نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نشان داد

رد پای تردید در پیش‌بینی‌های بورس‌بازان

11:56 - 1400/01/21
بورس تهران دو هفته گذشته را در خلاف جهت انتظارات عمده کارشناسان و سهامداران پیش رفت. این مساله به نااطمینانی از روند آتی بورس منجر شد و سهم نمای کم‌نوسان در هفته پیش‌رو را به شدت افزایش داده است. در حالی که اصلاح قیمت‌ها در گروه‌های بزرگ کالایی به عنوان فرصتی برای رشد تقاضا جلوه می‌کند، اثرات منفی این موج اصلاحی هنوز در بازار جریان دارد.
رد پای تردید در پیش‌بینی‌های بورس‌بازان

دنیای بورس: معاملات بورس تهران در هفته گذشته با عقب‌نشینی یک درصدی شاخص کل به پایان رسید. با وجود نزول نماگر اصلی بازار سهام، عمده کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال بیشتر سهامداران حاضر در این نظرسنجی بازگشت سهام به مدار صعود را انتظار دارند.

کارشناسان

صعودی: 19 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی«دنیای بورس» روند قیمت‌ها در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان در غالب سهام بزرگتر بازار جایی برای ریزش بیشتر وجود ندارد و اتفاقا به دلیل نزول اخیر قیمت‌ها سهامداران فرصت مناسبی برای خرید پیش رو دارند. این فرصت خرید را ثبات نرخ دلار و دورنمای مثبت بازارهای جهانی به‌وجود آورده است. از دید این کارشناسان بسیاری از سهام این گروه‌ها، ارزش بازاری کمتر از ارزش ذاتی دارند و به همین دلیل مقصد نقدینگی سهامداران و ضامن از سر گرفته‌شدن رشد شاخص بورس هستند. این کارشناسان نزول اخیر قیمت برخی سهام را به وجود نقدینگی نابلد و هیجان‌زده مربوط می‌دانند. همچنین شناسایی سود قابل‌توجه از دیگر عوامل ایجاد فشار در این گروه‌هاست. این دسته از کارشناسان معتقدند به تدریج تقاضا در این دسته از سهام از سرگرفته خواهد شد.

کم‌نوسان: 62 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته سایت «دنیای بورس»، روند کم‌نوسانی را برای شاخص سهام پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان به دنبال افت نسبتا سنگین بورس در هفته‌های اخیر، افت بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار است. با این حال تقاضا نیز محتاط‌تر خواهد بود. دلیل این احتیاط رصد عوامل متعدد توسط معامله‌گران است. با پایان اولین ماه از فصل پاییز گزارش عملکرد شرکت‌ها منتشر خواهد شد و سهامداران در انتظار محتوای این گزارشات و تطابق آن با فرضیات خود هستند. امری که می‌تواند تا حد بسیار زیادی تکلیف این سهامداران را در بازار سهام روشن کند. روند بازارهای جهانی با توجه به ابهامات موجود نیز مد نظر سهامداران قرار خواهد گرفت.

نزولی: 19درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس»، روند شاخص سهام را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند دلیل تازه‌ای در جهت صعود قیمت‌ها در بازار وجود ندارد. از طرفی بسیاری از سهام موجود در بازار همچنان در قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی هستند و این حباب موجب افت قیمت سهام خواهد شد.

سهامداران

صعودی: سهامداران در نظرسنجی این هفته نسبت به کارشناسان خوش‌بین‌تراند. بر این اساس 40 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام طی هفته جاری را صعودی دانسته‌اند. سطوح ارزنده سهام بزرگتر بازار پس از ریزش اخیر قیمت‌ها می‌تواند تقاضا را تحریک کرده و موجب رشد شاخص سهام شوند.

کم‌نوسان: 33 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز  روند قیمت‌ها طی این هفته را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. احتیاط و کاهش انگیزه معامله‌گران در پی افت اخیر قیمت‌ها در کنار برخی ریسک‌ها از جمله روند بازارهای جهانی، محتوای صورت‌های مالی تابستان و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها مهمترین عواملی عنوان می‌شوند که روند شاخص سهام را در مسیر کم‌نوسانی پیش خواهند برد.

نزولی: 27 درصد سهامداران مزبور نیز روند شاخص سهام را نزولی دانسته‌اند. به اعتقاد این گروه موج منفی موجود در بازار هنوز در بازار وجود خواهد داشت، به این دلیل که همچنان سهم‌هایی هستند که حباب قیمتی دارند و ارزش بازار آنها بیش از ارزش ذاتی است. این سهام در هفته جاری نیز احتمالا با فشار عرضه مواجه خواهند شد.