نقاط جذاب زنجیره فلزات اساسی در اجماع تحلیلگران بورسی (بخش اول)

11:49 - 1400/01/21
نتایج اجماع تحلیلگران بورسی در خصوص پیش‌بینی سودآوری سال جاری و سال آینده 91 شرکت بورسی با مفروضات مشخص شده در قالب کلان منتشر شد. در این گزارش به بررسی نمادهای تحلیل شده در صنایع فلزات اساسی و کانه‌های فلزی خواهیم پرداخت. ترکیب تعداد مشارکت‌کنندگان، ریسک پیش‌بینی و نسبت قیمت به درآمد به دست آمده براساس این تحلیل‌ها در نگاه اول می‌تواند برای مخاطب راهگشا باشد. در بخش بعد و برای بررسی بیشتر نیاز به دقت در مفروضات کلان و سطوح قیمتی مواد اولیه، محصولات و تطبیق آن با انتظارات ضروری‌ست.
نقاط جذاب زنجیره فلزات اساسی در اجماع تحلیلگران بورسی (بخش اول)

دنیای بورس: گروه فلزات اساسی از منظر ارزش بازار، سهم 14 درصدی را در اختیار دارد و پس از صنعت شیمیایی به عنوان بزرگترین صنعت بورسی شناخته می‌شود. روند قیمت‌گذاری و تحلیل قیمت بر اساس سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت تاثیر بسزایی بر روند بلندمدت شاخص کل خواهد داشت. از سوی دیگر صنعت کانه فلزی نیز با دارا بودن سهم 7.8 درصدی از ارزش فعلی بورس تهران، تقریبا ارزش بازاری زنجیره فولادی و فلزات رنگی را با ارزش بازار صنعت شیمیایی برابر می‌کند و سهم مجموع این دو صنعت را به بیش از 40 درصد وزن شاخص کل می‌رساند که از این حیث بررسی صنعت فلزات اساسی و کانه فلزی و چشم‌انداز سودآوری آنها را بسیار مهم خواهد کرد. نکته مهم دیگر ارتباط تنگاتنگ و رابطه عمودی این دو صنعت با یکدیگر است که تاثیر تحولات کلان نظیر رکود و رونق در بازار مصرف محصولات نهایی این صنایع را با یکدیگر کاملا همسو می‌کند.

در جدول پیش‌بینی سودآوری شرکت‌های فلزات اساسی، نسبت قیمت به درآمد سهم‌های بزرگ برای سال 98 با قیمت‌های پایانی امروز، زیر 5 واحد است. نمادهایی چون «فولاد»، «فملی» و «فخوز» نسبت P/E تحلیلی پایین‌تر از 4 واحد را به خود اختصاص داده‌اند و غول‌های سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» به ترتیب نسبت P/E معادل 5.1 و 4.5 مرتبه‌ای دارند. البته همانطور که گفته شد، برای اتکای بیشتر به داده‌های موجود، بررسی اطلاعات و مفروضات در خصوص پیش‌بینی‌های صورت گرفته بسیار ضروری‌ست.

نقاط جذاب زنجیره فلزات اساسی در اجماع تحلیلگران بورسی (بخش اول)14

* گزارش سود مورد اجماع تحلیلگران برآیند نظرات کارشناسی صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی، کارگزاری‌ها و گروه‌های تحلیلی را ارائه می‌کند که به همت مدیریت سرمایه کیان جمع‌آوری و منتشر شده است.