بازیگران بورس (هفتگی)/ نقطه کانونی حقیقی و حقوقی های بازار سهام

12:22 - 1400/01/21
بازیگران بورس در هفته گذشته هر یک استراتژی منحصر به خود را سپری کردند. در این میان اما حقیقی های بازار دوباره توجه خود را به سهام گروه های بزرگ معطوف کردند. هر یک از حقیقی ها و حقوقی ها چه سهمی در دادوستدها داشتند؟
بازیگران بورس (هفتگی)/ نقطه کانونی حقیقی و حقوقی های بازار سهام

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای‌اقتصاد، بورس تهران درحالی معاملات هفته منتهی به ۲۰ آذر را با ثبت رشد ۲/ ۵ درصدی به پایان رساند که معامله‌گران حقیقی برای سومین هفته متوالی در نقش خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب در پنج روز معاملاتی هفته گذشته شاهد ثبت خالص خرید ۶۵۴ میلیارد تومانی از سوی بازیگران خرد سهام بودیم. شرایطی که بیشترین خالص خرید این دسته از معامله‌گران از ۱۰ مهرماه را رقم زد.

نکته قابل‌توجه معاملات این هفته بورس تهران، بازگشت نگاه حقیقی‌ها به سهام گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بورس تهران بود. به‌طوری‌که سه گروه فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و البته محصولات شیمیایی در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند و در مجموع این صنایع، شاهد جابه‌جایی ۲۹۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. در آن‌سوی بازار اما گروه‌هایی همچون سایرمالی، مخابرات و استخراج زغال‌سنگ در معرض بیشترین عرضه از سوی حقیقی‌ها قرار گرفتند.

شنبه: بورس تهران اولین روز معاملاتی هفته گذشته را با رشد بیش از ۵هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد. در این میان بازیگران حقیقی نیز با خریدهای پرحجم خود، نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کردند. بر این اساس خالص خرید سهامداران خرد در بازار روز شنبه به ۱۳۲میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام فلزی به‌ویژه سهام دو شرکت ملی مس ایران و فولاد مبارکه تعلق داشت.

از این رو خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فملی» به بیش از ۲۶میلیارد تومان و در نماد «فولاد» نیز به بیش از ۲۳میلیارد تومان رسید. در این میان «فملی» شاهد خرید ۶۰۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس بود.

در این گروه تولیدی فولاد سپید فراب کویر اما با خالص خرید مثبت از سوی سهامداران عمده خود روبه‌رو شد و بیش از ۹میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کویر» جابه‌جا شد. در این میان ۲۲۰هزار سهم مزبور از سوی سهامدار حقیقی و مالک ۷/ ۱۹ درصدی سهام «کویر» خریداری شد. فولاد کاوه جنوب کیش اما با عرضه ۳۰هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی گسترش صنایع معدنی کاوه پارس مواجه شد.

عمده نمادهای بانکی نیز روز شنبه شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بودند. جمع‌آوری بیش از ۴میلیون سهم بانک صادرات توسط گروه مالی سپهرصادرات و ۵/ ۱ میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات از جمله این خریدها بود.

در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز به خرید ۲۰۰هزار سهم بانک پارسیان پرداخت. در میان نمادهای خودرویی لیدر گروه یعنی ایران خودرو شاهد خرید ۸۰۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند بود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت نیز طی معاملات این روز به خرید یک میلیون سهم قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ پرداخت. گروه سرمایه‌گذاری سایپا نیز دیگر حقوقی فعال در «ختوقا» بود که به خرید بیش از ۶۰هزار سهم پرداخت.

یکشنبه: شاخص کل بورس تهران به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و بیش از ۴۹۰۰ واحد به ارتفاع این نماگر افزوده شد. در این روز بازیگران خرد بورس به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و توانستند همچنان نقدینگی را در زمین خود حفظ کنند. به‌طوری‌که با ثبت خالص خریدی در حدود ۱۹۶ میلیارد تومان، یک روز معاملاتی پررونق را در کارنامه خود برجا گذاشتند.

بررسی روند خرید و فروش‌ها در این بازار نشان می‌دهد معامله‌گران خرد بار دیگر به خرید سهام بانک ملت توجه نشان دادند. بر این اساس حدود ۵/ ۳۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وبملت» منتقل شد. در این میان سرمایه‌گذاری سمند به خریدهای خود در نماد بانک پارسیان ادامه داد و ۳۰۰هزار سهم دیگر «پارسیان» را به پرتفوی خود افزود. 

در این روز حقیقی‌ها به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان تمایل نشان دادند و در نهایت خالص خرید ۲۵میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار ۵/ ۱ درصدی «فولاد» به عرضه حدود ۸میلیون سهم این شرکت پرداخت. 

در مقابل فولاد خراسان شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود و ۶/ ۱ میلیون سهم «فخاس» توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خریداری شد. روندی مشابه در نماد ملی مس ایران با حمایت دو سهامدار عمده تشکیل شد. از این رو شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس به همراه موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به خرید سهام «فملی» پرداختند و در مجموع حدود ۵۰۰هزار سهم را جمع‌آوری کردند.

دوشنبه: روز دوشنبه شاخص کل ۳۲۲۵ واحد دیگر رشد کرد. در این روز افزون بر ۱۶۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بخش عمده‌ای از این خریدها به جمع‌آوری سهام پالایشی و در راس آن سهام دو شرکت پالایش نفت اصفهان و تهران تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید ۵/ ۲۷ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و ۵/ ۲۲ میلیارد تومانی در نماد «شتران» در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد.

همچنین در این روز حقیقی‌ها به خرید سهام توسعه‌ صنایع‌ بهشهر نیز تمایل نشان داده و با خریدهای پرحجم خود در نهایت ۷/ ۲۵ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید این سهم، دو حقوقی به عرضه اقدام کردند. بر این اساس ۱۰میلیون سهم «وبشهر» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و ۳۰میلیون سهم دیگر نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به فروش رفت.

سه‌شنبه: شاخص کل بورس تهران با ثبت هفدهمین روز متوالی، ۳۶۴۳ واحد دیگر صعود کرد و به قله ۳۳۹ هزار و ۴۳۵ واحدی رسید. در این روز بازیگران حقیقی با خریدهای پرحجم خود، بالغ بر ۱۳۶ میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهام خود افزودند. جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد حقوقی‌های بازار به حمایت از سهام ایران خودرو پرداخته و در مقابل سهامداران خرد خریدهای پرحجمی در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین داشتند.

 به این ترتیب خالص خرید ۵/ ۵۱ میلیارد تومانی در کارنامه حقیقی‌های «تاپیکو» و ۲/ ۱۳ میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده «خودرو» ثبت شد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان حقوقی فعال در «خودرو» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و حدود ۲ میلیون سهم مذکور را به سبد خود افزود.

در میان نمادهای بانکی نیز در حالی بانک صادرات در کانون توجه سهامداران خرد بود و خالص خرید ۷/ ۱۲میلیارد تومانی را از سوی این گروه از بازیگران بورسی تجربه کرد که در مقابل بانک ملت از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. حقوقی‌های «وبملت» با خریدهای پرحجم خود ۶/ ۹ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

در نماد «وبصادر» در حالی ۹میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه شد که جابه‌جایی بلوکی سهم میان دو حقوقی دیگر نیز شکل گرفت. بر این اساس بیش از ۳۴میلیون سهم (معادل ۰۲/ ۰درصد) از سهام «وبصادر» از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی خارج و به پرتفوی گروه مالی سپهرصادرات منتقل شد.

چهارشنبه: شاخص کل بورس تهران در نهایت روز چهارشنبه تن به اصلاح داد و در یک روند رفت و برگشتی در نهایت به افت ۴۸ واحدی بسنده کرد. در این روز اما معامله‌گران حقیقی بازار به خریدهای خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت ۲۹ میلیارد تومانی را رقم زدند. روز چهارشنبه گروه محصولات غذایی با محوریت سهام «وبشهر» در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفت و خالص خرید بیش از ۹ میلیارد تومانی را رقم زد.

همان‌طور که اشاره شد در این روز سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. شرایطی که سبب شد تا شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی اقدام به عرضه ۵ میلیون سهم مذکور به بازار کند.  خودرویی‌ها از دیگر گروه‌های بورسی بودند که در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفتند.

در این گروه شاهد عرضه ۵/ ۳ میلیون سهم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو توسط شرکت سرمایه‌گذاری سمند بودیم. این سهامدار عمده در شرکت قطعات اتومبیل ایران نیز اقدام به عرضه ۶ میلیون سهمی کرد. این روند درحالی رقم خورد که شرکت سرمایه‌گذاری سمند در ایران خودرو در نقش خریدار ظاهر شد و ۵۰۰ هزار سهم «خودرو» را به پرتفوی خود افزود. در مقابل اما شاهد عرضه یک میلیون سهم ایران خودرو توسط شرکت گروه مالی پارسیان بودیم.

در آن‌سوی بازار اما بیشترین خالص خرید سهامداران عمده به سهام زیرمجموعه دو گروه کالایی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اختصاص پیدا کرد تا در مجموع این دو گروه حدود ۱۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شود.

بازیگران بورس (هفتگی)/ نقطه کانونی حقیقی و حقوقی های بازار سهام8