برنامه گازی قطر/ ازدیاد برداشت گاز مایع از میدان مشترک با ایران

12:16 - 1400/01/21
قطر به دنبال افزایش ۶۴درصدی برداشت گاز مایع از میدان گازی مشترک با ایران (پارس جنوبی) خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری ها، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز دوشنبه از برنامه کشورش برای افزایش ۶۴درصدی برداشت گاز مایع از میدان گازی مشترک با ایران (پارس جنوبی) خبر داد.

دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، بحران مالی دولت و وزارت‌نفت و تعطیلی پروژه‌های جدید توسعه‌ای ایران در فاز ۱۱پارس‌جنوبی که قرار بود توسط شرکت توتال اجرا شود؛ باعث شده قطری‌ها بار دیگر بر سرعت توسعه فعالیت‌ها و بهره‌برداری از این میدان مشترک گازی بیافزایند.

قطری‌ها درحالی با خیال راحت از تعلیق فعالیت ایران در پارس‌جنوبی برنامه خود را برای افزایش ۶۴درصدی برداشت از پارس‌جنوبی اعلام کرده‌اند که پس از برجام (در سال‌های ۹۴ تا ۹۶)، میزان برداشت ایران از این میدان به‌سرعت افزایش یافت و برای نخستین‌بار، از قطر پیشی گرفت.

با آغاز دور جدید تحریم‌ها و خروج توتال از فاز۱۱ پارس‌جنوبی، چینی‌ها مدعی اجرای این پروژه شدند؛ اما همچون تجارب قبلی، پس از مدت‌ها معطل گذاشتن پروژه، قطع همکاری کردند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور، و بیژن زنگنه، وزیر نفت، بارها بر ضرورت جذب سرمایه و تکنولوژی شرکت‌های بزرگ نفتی برای توسعه میادین نفت‌وگاز تاکید کرده‌اند و پیش‌نیاز آن را حل مسایل بین‌المللی کشور می‌دانند. البته با افزایش فشار تحریم، برخی از ظرفیت مجموعه‌های داخلی همچون قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پروژه‌های نفت‌وگاز نام می برند.