پاسخ کارشناسان و فعالان سهام به نظرسنجی چه بود؟

پیش بینی بورس هفته | پیش بینی بورس در آستانه یلدا

12:25 - 1400/01/21
در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» بار دیگر به پیش بینی روند بورس پرداخته‌ایم. جایی که به نظر می‌رسد اکثر کارشناسان و معامله‌گران همچنان نسبت به صعود خوش‌بینند. استدلال آنها از این پیش‌بینی چیست؟
پیش بینی بورس هفته | پیش بینی بورس در آستانه یلدا

دنیای بورس: معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجه 3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. ثبت رکوردهای پی در پی  نماگر اصلی این بازار طی هفته مزبور در حالی صورت گرفت که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را همچنان صعودی می دانند.

پیش‌بینی کارشناسان

صعودی: 79 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری نیز همچنان با رشد عمومی قیمت ها مواجه خواهد بود. توافق تجاری بین آمریکا و چین تا به این جا توانسته بازارهای جهانی را تحرک ببخشد و سهام مربوط به این بازارها همچنان مد نظر معامله گران قرار خواهند داشت. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ ارز نیز با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مد نظر سهامداران قرار دارد. جایی که این امر در کنار افزایش نرخ بنزین پیش بینی ها را به سوی افزایش تورم سوق داده است و این موضوع همچنان قیمت سهام را در مسیر افزایشی حرکت خواهد داد. از سوی دیگر بازار سهام به عنوان یکه تاز رقابت بازارهای سرمایه گذاری شاهد ورود نقدینگی و پول های تازه بخواهد بود. انتشار گزارش های ماهانه و 9 ماهه در روزهای آتی که پیش بینی می شود حاوی عملکرد مطلوب شرکت ها باشد، با تایید برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی، قیمت ها را در مسیر رشد مناسبی قرار خواهد داد. ازسوی دیگر کاهش تنش های سیاسی نیز نگرانی ها را کاهش داده است بر همین اساس احتمالا تقاضای جسورانه تری در بازار شکل بگیرد.

کم نوسان : 16 درصد کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» معقتدند، رشد سهام آن هم در سطوح بالای قیمت ها به تدریج سهامداران را با احتیاط تر می کند. به نظر می رسد این امر با انتشار گزارش های 9 ماهه و ماهانه شرکت ها صورت بگیرد و سهامداران تا زمان ارزیابی محتوای این گزارش ها فعالیت در بازار را کاهش دهند. از طرفی انتظار بیشتر رشد نرخ دلار حداقل تا پایان سال جاری دور از انتظار است. از این رو فعالان بازار باید دلایل بنیادی قوی دیگری برای ادامه مسیر رشد مد نظر قرار دهند. بر این اساس به نظر می رسد طی هفته جاری شاخص کل تحت تاثیر ارزیابی معامله گران از محتوای گزارش ها و برنامه ریزی برای داده های جدید از شرکت ها با  حرکت پایاپای عرضه و تقاضای سهام مواجه شود.

نزولی: 5 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی پیش بینی کرده اند. این افراد معتقدند پس از رشد قابل توجه شاخص کل، احتمال شناسایی سود افزایش می‌یابد. به اعتقاد این معامله‌گران اصلاح قیمت‌ها ضروری است هر چند می‌تواند ادامه دار نباشد. در ایجاد چنین شرایطی تجربه‌های پیشین معامله‌گران بیشتر از واقعیات مدنظر قرار می‌گیرد. بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست. ضمن آنکه رشد قابل توجه سهام کوچکتر بازار حتی شائبه ایجاد حباب در برخی سهام را به وجود آورده است. این امر نیز در افت نماگر اصلی بازار بی تاثیر نخواهد بود. 

پیش‌بینی سهامداران

صعودی: 67 درصد از سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. رکوردشکنی‌های متعدد اخیر قیمت‌ها و وجود فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام به پشتوانه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و  سطوح فعلی نرخ ارز موجب ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سهام خواهد شد.این روند منجر به صعود شاخص کل شود.

کم نوسان: 23  درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند قیمت عمومی سهام طی این هفته نوسان اندکی را تجربه خواهند کرد.

نزولی: 10 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. از نگاه این سهامداران رشد قابل توجه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر سهامداران را با بازدهی مناسبی مواجه کرده است و بر این اساس فروش سهام نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.