عرضه اولیه| عرضه اولیه 16 هزار میلیارد تومانی دولت در بورس؟/ 8 میلیون نفر می‌توانند سهم بخرند

12:25 - 1400/01/21
در هفته‌های اخیر اخباری از تصمیم دولت برای عرضه سهام خود در برخی از شرکت‌های مطرح شده است. برخی از مصوبه‌های اخیر نشان می‌دهد که ارزش یکی از عرضه‌های اولیه دولت مدنظر قرار داده به بیش از 16 هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر برای هر کد حقیقی 2 میلیون تومان در نظر گرفته شود حداقل 8 میلیون نفر باید در چنین عرضه دولتی شرکت کنند.
عرضه اولیه| عرضه اولیه 16 هزار میلیارد تومانی دولت در بورس؟/ 8 میلیون نفر می‌توانند سهم بخرند

دنیای بورس: در هفته‌های اخیر نامه‌ای تحت عنوان مصوبه هیئت وزیران برای عرضه سهام دولت در شرکت‌های پالایشی منتشر شد؛ این نامه را از اینجا بخوانید. به صورت میانگین دولت 20 درصد از سهام 6 شرکت پالایشی بورسی و فرابورسی را در اختیار دارد. در این مصوبه آمده که سهم دولت در پالایشگاه‌ها به صورت صندوق‌های ETF در بازار واگذار می‌شود. بر اساس این نامه دولت قصد دارد که قیمت عرضه سهام را 20 درصد کمتر از میانگین قیمتی یک ماه اخیر در بورس قرار دهد. به صورت تقریبی ارزش سهام دولت در شرکت‌های پالایشی (البته منظور از سهام دولت سهام شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان شرکت دولتی است) حدود 20 هزار میلیارد تومان است که با تخفیف 20 درصدی ارزش این عرضه 16 هزار میلیارد تومان است.

در بندهای دیگر این مصوبه آمده که سقف خرید هر کد حقیقی حدود دو میلیون تومان است با این تفاسیر باید 8 میلیون حقیقی در عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌ها شرکت کنند تا این عرضه به صورت کامل انجام شود. احتمالا تخفیف دولت به منظور ایجاد جذابیت در این نمادها است با این حال برخی از کارشناسان بازار سرمایه به مشکلات در این خصوص اشاره می‌کنند.

این عرضه مانند یک عرضه اولیه بسیار بزرگ است که البته بنا نیست شرکت تازه در بورس یا فرابورس پذیره‌نویسی شود بلکه بنا است که واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل سهام پالایشی عرضه شوند. آخرین رکورد تعداد مشارکت‌کننده در یک عرضه اولیه بیش از 900 هزار نفر بود که البته ارزش عرضه اولیه خیلی کمتر از اعداد مدنظر دولت است. همچنان این مصوبه مبهم است و انتظار برای شفافیت بیشتر در این خصوص وجود دارد. از طرفی پیگیری‌ها نشان می‌دهد که زمان این عرضه مشخص نیست و باید منتظر تصمیمات آتی بود.

 پیگیری‌های «دنیای بورس» در این خصوص ادامه دارد و در صورت پاسخ مدیران مسئول به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد. علاوه بر این همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز به نقدی قابل توجه در این خصوص پرداخته است. بر این اساس شاید بتوان گفت که این عرضه اولیه با این مقیاس گرچه در ظاهر جذاب اما با موانع بسیاری مواجه است.