت رسیده‌اند.

ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در واکنش به حمله آمریکاییها به مواضع حشد الشعبی در الانبار تاکید کرد که خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.

 

رژیم‌صهیونیستی ایران را با حملات آمریکا تهدید کرد

در همین حال وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از حملات آمریکا به مواضع حشد شعبی در مرزهای عراق و سوریه استقبال کرد.

المیادین گزارش داد، اسرائیل کاتس،‌ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با کشیدن پای ایران به ماجرای حملات به مواضع حشد شعبی در مرزهای عراق و سوریه ابراز عقیده کرد،‌ اگر ایرانی‌ها در درک قدرت آمریکا اشتباه کرده‌اند حملات بی‌سابقه‌ای را دریافت خواهند کرد.

 وی این تجاوز را "نقطه تحولی در واقعیت منطقه‌ای" مقابل رویکرد ایران و نمایندگانش توصیف کرد.

 دولت اشغالگر صهیونیستی در اوت حمله‌ای را به مواضع حشد شعبی چند روز پس از اعلام حشد درباره هدف قرار دادن یک فروند پهپاد جاسوسی صورت داد؛ این پهپاد بر فراز مقر تیپ دوازده وابسته به کمربند بغداد اقدام به پرواز کرده بود که نیروهای حشد شعبی آن را فراری دادند.