واکنش عجیب سهام دارویی به یک خبر

سهام شرکت های دارویی امروز برخلاف انتظارات تحلیلی، مسیر دیگری را انتخاب کردند. دلیل این وضعیت در چه چیزی است؟

به گزارش «دنیای بورس»، سهام شرکت‌های دارویی در معاملات دیروز و امروز با صف خرید و افزایش قیمت سهام مواجه شده‌اند. اما رشد قیمتی سهام این شرکت‌ها واکنشی برخلاف انتظارات از این نمادها محسوب می‌شود.

 یکی از دلایل رشد قیمتی نمادهای دارویی رشد سودآوری بود. اما میزان رشد افسارگسیخته این صنعت باعث شد که کارشناسان از پیش‌خور شدن حذف دلار 4200 تومانی در صورت‌های مالی این صنعت خبر دهند.

 دلار 4200 تومانی مبنای ارزی واردات این صنعت محسوب می‌شود و گرچه کارشناسان اقتصادی بر لزوم حذف آن تاکید داشته‌اند اما رخدادهای اخیر بعد از اصلاح بنزین به نظر می‌رسد عقب‌نشینی سیاست‌گذار را برای هرگونه اقدام بعدی به دنبال داشته است. هدف دولت نیز اعطای ارز ارزان به تولید به ازای عدم افزایش نرخ فروش کالاهای اساسی مطرح شده بود.

 در این شرایط تحلیلگران از معیاری مانند نسبت ارزش بازار به کل فروش دارویی‌ها استفاده می‌کنند و لازمه حفظ سطوح کنونی قیمت سهام این گروه را حذف دلار 4200 تومانی عنوان کرده بودند. بر این اساس با حذف دلار دولتی احتمال افزایش مبلغ فروش به دنبال رشد نرخ فروش کارخانه‌ها وجود داشت. گرچه هزینه ماده اولیه نیز افزایش می‌یافت اما به صورت کلی حتی با کاهش اندک حاشیه سود ناخالص اما در نهایت سود خالص شرکت‌ها رشد می‌کرد.

 اما طی روزهای اخیر بر ادامه اعطای دلار 4200 تومانی به کالاهای اساسی تاکید شده است و در چنین شرایطی واکنش بازار به این موضوع عجیب است. البته می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری از برخی از نمادهای دارویی در خصوص ارزندگی این نمادها ارائه کرد یا از سوی دیگر برخی دیگر از بهانه‌ها مانند احتمال افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی این نمادها را می‌توان پیش کشید اما این‌که دقیقا بعد اعلام رسمی خبر عدم حذف دلار 4200 تومانی در سال 99 سهام دارویی‌ها و دیگر شرکت‌های مشابه مانند تولیدکنندگان روغن خوراکی رشد کردند تا حدود زیادی عجیب است و شاید بتوان گفت برخلاف انتظارات تحلیلی بود.

 البته فارغ از تحلیل‌های کیفی باید تحلیل‌های کمی و دقیق در خصوص هر یک از این نمادها انجام شود تا بتوان برآوردی دقیق‌تر از سودآوری این شرکت‌ها داشت.

Submitted by admin on