بازیگران بورس ( 4 آذر98)| در نمادهای خودرویی چه خبر بود؟

12:16 - 1400/01/21
درحالی که معاملات بورس امروز را با سیرصعودی دنبال کرد که خرید و فروش متعدد در نمادهای خودرویی توسط سرمایه گذاری سمند پیگیری شد.
بازیگران بورس ( 4 آذر98)| در نمادهای خودرویی چه خبر بود؟

 به گزارش «دنیای بورس» سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود به ویژه در نماد بانک اقتصاد نوین توانستند امروز نیز نقدینگی را در زمین خود حفظ کنند. بر این اساس در جریان معاملات امروز 145میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این میان سرمایه گذاری سمند به عنوان سهامدار عمده در برخی نمادهای خودرویی، خرید و فروش های متعددی را در نمادهای این گروه به ثبت رساند.

همانطور که عنوان شد بخش عمده ای از خریدهای صورت گرفته توسط سهامداران حقیقی به جمع آوری سهام بانک اقتصاد نوین تعلق داشت. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «ونوین» به بیش از 71میلیارد تومان رسید . این تقاضای بالا سبب شد تا 4سهامدار عمده بانک اقتصاد نوین به عرضه سهم اقدام کنند. در این میان 130میلیون سهم از سوی شركت تامين مسكن جوانان و 110میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت نوسازي وساختمان تهران عرضه شد. شركت پشتيبان ايجاد ساختمان نیز دیگر سهامدار عمده «ونوین» بود که بیش از 33میلیون سهم را واگذار کرد. در همین راستا 2.5میلیون سهم دیگر نیز توسط شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران به فروش رفت.

سهام خودرویی:  نمادهای گروه خودرویی نیز عمدتا مورد توجه سهامداران خرد بودند. در راس خریدهای صورت گرفته، تمایل به جمع آوری سهام ایران خودرو قرار داشت که در نهایت خالص خرید حقیقی ها در این نماد به 17.5میلیارد تومان رسید. در این میان یک میلیون سهم «خودرو» توسط شركت سرمايه گذاري سمند خریداری شد.

گسترش ‌سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو نیز در بازار امروز با عرضه 5میلیون سهم از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس شركت سرمايه گذاري سمند و صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كوثريكم دو فرشنده سهام «خگستر» بودند. در همین راستا قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ نیز واگذاری 3میلیون سهم از سوی سرمايه گذاري سمند را تجربه کرد.

سهام بانکی: دیگر نمادهای بانکی فعال در بازار نیز عمدتا از حمایت سهامدار عمده برخوردار شدند. به طوریکه در این میان صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ایران حدود 21میلیون سهم بانک تجارت را خریداری کرد. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالي سپهرصادرات به خریدهای خود ادامه داد و امروز نیز 3میلیون و 400هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

سهام فولادی: رصد جابجایی های صورت گرفته در نمادهای فولادی نیز نشان از عرضه سهام فواد مبارکه اصفهان از سوی سهامدار عمده دارد. بر این اساس  شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا اقدام به واگذاری بیش از 35میلیون سهم «فولاد» کرد.

در همین راستا توليدي فولاد سپيد فراب كوير نیز عرضه سهم از سوی سه سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد. این سه حقیقی در مجموع حدود 20میلیون سهم «کویر» را به فروش رساندند.

این در حالی است که ملی مس ایران شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. به طوریکه شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس و موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران در مجموع یک میلیون سهم «فملی» را خریداری کردند. در این گروه ملي‌ سرب ‌و روي‌ ايران‌ نیز شاهد خرید 10هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري انديشه محوران بود.