بازیگران بورس (16 آذر 98)| « فملی » و « فولاد » در کانون توجه حقیقی های بازار

12:20 - 1400/01/21
بازیگران حقیقی بازار سهام با خریدهای پرحجم خود نقدینگی را دوباره در اختیار گرفتند.
بازیگران بورس (16 آذر 98)| « فملی » و « فولاد » در کانون توجه حقیقی های بازار

به گزارش «دنیای بورس»، بورس تهران در حالی معاملات روز شنبه را با رشد بیش از 5هزار واحدی شاخص کل بورس و رسیدن به قله جدید آغاز کرد که در این میان بازیگران حقیقی نیز با خریدهای پرحجم خود، نقدینگی را در اختیار گرفتند.

بر این اساس خالص خرید سهامداران خرد در بازار امروز به 132میلیارد تومان رسید که بخش عمده ای از خریدهای مزبور به جمع آوری سهام فلزی و به ویژه دو نماد ملی مس ایران و فولاد مبارکه تعلق داشت. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «فملی» به بیش از 26میلیارد تومان و در نماد «فولاد» نیز به بیش از 23میلیارد تومان رسید. در این میان «فملی» شاهد خرید 600هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس بود.

در این گروه توليدي فولاد سپيد فراب كوير با حمایت از سوی سهامداران عمده روبرو شد. بر این اساس بیش از 9میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کویر» جابجا شد. در این میان 220هزار سهم مزبور از سوی سهامدار حقیقی و مالک 19.74درصدی سهام «کویر» خریداری شد. این در حالی است که فولاد كاوه جنوب كيش با عرضه 30هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی گسترش صنايع معدني كاوه پارس مواجه شد.

در میان نمادهای بانکی نیز عمدتا شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بودیم. به طوریکه در این میان بانک صادرات خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد. جمع آوری بیش از 4میلیون سهم توسط گروه مالي سپهرصادرات و 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات از جمله این خریدها بود. در همین راستا شركت سرمايه گذاري سمند نیز به خرید 200هزار سهم بانک پارسیان پرداخت.

در میان نمادهای خودرویی لیدر گروه یعنی ایران خودرو شاهد خرید 800هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري سمند بود.  شركت سرمايه گذاري توسعه معين ملت نیز امروز به خرید یک میلیون سهم قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ پرداخت. گروه سرمايه گذاري سايپا نیز دیگر حقوقی فعال در «ختوقا» بود که به خرید بیش از 60هزار سهم پرداخت. در همین راستا شركت سرمايه گذاري وتوسعه صنعتي نيوان ابتكار نیز 200هزار سهم پارس خودرو را خریداری کرد. این در حالی است که گسترش‌سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو با عرضه 2میلیون سهم توسط شركت سرمايه گذاري سمند مواجه شد.

در میان نمادهای شیمایی نیز «جم پیلن» شاهد عرضه 10هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين بود. صندوق سرمايه گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي نیز دیگر حقوقی فعال در این گروه بود که به عرضه 250هزار سهم پتروشیمی خراسان پرداخت. این در حالی است که شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي بیش از 300هزار سهم پتروشیمی شازند را خریداری کرد. در مقابل صنايع ‌شيميايي ‌سينا با واگذاری حدود 100هزار سهم از سوی رويال صدف كيش مواجه شد.