پیش بینی بورس هفته | اجماع بورس‌بازان بر صعود سهام

12:16 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام در هفته گذشته با رشد 2 درصدی شاخص کل به پایان رسید. رشد نسبتا قابل توجه نماگر اصلی بورس در شرایطی ثبت شد که عمده سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند عمومی قیمت‌ها طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.
پیش بینی بورس هفته | اجماع بورس‌بازان بر صعود سهام

دنیای بورس: بورس در هفته حساسی به سر می‌برد. نشانه‌های امید از احتمال رشد قیمت کالاها در بازار جهانی عمر کوتاهی داشت و بار دیگر کالاها مسیر نزولی را تجربه کردند. اما دلار در پایان هفته از نیمه کانال 12 هزار تومانی نیز فراتر رفت. بودجه نیز به گفته دولتی‌ها یکشنبه 17 آذر به مجلس تحویل داده می‌شود. در چنین شرایطی اما فعالان بازار سهام صعود بورس را انتظار دارند.

کارشناسان

صعودی: 73 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.به اعتقاد این افراد افزایش نرخ دلار به عنوان یکی از محرک‌های اصلی بورس می تواند زمینه تداوم توجه به بورس را رقم بزند. زمزمه‌های توافق تجاری بین آمریکا و چین نیز با اثر نسبتا قابل توجه در بازارهای جهانی مدنظرسهامداران قرار دارد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از بازار سهام صنایع وابسته به نرخ ارز و قیمت کالاها در بازارهای جهانی هستند، می‌توان شعاع اثرگذاری این عامل را مشاهده کرد. رونق نسبی در معاملات بورس کالا را نباید از نظر پنهان داشت. امری که البته خود یک انعکاس از دو عامل افزایش نرخ دلار و بهبود بازارهای جهانی است. علاوه بر این محتوای انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در ماه گذشته نیز مد نظر سهامداران قرار دارد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر در ادامه روند هفته گذشته همچنان پتانسیل ورود میزان قابل توجه نقدینگی به بازار را دارد. این جریان پول به تقویت خرید سهام و رشد شاخص کل طی روزهای آینده منجر خواهد شد.

کم‌نوسان: 27 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند: علی رغم عوامل تقویت کننده قیمت‌ها و ورود نقدینگی قابل توجه در بازار، تقاضا  در سطوح فعلی قیمتی محتاط خواهد بود. چرا که افزایش نرخ دلار حالت دو سویه بر معاملات بازار دارد. می‌تواند نگاه‌ها را به سوی بازار ارز برگرداند و به عنوان یک رقیب برای بورس مطرح باشد. از سوی دیگر همچنان در مورد وضعیت بازارهای جهانی ابهام وجود دارد و نمی‌توان گفت از این جانب نیز بورس یک عامل حمایتی صد درصدی دارد. همچنین در شرایط فعلی نمی‌توان از وضعیت بودجه سال آینده تحلیلی داشت. در نتیجه تا زمان اظهارنظر با اطمینان‌تر از شرایط آینده، احتمالا روند کم‌نوسانی در معاملات سهام حاکم خواهد شد.

 

سهامداران

صعودی: 75 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر افزایش نرخ دلار و احتمالا یک موج دیگر از افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها با ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران روبرو خواهد شد. این عوامل  نماگر اصلی بازار را با رشد مواجه خواهد کرد.

کم‌نوسان: 15 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل برخی از عوامل حمایت کننده موجود در بازار سهام و افزایش ریسک‌ها از آینده با توجه به دیگر موارد موجود در بازار (روند بازارهای جهانی و نگرانی‌های سیاسی ) مانع از تشکیل تقاضای قدرتمند خواهد شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم نوسانی را در پیش بگیرد.

نزولی: 10 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این افراد می‌گوید در  وضعیتی که نسبت به برخی از عوامل حمایت‌کننده در بازار همچنان تردید و ابهام است، هر گونه حرکت به سمت بالا می‌تواند سریع تخلیه شود. بر همین اساس بعید نیست به دنبال رشد قیمت‌ها طی هفته گذشته بسیاری از سهامداران با شناسایی سود از بازار خارج شوند.