آیا دارویی‌ها مستحق رشد هستند؟/ رالی سهام دارویی بدون حمایت بنیادی

درحالی سهام دارویی بدون حمایت بنیادی از با مدار مثبت در معامله هستند که تحلیلگران رد پی پاسخ به این پرسش‌اند که آیا دارویی ها مستحق رشدند؟

به گزارش «دنیای بورس»، عمده نمادهای دارویی امروز نیز در مدار مثبت معامله می‌شوند و بعضا نیز با صف خرید همراه هستند. همین موضوع باعث شده بررسی دقیق‌تری از وضعیت کلی صنعت دارو انجام شود. بررسی سودآوری این صنعت در کنار سایر عوامل بنیادی نشان می‌دهد این صنعت در خوشبینانه‌ترین سناریوها نیز در شرایط کنونی از حمایت عوامل بنیادی خالی است و باید بهانه دیگری برای توجیه رشد قیمتی این صنعت پیدا کرد.

بررسی‌های «دنیای بورس» از صنعت دارو و پیشبینی سودآوری نمادهای زیرمجموعه این صنعت نشان می‌دهد که اگر سود سال 98 محاسبه شود نسبت قیمت به درآمد این صنعت بیش از 12 است. در این محاسبات اثر شرکت‌های پخش دارویی و همچنین هلدینگ‌های دارویی در نظر گرفته نشده است.

 رشد محسوس نسبت قیمت به درآمد این صنعت با انتظار برای حذف دلار 4200 اتفاق افتاد و این در حالی است که حتی بررسی‌ها از نسبت قیمت به درآمد این صنعت نشان می‌دهد که با حذف دلار 4200 و لحاظ اثر احتمالی آن نیز دیگر سهام دارویی از حمایت عامل بنیادی برخوردار نیست. علاوه بر این طی روزهای اخیر بر ادامه کار دلار 4200 در سال آینده نیز از سوی دولت تاکید شده است.

 با فرض ادامه سیاست 4200 در سال 99 نسبت قیمت به درآمد با احتساب ارزش بازار کنونی و سود سال آینده این صنعت به حدود 10 می‌رسد. اگر فرض شود که حتی در سال آینده دلار 4200 نیز حذف شود و نرخ نیمایی حدود 12 هزار تومانی مبنای واردات مواد اولیه در نظر گرفته شود نیز نسبت قیمت به درآمد این صنعت بر اساس ارزش بازار امروز 6.8 است. بر این اساس در حالت‌های مختلف نمی‌توان توجیه بنیادی برای کل صنعت دارو پیدا کرد.

 نکته قابل توجهی که در خصوص صنعت دارو باید در نظر گرفت اگر سایر موارد بنیادی مانند صورت جریان وجوه نقد آتی (میزان نقدینگی که به شرکت‌ها وارد می‌شود) در نظر گرفته شود این صنعت با وضعیت نامطلوبی مواجه است و این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مدت زمان طولانی دوره وصول مطالبات این صنعت می‌تواند طولانی‌تر شود و این موضوع مشکلات نقدینگی را برای دارویی‌ها ایجاد خواهد کرد. اثر این موضوع را می‌توان در مدت زمان طولانی پرداخت سود نقدی توسط شرکت‌های دارویی مشاهده کرد. صنعت دارو از ابتدای سال 97 تا معاملات امروز رشد 418 درصدی را تجربه کرده‌اند. چنین رشد عجیبی در شرایط کنونی با عامل بنیادی حمایت نمی‌شود و توجه به این موضوع ناگزیر است.

 گزارش بالا تنها برای رفع سو تفاهم در بازار در خصوص ارزندگی سهام دارویی از منظر بنیادی است. در چنین شرایطی ممکن است بهانه‌های دیگری به غیر از عامل بنیادی و سودآوری برای رشد قیمتی سهام دارویی مطرح شود. برای مثال ممکن است تجدید ارزیابی دارایی برخی از شرکت‌های دارویی فرصتی برای داغ کردن و جولان نقدینگی در این نمادها باشد.

 

 

Submitted by admin on