عرضه اولیه آرامکو چقدر زمانبر است؟/ برآورد ارزش فروش

12:10 - 1400/01/21
درحالی که برنامه ریزی ها برای عرضه اولیه آرامکو در بازارهای خارجی در حال نهایی شدن است که ناظران استدلال می کنند این روند عرضه زمانبر باشد و حتی تا یک سال وقت ببرد.
عرضه اولیه آرامکو چقدر زمانبر است؟/ برآورد ارزش فروش

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از «پترو تحلیل»، به گفته منابع آگاه محدودیت‌هایی که دولت سعودی برای فروش آینده سهام آرامکو وضع کرده است نشان می‌دهد که عرضه اولیه بین‌المللی سهام این شرکت حداقل تا یک سال دیگر انجام نخواهد شد. اين در حالي است كه آرامکوی سعودي بیش از 600 صفحه درباره عرضه عمومی سهام این شرکت دولتی منتشر كرد كه قدم اول آن، عرضه ۰٫۵ درصد از سهام به اشخاص حقیقی و خرده سرمایه گذاران خواهد بود.

دولت عربستان مالک شرکت نفتی آرامکو قرار است عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس ریاض را آغاز کند. براساس گزارش اندیشکده راهبردی «تبیین» هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه میزان از سهام این شرکت عرضه عمومی خواهد شد اما به نظر می‌رسد اگر در این مرحله 1 تا 2 درصد از سهام عرضه شود، ارزش فروش آن به 20 تا 40 میلیارد دلار می‌رسد. عربستان برای جبران کسری بودجه خود نیاز به حدود 100 میلیارد دلار دارد که به نظر می‌رسد یکی از دلایل این عرضه سهام به همین منظور صورت گرفته است.

همچنین در همین رابطه نیز بخوانید: