بازارساز: اجباری روی صرافی ها نیست

بانک مرکزی دخالت می کند؟/ همتی: دلار خریدار ندارد

بازارساز تاکید دارد که اصلا در بازار دخالتی ندارد. عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیات وزیران گفته است که بازار مسیر خودش را طی می کند. از دید رئیس کل بانک مرکزی اساسا اجباری روی صرافی ها تحمیل نشده است. همتی همچنین تاکید دارد چین و روسیه اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که از آنجایی که شنیده شده بانک مرکزی به صرافی‌ها گفته که قیمت ارز را پایین نگاه دارند حال کاهش دستوری نرخ ارز چه آثاری را در پی دارد؟ گفت: من اصلا خبری ندارم و الان از شما می‌شنوم. ما اصلا دخالتی در نرخ نمی‌کنیم. بازار نرخ را خودش تعیین می‌کند و ما اصلا مجبور نکردیم. رئیس بانک مرکزی همچنین در ادامه صحبت هایش گفته بود: با من بیایید برویم صرافی الان دلار با نرخ 12950 تومان خریدار ندارد. 

  

  • چشم انداز کانال ویژه مالی اروپا

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس در مورد چشم‌انداز کانال ویژه مالی اروپا برای ایران موسوم به اینستکس گفت: ما از نظر مقررات و سازماندهی همه چیز را آماده کرده‌ایم. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تا زمانی که از ما نفت نخرند و در آمد نفت برای ما نیاید آن (اینستکس) فقط حرف است. همتی همچنین گفته است، تلاش بانک مرکزی بازسازی سریع بانک‌های آسیب دیده در حوادث اخیر است.

 

  • دور ‌زدن تحریم‌ها با واریز پول استراماچونی؟

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که چگونه پول سرمربی استقلال را با وجود تحریم‌ها واریز کردید، گفت: ما راهش را بلد بودیم، مشکل این است که دوستان نمی‌دانستند راهش چگونه است. اشکالش این بود که از اول راهش را اشتباه رفتند. وی افزود: این روش ما دور زدن تحریم‌ها نبود اما جزئیات را نمی‌گوییم. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: باشگاه‌هایی که مشکل واریز پول به سرمربی خود را دارند پیش ما بیایند ما برای آنها انجام می‌دهیم. 

  • پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور 

عبدالناصر همتی همچنین در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی کشور بدتر نشود، اظهار داشت: «بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟»

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا که با پذیرش FATF ، آمریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، افزود: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده و بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

همتی تصریح کرد: ما مساله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره توصیه روسیه و چین برای لزوم پدیرش FATF توسط ایران، گفت: همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند. وی اضافه کرد: طبیعی است که در صورت عدم رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF ، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم. همتی اظهار داشت: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

Submitted by admin on