بازیگران بورس (12 آذر 98)| خریدهای پُرحجم در نماد « کماسه »

12:20 - 1400/01/21
سهامداران خُرد پس از بازگشت به بازار حالا در یازدهمین روز متوالی با خریدهای پرحجم به بازیگر اصلی میدان تبدیل شده اند. تحولات بازار در یک روز مانده به پایان هفته چه بود؟
بازیگران بورس (12 آذر 98)| خریدهای پُرحجم در نماد « کماسه »

به گزارش «دنیای بورس»، بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بازیگران اصلی بازار سهام نشان از آن دارد که سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند برای یازدهمین روز متوالی، نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کنند. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران حقیقی در جریان معاملات امروز سه شنبه به 60 میلیارد و 700میلیون تومان رسید.

جزئیات جابجایی‌های این بازار نشان می‌دهد که تامين‌ ماسه‌ ريخته‌گري‌ بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها را تجربه کرد. به‌طوری‌که حدود 12میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کماسه» جابجا شد. همچنین از 7.5 میلیون سهم معامله شده «کماسه» در این بازار ، 99درصد از خریدها توسط سهامداران خرد صورت گرفت. این در حالی است که در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از دو میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان حدود 100هزار سهم «کماسه» از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این نماد شکل گرفت.

همچنین  عصر امروزگزارش عملکرد میان‌دوره‌ای تلفیقی «کماسه» برای دوره 6ماهه نخست سال جاری و به‌صورت حسابرسی شده بر سایت اطلاع‌رسانی کدال منتشر شد. بر این اساس «کماسه» تا پایان شهریور ماه سال جاری به صورت تلفیقی سود ناخالصی بالغ بر 6.4میلیارد تومان محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد 105درصدی نشان می‌دهد. در این راستا سود خالص تلفیقی «کماسه» نیز در دوره 6ماهه نخست سال جاری به 3.7میلیارد تومان رسیده که رشد 183درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرده است.

همچنین روز گذشته سهامداران خرد به خرید سهام پتروشیمی خارک نیز تمایل نشان داده و خالص خرید 6.7میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در همین راستا توليدي چدن سازان نیز با انتقال حدود 6میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. در این میان امروز اخباری پیرامون افزایش سرمایه «چدن» منتشر شد.

بر این اساس چدن سازان تصمیم دارد سرمایه فعلی را از 100 به 170 میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه 70درصدی از محل سود انباشته و با چهار هدف جلوگیری از خروج منابع، تکمیل مخارج تکمیل طرح های در دست اقدام ، انجام سرمایه‌گذاری های جدید و تقویت سرمایه در گردش صورت می‌گیرد.

در مقابل بازیگران عمده بیشترین خرید را در نماد پارس خودرو داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خپارس» به حدود 6میلیارد و 500میلیون تومان رسید. به این ترتیب با حمایت‌های صورت گرفته از «خپارس» این نماد با نوسان مثبت در حدود 4درصدی همراه شد.

همچنین در گروه خودرویی گروه بهمن نیز شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به طوریکه 5.5میلیون سهم «خبهمن» توسط صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان خریداری شد. قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ نیز دیگر نماد خودرویی بود که خرید یک میلیون و 700هزار سهمی از سوی گروه سرمايه گذاري سايپا و 200هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه معين ملت را تجربه کرد.

در میان نمادهای بانکی نیز بانک صادرات همچنان با خرید سهم از سوی حقوقی روبرو شد. بر این اساس گروه مالي سپهرصادرات اقدام به خرید 3میلیون و 800هزار سهم «وبصادر» کرد. این در حالی است که بانک خاورمیانه با عرضه 50میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدارسپهر مواجه شد. شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک اقتصاد نوین به عرضه 6میلیون و 500هزار سهم پرداخت.

در میان نمادهای فلزی نیز فولاد مبارکه اصفهان واگذاری بیش از 4میلیون و 500هزار سهمی از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا را تجربه کرد. این حقوقی طی دو روز گذشته نیز حدود 16میلیون سهم «فولاد» را در بازار عرضه کرده بود.

در همین راستا شركت گسترش صنايع معدني كاوه پارس نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد کاوه جنوب کیش به واگذاری سهم پرداخت و 40میلیون سهم «کاوه» را در بازار امروز به فروش رساند.  این در حالی است که ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. بر این اساس حدود 3میلیون سهم «فملی» توسط شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس خریداری شد.