مجلس: لوایح FATF باید ابلاغ و اجرا شود

12:10 - 1400/01/21
فرجام لوایح FATF همچنان نامعلوم است. آنطور که از پاستور و بهارستان خبر می رسد مجمع به دلیل سپری شدن موعد زمان بررسی، دیگر نمیتواند روی این لوایح نظر دهد و این لوایح به خودی خود در مکانیزم تصویب و اجرا قرار می گیرد. کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرده بر مبنای همین استدلال رییس مجلس باید لوایح را ابلاغ و دولت آنها را اجرا کند. این در حالی است که براساس اعلام این کمیسیون طبق آیین‌نامه داخلی مجمع نظر مجلس در مورد «FATF» باید اجرایی شود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از «عصر ایران»، محمد كاظمي، نايب رئيس كميسيون قضائي مجلس در مورد ضرورت تصويب  «FATF»در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام مي توانست در يكسال گذشته نظرش را در مورد لوايح بيان كند. البته در حال حاضر هر سه لايحه پولشويي،CFT و FATF لازم الأجرا هستند و بايد اجرا شوند.

نايب رئيس كميسيون قضائي و حقوقي مجلس در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: بايستي رئيس مجلس اين قوانين را براي اجرا ابلاغ كند و دولت آنها را اجرايي كند.

نماینده ملایر افزود: آيين نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد دارد كه اگر طی يكسال نظر ندادند لوايح و طرح‌ها مصوب محسوب مي شوند. يكسال از ارسال اين لوايح به مجمع مي گذرد و الان بايد نظر مجلس كه تأييد و تصويب لوايح بوده است اجرايي شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد نظر مجمع در مورد اين لوايح را مثبت یا منفی اعلام كنند. اگر كار آقايان سياسي كاري نيست پس چيست؟

کاظمی افزود:  پيوستن ما به FATF مشكل را آنگونه كه انتظار داريم حل نمي كند اما پيوستن ما باعث مي شود كه  با مشكل جديدي هم روبرو نشويم و همچنین با كشورهاي دوست بتوانيم مبادلات مالي و بانكي داشته باشيم. ما اگر به FATF نپيونديم حتي دوستان مان نيز نمي توانند با ما مبادلات بانكي داشته باشند .

كاظمي تاكيد كرد: ما توصيه مي كنيم عقلا و علما قم نسبت به اين موضوع انديشه كنند، علما و عقلا قم به مجمع  تكليف كنند كه هرچه سريعتر نسبت به اين لوايح اظهار نظر كنند. چطور فقهای  ما نسبت به بدحجابي اين همه حساسيت نشان مي دهند اينجا هم حقوق مردم است ونسبت به حقوق مردم اظهار نظر كنند.