دبیر مجمع تشخیص: لوایح FATF در حال بررسی اند/ نمی توان زمان پایان را اعلام کرد

12:27 - 1400/01/21
درحالی که تا دو ماه آینده تکلیف لولیح FATF باید مشخص شود که هنوز در این خصوص تصمیم نهایی از سوی سیاستگذاران و تصمیم سازان گرفته نشده است. تحلیلگران و ناظران تاخیر در پاسخ به FATF را به ضرر ایران می دانند اما مجمع تشخصی تاکید دارد که باید بررسی های لازم صورت گیرد. اغلب اقتصاددانان با عضویت ایران در FATF موافق هستند اما سیاسیون به صورتی است که نیمی از آن ها موافق و نیمی از آن ها مخالف اند. باید دید در نهایت چه تصمیمی در خصوص این لوایح گرفته میشود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری فارس، محسن رضایی در رابطه با لوایح FATF می گوید: هنوز مشخص نیست؛ نمی‌توانم صحبت کنم؛ در آینده صحبت خواهم کرد. به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح FATF هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. وی می گوید: هنوز چیزی نمی‌توانم درباره آن بگویم و هنوز مشخص نیست. وی تاکید دارد نمی‌توان زمان پایان را به طور مشخص اعلام کرد.

وی در پایان تاکید دارد: پس از بررسی‌های لازم در آینده درباره لوایح FATF صحبت خواهم کرد. این در حالی است که کمتر از دو ماه دیگر ایران باید در این خصوص تصمیم نهایی را بگیرد و آن را به اطلاع FATF برساند و گرنه ایران به وضعیت پیش از خرداد سال 95 و لیست سیاه بر می گردد.

FATF هیچ گونه الزام حقوقی را برای کشورها ایجاد نمی کند اما با قرار گرفتن در لیست سیاه FATF چه بسادر اولویت اول بسیاری از مراودات مالی از جمله با چین و روسیه با مشکل مواجه میشود. باید در انتظار روزهای آینده و تعیین تکلیف این مساله از سوی سیاسیون ماند چرا که این عدم تعیین تکلیف شرایط را با سرگیجه گی مواجه ساخته است.