در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد:

انتظار برای صعود قیمت‌ها در هفته پر ابهام بورس تهران

12:12 - 1400/01/21
معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد محدود 0.6 درصدی شاخص کل به پایان رسید. امری که حاکی از سیطره احتیاط در معاملات این بازار است. با این حال ارزیابی غالب افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» از روند نماگر اصلی بازار در هفته جاری صعودی است. هر چند اختلاف‌نظر در میان کارشناسان بین گزینه صعودی و کم‌نوسان بار دیگر به‌خوبی مشهود است.
انتظار برای صعود قیمت‌ها در هفته پر ابهام بورس تهران

دنیای بورس: هفته گذشته عمده بازیگران بازار سهام انتظار هفته‌ای کم‌نوسان را می‌کشیدند و روند معاملات مطابق با انتظار این افراد پیش رفت. در نظرسنجی هفته جاری بار دیگر انتظارات صعودی نمود بیشتری داشته‌اند. 

کارشناسان:

صعودی: 55 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» برای نماگر بازار سهام در هفته جاری روند صعودی را پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان به افزایش نرخ دلار اشاره می‌کنند و معتقدند بار دیگر به مدد افزایش این نرخ  صنایع وابسته به دلار رشد خواهند کرد. از سوی دیگر برخی انتظارات بر حصول نتایج مثبت از روند بازارهای جهانی در هفته پیش رو خبر می‌دهند و این امر را ضامن افزایش تقاضا در سهام مرتبط می‌دانند. در این میان برخی کارشناسان نیز معتقدند افزایش نرخ سوخت می‌تواند بر انتظارات تورمی سهامداران اثر بگذارد و بر سطح خرید بیفزاید.

کم‌نوسان: 41 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی، معاملات هفته جاری را در ادامه معاملات روزهای اخیر کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند بورس در شرایط کنونی با افت محسوس ارزش معاملات روبه‌رو است و به محرکی نیازمند است که بازار را از این فضا دورکند. ابهام در روند بازارهای جهانی، بودجه سال آینده و اثرات آن در بازار و افزایش قیمت سوخت و تبعات آن همه از جمله مواردی هستند که فعلا موجب احتیاط سهامداران شده است. روشن شدن زوایای این عوامل مسیر حرکت بورس را معین خواهد کرد. تا آن زمان احتمالا بازار در سهام کوچک‌تر و تک‌سهام‌ها شاهد دادوستدهای فعال‌تری خواهد بود. امری که موجب روند کم‌نوسان برای بازار سهام خواهد شد.

.
نزولی: 4 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی نیز روند نزولی را برای شاخص سهام در هفته منتهی به 29  آبان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد افزایش نوسانات در بازار ارز و سکه در روزهای اخیر ریسک سهامدارای را تا حدی افزایش داده است. از سوی دیگر نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه و افزایش نرخ انرژی نیز ریسک دیگری خواهد بود که مد نظر سهامداران قرار دارد. بر همین اساس احتمالا این موارد موجب عقب‌نشینی قیمت سهام (حداقل در کوتاه‌مدت) شود.

 

سهامداران:

صعودی: 62 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند قیمت سهام را در هفته پیش رو صعودی عنوان کرده‌اند. این سهامداران پتانسیل بنیادی سهام پس از استراحت روزهای اخیر را محرک رشد قیمت‌ها عنوان کرده‌اند. جایی که افزایش نرخ ارز و همچنین چشم انداز از روند بازارهای جهانی این پتانسیل‌ها را تقویت کرده است. افزایش قیمت سوخت نیز به نظر می‌رسد به دلیل افزایش انتظارات تورمی موجب افزایش نرخ فروش شرکت‌ها شود. امری که حداقل در کوتاه‌مدت می‌تواند شاخص  بورس را به سوی سطوح بالاتری سوق دهد.

کم‌نوسان: 29 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند قیمت‌ها طی معاملات این هفته را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران می‌گویند پس از یک دوره رشد نسبتا پرشتاب، سهامداران احتیاط بیشتری را به کار می‌گیرند. این احتیاط حالا به دلایلی همچون نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه دولت و به طور کلی تحولات در سیاست‌های مرتبط با قیمت‌گذاری خواهد بود. تا روشن شدن فضا بازار روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: 9 درصد سهامداران مزبور برای نماگر اصلی بازار سهام روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این سهامداران افزایش نرخ سوخت حداقل در کوتاه‌مدت در صنایع انرژی‌بر، تاثیر منفی خواهد داشت و این امر عقب‌نشینی سهامداران را به دنبال می‌آورد. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ ارز موجب کوچ سهامداران به بازارهای موازی خواهد شد و این عوامل به افت قیمت سهام خواهد انجامید.