آخرین تحولات امروز سهام بررسی شد

اولین اصلاح جدید بورس در 5 هفته؟/ رالی خودرویی‌ها با عقب‌نشینی کالایی‌ها

12:27 - 1400/01/21
بازار سهام امروز نخستین اصلاح جدی را در 5 هفته گذشته به ثبت رساند. اما وضعیت کلی امروز روند بازار چگونه بود؟ مطلب زیر به این اصلاح جدید بورس اشاره دارد.
اولین اصلاح جدید بورس در 5 هفته؟/ رالی خودرویی‌ها با عقب‌نشینی کالایی‌ها

به گزارش «دنیای بورس»،  شاخص کل بورس تهران تا لحظه تنظیم این گزارش افت بیش از 1800 واحدی را تجربه کرده و به 360 هزار واحد نزدیک شده است. از ابتدای آذر و طی 24 روز معاملاتی اخیر شاخص سهام تنها یک روز منفی با افت بسیار اندک را تجربه کرده بود و اگر افت بیش از نیم درصدی امروز شاخص کل تا پایان معاملات پایدار بماند اولین افت جدی سهام محسوب می‌شود.

 البته باید گفت این افت در برابر رشدهای افسارگسیخته بیشتر به استراحت و تردید در ادامه مسیر شباهت دارد تا آغاز اصلاح، با این حال نوسان امروز سهام جالب توجه است.

 نمادهای کالایی با افت خود اثر منفی را بر شاخص کل داشتند که میزان عقب‌نشینی سهام از سقف‌های تاریخی چندان قابل توجه نیست. در میان رکود نمادهایی که طی هفته‌های اخیر نوسان داشته‌اند امروز معاملات گروه خودرو داغ‌تر دنبال می‌شود. عمده نمادهای خودرویی از جمله «خودرو» و «خساپا» به سمت سقف قیمتی روزانه هجوم آورده‌اند و ادامه نوسان قیمتی جالب توجه به نظر می‌رسد.

  • آخرین تحولات سهام

1. گزارش ملی مس موجب افزایش تقاضا در این نماد شد و این نماد تا مرز 680 تومان رشد کرد با این حال در لحظه تنظیم این گزارش عقب‌نشینی نسبی را از این سطح شاهد هستیم.

2. خودرویی‌ها عمدتا تا سقف قیمتی رشد کرده‌اند. سهام زیرمجموعه این گروه با ارزش معاملات بیش از 260 میلیارد تومان با اختلاف فاحش در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار دارند.

3. بانکی‌ها کاهش اندکی را تجربه می‌کنند و در این گروه تنها دو نماد «ونوین» و «وملل» افزایش آرام قیمت را به ثبت رسانده‌اند. البته در بازار پایه معاملات سهام بانک شهر داغ و با صف خرید دنبال می‌شود.

4. در گروه محصولات فلزی شاهد ادامه رشد قیمتی دو نماد «فاراک» و «فاذر» هستیم. در هفته‌های گذشته به سناریو افزایش سرمایه 100 درصدی ماشین‌سازی اراک اشاره شده بود که لازم است معامله‌گران انتظارات خود را نسبت به این موضوع تنظیم کنند.

5. معاملات دارویی‌ها با افت نسبی قیمت نمادهای گروه دنبال می‌شود. در هفته‌های اخیر به انتظار برای نزول احتمالی پس از اوج‌گیری ارزش معاملات اشاره شده بود. در گروه سیمانی نیز معاملات چندان یکدست دنبال نمی‌شود. در این گروه لازم به نظر می‌رسد نسبت به انتظارات مازاد در برخی از نمادهای گروه مانند «سبهان» و دیگر نمادهای مواجه با صف خرید تذکر داد.

  • جدال سنگین عرضه و تقاضا در سقف قیمتی خودروسازان

1. معاملات امروز گروه خودرو تفاوت چشم‌گیری را با روزهای قبل نشان می‌دهد. سهام خودرویی امروز 356 میلیارد تومان معامله شده است. «خودرو» و «خساپا»، دو خودروساز بزرگ کشور حجم سنگینی از معاملات را در سقف قیمتی امروز سهام تجربه می‌کنند.

2. دیگر نمادهای این گروه نیز همچنان معامله می‌شوند. از بیش از 2 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات امروز خرد بورس تهران حدود 370 میلیارد تومان به گروه خودرو اختصاص دارد. اصلاح نمادهای بزرگ فضا را برای جولان نقدینگی در خودرویی‌ها فراهم آورده است.

3. همچنان مباحث پیرامون تجدید ارزیابی و همچنین سیگنال‌های گزارش‌های ماهانه از نکات مورد توجه معامله‌گران این گروه به نظر می‌رسد.