پارلمان انگلیس رای به تمدید مهلت برگزیت داد

سرانجام نامعلوم برگزیت

11:56 - 1400/01/21
بوریس جانسون با وجود رای امروز پارلمان انگلیس مبنی بر تعویق در برگزیت، تاکید دارد وارد مذاکره نمی‌شود و قصد دارد در همان تاریخ اعلامی از اتحادیه اروپا خارج شود.
سرانجام نامعلوم برگزیت

فارس: بوریس جانسون در واکنش به تصویب متمم، گفت: برای تمدید مهلت برگزیت با اتحادیه اروپا وارد مذاکره نمی‌شود و تلاش می‌کند به هر نحو ممکن انگلستان را در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند. این در حالی است که مصوبه امروز پارلمان تصمیم‌گیری در مورد برگزیت را تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به تعویق انداخته است. 

آیا جانسون قانون را برای اجرای برگزیت نقض می‌کند؟

نخست وزیر انگلیس اصرار دارد حاضر به اجرای مصوبه‌ای که امروز با اکثریت آراء درباره تاخیر اجرای برگزیت در پارلمان به تصویب رسید، نیست و در موعد مقرر اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

بوریس جانسون تا ساعت ۱۱ امشب به وقت محلی فرصت دارد تا درخواست تمدید مهلت برگزیت را به اتحادیه اروپا ارسال کند. او می گوید حاضر به مذاکره با اتحادیه اروپا درباره تاخیر برگزیت نیست و برنامه او برای خروج از اتحادیه اروپا تغییری نکرده است.

جانسون امروز قصد داشت تا امروز در نشست فوق‌العاده پارلمان توافق جدیدی را که هفته گذشته با اتحادیه اروپا بر سر نحوه اجرای برگزیت به دست آورده بود به رای بگذارد.

با این حال نمایندگان مجلس عوام در واپسین لحظات، به لایحه‌ای رای دادند که نتیجه رای گیری دولت را بلا اثر کرد.

رای موافق پارلمان انگلیس به تمدید مهلت برگزیت

در این رای گیری ۳۲۲ نماینده در مقابل ۳۰۶ نماینده دیگر به لایحه‌ای رای دادند که بر اساس آن دولت بایستی پیش از انجام رای گیری درباره توافق جدید برگزیت، لایحه‌ای را درباره چگونگی اجرای این توافق به رای بگذارد.

طرح لتوین و تاخیر بیشتر برگزیت به چه معناست؟

طرح لتوین - که به نام ارائه دهنده آن نامگذاری شده - در صورت تصویب، دولت را ملزم می‌کند که حتی در صورت تصویب توافق در روز شنبه، همچنان خواستار تاخیر در برگزیت شود.

علت ارائه طرح این است که الیور لتوین می‌گوید حتی در صورت تصویب توافق در روز شنبه همچنان این احتمال وجود دارد که روند اداری مصوبه برای تبدیل شدن به قانون تا روز ۳۱ اکتبر طی نشود.

بوریس جانسون پیشتر گفته است که در هر حال بریتانیا در روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

  • مشروح خبر را اینجا بخوانید.