روانشناسی بازار سهام

چه کنیم که در معامله‌گری بورس نترسیم؟/ باید و نبایدها

ترس چه نقشی در معامله گری بازار سهام بازی می کند، این پرسشی است که پاسخ به آن نیازمند درک درست از روانشناسی بازار سهام است. اما به راستی معامله گران بورسی برای پیشگیری از مشکل ترس در بازار سهام چه باید و نبایدهایی را باید رعایت کنند.

ترس، درست در زمانی که معامله‌گر می‌داند دقیقاً چه‌کاری باید انجام دهد، از انجام آن ناتوان باشد و در واکنش به ‌«‌خطرات واقعی‌»‌ ‌ایجاد می‌شود.

ترس در معاملات باعث می‌شود درست در زمانی که معامله‌گر می‌داند دقیقاً چه‌کاری باید انجام دهد، از انجام آن ناتوان باشد. ترس در واکنش به ‌«‌خطرات واقعی‌»‌ ‌ایجاد می‌شود. ذهن انسان متمایل به شرایطی است که آن را به‌خوبی بشناسد. حال معامله‌گر و محیط کاملاً پویا و متغیر بازار سرمایه را در نظر بگیرید.

برای پیشگیری از این مشکل باید موارد زیر رعایت شود:

* استراتژی مشخص

* تعیین حد ضرر

* با اطمینان کامل وارد معامله شویم

* ثبت تمام اشتباهات و احساسات و دلایل خود

* خودداری از تکرار اشتباهات در معاملات بعدی

 داشتن اهداف غیرمنطقی از بازار سرمایه باعث شکست در بازار می‌شود. برای ورود به یک معامله باید تمام احتمالاتی که راجع به آن می‌توان در نظر گرفت را ثبت کرد. بهترین پاسخ را که برای هرکدام وجود دارد را باید مدنظر داشت تا با اعتماد و اطلاع کامل بهترین تصمیم در هرلحظه گرفته شود. این کار باعث می‌شود معامله‌گر دچار ترس و تردید نگردد.

 معامله‌گر باید سرمایه‌ای را وارد بازار کند که بداند با از دست دادن آن شرایط رفاهی اولیه و کلی زندگی‌ لطمه‌ای نمی‌بیند.

 همیشه به مطالعه و افزایش اطلاعات بپردازیم. این کار میزان ترس شخص را به‌شدت کاهش می‌دهد. معامله‌گر می‌داند که با اطلاعات کامل و بر اساس استراتژی شخصی این معامله را انجام داده و بهترین تصمیم را می‌گیرد.

   اگر شخصی کامل‌ترین و بهترین اطلاعات را داشته باشد هرگز بااحساس ترس و عدم کنترل خود نمی‌تواند معامله‌گر موفقی باشد و با شکست مواجه می‌شود. باید معامله کردن را عملی آموخت. یاد بگیریم با ترس و هیجانات خود چگونه مقابله کنیم تا موفق شویم.

 ترس از دست دادن سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر ابتدا موقعیتی را آغاز می‌کند. سپس متوجه می‌شود که معامله به ضررش در حال انجام است.ترس شدید از دست دادن سرمایه می‌تواند موجب شود تا معامله‌گر بلافاصله زیان‌های خود را کاهش داده و باکمی ضرر از معامله خارج شود. این خسارات کوچک و جزئی، به‌سرعت می‌توانند به میزان قابل‌توجهی افزایش یابند. چنین زیان‌هایی به‌مرورزمان باعث می‌شوند که معامله گران روحیه و اعتماد خود را از دست بدهند.

* سرمایه‌گذاری در آموزش همیشه بهترین نوع بازگشت سرمایه است.

* هر یک از معاملات ضرر را به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل کنید تا متوجه اشتباهات خود شوید.

* قوانین معاملات خود را اصلاح کنید.

 هنگامی‌که معامله‌گری موقعیت خود را سودآور می‌بیند، هراس و ترس از تغییر شرایط در هرلحظه بر او چیره می‌شود.

به نقل از جسی لیورمور: «اکثر مردم زمانی که باید بترسند امیدوارند و زمانی که باید امیدوار باشند می‌ترسند»

بدین ترتیب، معاملات سودآور خود را با به دست آوردن سود کمی سریع به اتمام می‌رسانند.

به‌جای تمرکز افکارتان بر فکرهای منفی، به موفقیت بزرگ درزمانی که درست اقدام می‌کنید تمرکز کنید.

 برای غلبه بر ترس از دست دادن سرمایه، هرگونه سرمایه ازدست‌داده شده را به‌عنوان هزینه تحصیل در نظر بگیرید. علاوه بر این، سود غیرقابل‌برگشت را به‌عنوان سرمایه خود در نظر نگیرید. آن‌ها صرفاً سودی نوشته‌شده بر روی کاغذ هستند. کسی نمی‌تواند به خاطر از دست دادن سرمایه‌ای که هنوز به او تعلق ندارد بترسد.

 یک معامله‌گر خوب همیشه باید اطمینان حاصل کند که می‌داند دقیقاً چه زمانی جلوی ضرر را بگیرد.

** نگران نباشید. اگر حد ضرر خود را درست و متناسب انتخاب کرده باشید زمانی که به آن قیمت رسیدید با اطمینان خارج شوید. ولی اگر هنوز به آن قیمت نرسیده‌اید نباید ترس ضرر کردن و از دست دادن سود و سرمایه شمارا محصور کند.

منبع: فرهنگ سازی بورس

Submitted by admin on