رئیس کل بانک مرکزی جدیدترین یادداشت اینستاگرامی را منتشر کرد

مهمترین دلیل ثبات بازار ارز/ عامل نوسان قیمتی دلار در این روزها

12:16 - 1400/01/21
رئیس کل بانک مرکزی مهمترین دلیل ثبات در بازار را حضور پرقدرت بازارساز می داند. از دید همتی آنچه باعث نوسان در بازار در این روزها شده، جو روانی ناشی از حوادث بعد از افزایش نرخ بنزین و شروع تسویه حساب های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی عنوان شده است.
مهمترین دلیل ثبات بازار ارز/ عامل نوسان قیمتی دلار در این روزها

به گزارش «دنیای بورس»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین یادداشت اینستاگرامی خود عنوان کرد: بارها تاکید کرده ام که بانک مرکزی به تداوم ثبات نسبی بازار ارز و حفط قدرت رقابت پذیری اقتصاد اهمیت ویژه ای قائل است. به نظر بنده رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان های بازار در کنار حضور پرقدرت بازارساز برای جلوگیری از سفته بازی و نوسان گیری در این بازار است.

در ادامه این یادداشت آمده است: آنچه که این روزها دیده میشود نیز ناشی از عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که بعضا به سبب جو روانی ناشی از حوادث بعد از افزایش نرخ بنزین و شروع تسویه حساب های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می کنند ارز خود را با نرخ های بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل علی رغم اعلام نرخ های غیرواقعی، تقاضایی حتی برای نرخ های کمتر از آن در صرافیها وجود ندارد. بانک مرکزی در این مواقع با حضور پرقدرت در بازار حواله ای ارز، عدم تعادل های مقطعی را رفع و تعادل مبتنی بر متغییرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می گرداند.