اولین قطعنامه علنی شدن روند استیضاح ترامپ تصویب شد

بعد از قطعنامه استیضاح ترامپ چه اتفاقی می‌افتد؟

12:05 - 1400/01/21
پس از تصویب نخستین قطعنامه مربوط به تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان امریکا، اکنون اما ماجرا وارد مرحله تازه‌ای می‌ شود. اگر می‌ خواهید بدانید چه اتفاقی می افتد این گزارش را از دست ندهید.
بعد از قطعنامه استیضاح ترامپ چه اتفاقی می‌افتد؟

خبرگزاری‌ها: قطعنامه علنی شدن روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با 232 رای به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسید. این قطعنامه که از سوی دموکرات ها و در پی فشار جمهوریخواهان که دموکرات ها به دنبال ساختن اسناد و مدارک علیه ترامپ هستند، از سوی دموکرات ها ارائه شد. به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بنا به تشخیص رئیسان کمیته ای که مشخص شده اند، به صورت علنی برگزار می شود. به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح آقای ترامپ بصورت علنی برگزارخواهد شد. این قطعنامه تحقیقات را وارد مرحله تازه ای می کند، که می تواند در نهایت به تنظیم طرحی حاوی اتهامات علیه رئیس جمهور آمریکا منجر شود. اگر چنین اتفاقی بیافتد و مجلس نمایندگان به تصویب طرح اتهامات رای دهد - به عبارت دیگر او را استیضاح کند - مجلس سنا محاکمه ای برگزار خواهد کرد. یکی از مهم ترین اتفاقات امروز حضور نانسی پلوسی درزمان اعلام آرای امروز و برعهده گرفتن جلسه بصورت کامل بود.

اکثریت در مجلس نمایندگان برخلاف کنگره آمریکا با حزب دموکرات است و به نظر می رسد هیچ کدام از وکلای جمهوریخواه مجلس نمایندگان به این قانون رای نداده اند. در میان مخالفان این طرح هم چنین نام دو نماینده دموکرات دیده می شود. جمهوریخواهان نمایندگان دموکرات را متهم کردند که تصویب این طرح طی روندی کاملا یک سویه و بدون اقناع نمایندگان مخالف انجام داده اند. استیو اسکالیز، نماینده جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان تصویب این طرح را مشابه روش و متدهای اتحاد جماهیر شوروی خواند. کوین مک کارتی، سخنگوی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان گفت: «هیچ چیز قانع کننده ای در سخنان نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان برای تصویب این طرح وجودندارد و تصویب این قانون مایه شرمساری کشور است.»

در همین حال دونالد ترامپ پس از این اقدام مجلس آمریکا در تصویب طرح بررسی استیضاحش گفت: این بزرگ‌ترین حقه تاریخ آمریکاست. در همین حال کاخ سفید پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای به تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری دمکرات‌ها برای رسمیت بخشیدن به فراینده تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری (ترامپ) هیچ خطایی نکرده است و دمکرات‌ها این را می‌دانند. هوس بی‌پایان نانسی پلوسی و دمکرات‌ها برای این استیضاح غیرقانونی آسیبی به رئیس جمهوری  نمیرساند، بلکه به مردم آمریکا صدمه می‌زند.

  • قطعنامه چه می گوید؟

در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هفته های آینده جلساتی علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می کند. این کمیته می تواند شهادت نامه هایی که قبلا به طور خصوصی جمع آوری شده را علنی کند. در مرحله دوم، گزارشی علنی در مورد یافته های تحقیق به کمیته قضایی ارسال خواهد شد تا در مورد "مفاد استیضاح یا سایر توصیه هایی که مناسب می داند" گزارش دهد. وکلای آقای ترامپ اجازه خواهند داشت در فرآیند تحقیقات کمیته قضایی شرکت کنند.

  • دلیل تحقیقات استیضاح چیست؟

در کانون این تحقیقات که ماه پیش از سوی خانم پلوسی اعلام شد، مکامله تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان آقای ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قرار دارد. متن جسته گریخته آن مکالمه که تاکنون علنی شده نشان می دهد که آقای ترامپ خواستار تحقیق درباره بایدن ها می شود. جو بایدن از پیشتازان رقابت های مقدماتی حزب دمکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. یک کارمند افشاگر دولت نگرانی خود درباره محتویات آن تماس را به نهادهای مربوطه گزارش کرد. هویت این افشاگر به دلایل قانونی تحت حفاظت است، اما یک نویسنده محافظه کار روز چهارشنبه از یک افسر سیا به عنوان فرد افشاگر نام برد.

  • شهادت پنجشنبه

تیم موریسون، که در شورای امنیت ملی به عنوان مشاور ارشد روسیه و اروپا کار کرده، روز پنجشنبه در برابر قانونگذاران شهادت می دهد. او یکی از مقام هایی بود که اجازه استماع تماس تلفنی آقای ترامپ با رئیس جمهور اوکراین را داشت و روز چهارشنبه از پست خود استعفا کرد. آقای موریسون قرار است روایتی دسته اول از محاوره با مقام های اوکراینی درباره درخواست های ادعایی رئیس جمهور و گره زدن کمک نظامی آمریکا به اوکراین به تحقیقات درباره بایدن ها ارائه کند. پیش از این بیل تیلور، دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین، در این مورد شهادت داده بود.