آیا دونالد ترامپ نشانه‌ای از پایان زودرس جنگ تجاری به دست می‌دهد؟

بورس جهانی | سردرگمی بازار جهانی در آستانه سخنرانی ترامپ

12:10 - 1400/01/21
در آخرین معاملات بازار جهانی، طلا به عنوان دارایی امن همچنان تحت فشار قرار دارد و فلزات پایه مصرفی نیز با تردید در محدوده منفی نوسان می‌کنند. ترامپ که در انتهای هفته گذشته با رد سخنان مقامات چینی و نمایندگان کاخ سفید، چشم‌پوشی از تعرفه‌های اجرایی‌شده را غیرقابل‌قبول خوانده بود امروز طی یک توئیت، رکوردشکنی بازارهای سهام را پیش‌بینی کرده و یا به نوعی نوید داده‌است.
بورس جهانی | سردرگمی بازار جهانی در آستانه سخنرانی ترامپ

دنیای بورس: روز جمعه دونالد ترامپ آب سردی بر پیکر بازارها ریخت و اعلام کرد که در مذاکرات با چین، بر سر لغو تعرفه‌های پیشین توافقی نشده است. گفته‌ای که به وضوح در تناقض با گفته مقامات چینی و به صورت ضمنی رد اظهارات برخی مقامات کاخ سفید بود.

طی روزهای بعدی این اظهارات با شدت بیشتری تکرار شد و به این ترتیب بازار جهانی هفته جاری را تحت فشار آغاز کرد. آمریکا و چین طی چندین دوره بر واردات از طرف مقابل تعرفه اعمال کرده‌اند و عدم حصول توافق در مذاکرات قبلی آتش جنگ تعرفه‌ای را تندتر کرده است. به عبارتی در ماه مه، به دنبال عقب‌کشیدن طرف چینی از توافقی که به گفته امریکا در دسترس بود، ایالات متحده میزان تعرفه بر برخی کالاها را افزایش داد.

بعد از آن و در ماه سپتامبر نیز ترامپ 125 میلیارد دلار دیگر از واردات چینی را مشمول تعرفه 15 درصدی کرد. مذاکرات ماه اکتبر سبب شد تا آمریکا از افزایش تعرفه‌هایی که قرار بود از میانه همان ماه اجرایی شود عقب‌ بنشیند. با این حال تکلیف افزایش تعرفه‌های دیگری که قرار است از میانه دسامبر اجرایی شوند مشخص نیست. برای اکثر فعالان و کارشناسان بازار بدیهی به نظر می‌رسد که لغو این تعرفه‌ها جزو شروط اولیه چین برای امضای توافق «فاز اول» باشد.

با این حال آن‌چه محل اختلاف است لغو تعرفه‌هایی است که از ماه سپتامبر اجرایی شده و بازگرداندن تعرفه‌های افزایش‌یافته در ماه مه به حالت اول خود (از 25 درصد به 10 درصد).

حالا بار دیگر دونالد ترامپ فعالان بازار را سردرگم ساخته است. در شرایطی که تنها چند روز پیش لغو تعرفه‌های مورد بحث را به کل بعید خوانده بود، امروز از رکوردشکنی‌ها و رشد اقتصاد می‌گوید. نکته آن‌جاست که بعید به نظر می‌رسد بازارها جز در حالتی که کلام دل‌خواه خود را بشنوند به رکوردشکنی ادامه دهند.

نماگرهای اصلی وال‌استریت که عمدتا در محدوده منفی آغاز به کار کرده بودند در این دقایق به محدوده مثبت بازگشته‌اند. آیا دونالد ترامپ نشانه‌ای از پایان زودرس جنگ تجاری به دست می‌دهد؟