در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | اجماع حداکثری بر صعود ادامه‌دار سهام

12:22 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با رشد بیش از 5 درصدی شاخص کل به پایان رسید .صعود قابل توجه قیمتها در شرایطی ثبت شد که عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» این روند را در هفته جاری ادامهدار پیشبینی کردهاند.
پیش بینی بورس هفته | اجماع حداکثری بر صعود ادامه‌دار سهام

دنیای بورس: نظر کارشناسان و فعالان بورس از نوسان هفته آتی را در ادامه بخوانید.

کارشناسان

صعودی: 77 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند.این کارشناسان معتقدند احتمال صعود دوباره نرخ دلار بالا است و این موضوع از معاملات سهام حمایت خواهند کرد. .علاوه بر این خبر توافق چین و آمریکا فارغ از جزییات آن، توجه سهامداران را به سهام مرتبط با بازارهای جهانی جلب خواهد کرد. ارزش بازار بالای این گروه‌ها در بورس پیشران شاخص کل خواهد شد. اگر عملکرد 9 ماهه این شرکت‌ها مطابق پیش بینی فعالان بازار نیز مطلوب باشد، می‌توان به شروع یک مرحله صعود قابل توجه دیگر در بازار امیدوار بود. از سوی دیگر ارائه محتوای بودجه سال آینده نگرانی‌ها را تا حدودی کاهش داد. در این شرایط و با توجه به اینکه فعلا مانعی برای تداوم رشد قیمت‌ها در کوتاه مدت وجود ندارد و با توجه به ارزش نسبتا قابل توجه نقدینگی در بازار به نظر می‌رسد شاخص کل در این هفته نیز روند صعودی خود را ادامه دهد.

کم‌نوسان:  23 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری همچون معاملات روز پایانی هفته گذشته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند: علی‌رغم حضور برخی عوامل حمایت‌کننده از رشد عمومی سهام، فرصت شناسایی سود پس از صعود قابل توجه اخیر و عقب‌نشینی نرخ دلار در پایان هفته گشته را نباید از نظر پنهان داشت امری که به نظر خود را در تقابل پایاپای عرضه و تقاضا و بالطبع نوسان اندک قیمت‌ها نشان دهد. ضمن اینکه نزدیک شدن به پایان فصل میلادی و تعطیلات کریسمس احتیاط سهامداران در گروه کالایی را علی رغم اعلام خبر توافق آمریکا وچین افزایش می‌دهد. البته هنوز ابعاد مختلف توافق آمریکا و چین مشخص نیست و نمی توان با قاطعیت از اثرگذاری آن گفت. از سوی دیگر انتظار برای رصد گزارش عملکرد نه ماهه شرکت‌ها به خصوص در مورد سهام کالامحور و دلاری، نیز امر مهمی در روند کم نوسان قیمت‌ها خواهد داشت.

 

سهامداران

صعودی:67 درصد سهامداران  حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند.این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام همچنان شاهد ورود نقدینگی به سهام خواهد بود. انتظارات از روند نرخ ارز همچنان توان افزایش قیمت سهام را دارد و خوش‌بینی نسبت به روند بازارهای جهانی معامله گران را به پیشواز سهام مرتبط در بورس تهران خواهد برد. بر همین اساس به نظر می‌رسد شاخص سهام به واسطه رشد قیمت این نمادها که ارزش بازار بالایی دارند، ادامه یابد.

کم‌نوسان: 25 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند بورس تهران در این هفته فعالان بازار در انتظار گزارش‌های نه‌ماهه و ماهانه شرکت‌ها هستند و بر همین اساس فضای انتظاری در بازار شکل خواهد گرفت. ضمن اینکه پس از رشد قیمت های اخیر در بورس تهران شناسایی سود منجر به تشدید فشار فروش خواهد شد. هر چند تقاضای سهام با توجه به عوامل حمایتی فعلی توان پاسخگویی به این عرضه‌ها را دارد و مانع از ریزش قیمت سهام می‌شود. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم‌نوسانی را در پی بگیرد.

نزولی : 8 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این گروه از فعالان می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها طی آذر ماه فرصت شناسایی سود چشمگیری را به معامله گران داده است. بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد در دوره های رونق بازار،  بر فشار فروش سهامداران دامن بزند.