دیده‌بان بورس دوشنبه (یک مهر)

11:49 - 1400/01/21
بورس تهران اولین روز کاری پاییز را با شروع جریان انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها پی خواهد گرفت. بخشی از تحرکات مثبت دو روز اخیر را هم می‌توان ناشی از واکنش مثبت معامله‌گران به این جریان اطلاعاتی دانست. البته همزمان با این امر دیگر کانون‌های اثربخش نظیر افزایش سرمایه‌ها‌ و خوش‌بینی به افزایش نرخ فروش در گروه‌های کوچک‌تر نیز در تحریک تقاضا تبلور یافت تا شاهد سیمایی سراسر سبز در تالار  سهام باشیم.
دیده‌بان بورس دوشنبه (یک مهر)

دنیای بورس: با برتری قابل ملاحظه تقاضا و رشد همه‌جانبه قیمت سهم‌ها طی دو روز اخیر، بخشی از اصلاح سنگین شاخص‌های بورسی جبران شد. به نظر می‌رسید که افت قیمت‌ها که روز چهارشنبه شدت گرفت ادامه داشته باشد اما پویایی معامله‌گران و مشارکت بازیگران تازه‌وارد مجال اصلاح طولانی را به سهام نداد. بازگشت شاخص کل به فراسوی مرز 300 هزار واحد در کنار شدت و وسعت صف‌های خرید طی روز گذشته و همچنین ارتقای ارزش معاملات در مقایسه با میانگین  دو هفته اخیر، همگی امیدها را برای ادامه صعود زنده کرد. در این میان، محوری دیگر به کانون اثر‌بخش قیمت‌ها اضافه شد و آن انتظار برای رونمایی از کارنامه‌های شهریور بود که در توزیع نقدینگی طی روز گذشته تاثیر معناداری گذاشت.

اثربخشی کارنامه‌ها یا جولان‌دهی بی‌پروای پول‌ها؟

انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی به طور معمول موجب انتقال محور نقدینگی به سمت سهم‌های بنیادی و عقب‌نشینی تقاضا از سهم‌های مستعد برای سفته‌بازی همراه است. بخشی از تحرکات دیروز را می‌توان به همین موضوع نسبت داد. در واقع، افزایش ارزش معاملات در گروه‌های پتروشیمی و فلزات و شکل‌گیری صف‌های خرید برای سهم‌های بزرگ این دو گروه طی معاملات روز گذشته در حالی رقم خورد که فشار عرضه در سهام گروه خودرویی قیمت‌ها را در اغلب نمادها تحت فشار گذاشت و بسیاری از خودرویی‌ها وادار به معامله در محدوده‌های منفی شدند. چنین آرایشی در تالار سهام را باید به اثربخشی گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها نسبت داد که از امروز راهی سامانه «‌کدال» می‌شوند.

طی این مدت طیفی از سهم‌های کوچک و متوسط، از جمله خودرویی‌ها، با طرح سناریوهای خوش‌بینانه و رویایی در پیوند با اخبار سیاسی و یا موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، با جذب حجم انبوهی از منابع خرد رشد شتابانی را تجربه کردند. این در حالی بود که غول‌های کالایی بازار و برخی سهم‌های بنیادی زیر فشار بازار جهانی از این رالی جا ماندند. به همین دلیل این احتمال از لحاظ تحلیلی وجود دارد که انتشار نحوه عملکرد ماهانه بنگاه‌ها در گروه‌هایی که فراتر از ظرفیت‌های عملیاتی خود رشد کرده‌اند، تاثیر منفی بگذارد. البته طی این مدت مشارکت جسورانه اهالی تازه‌وارد تالار سهام معادلات رشد را دستخوش تغییر کرده و در صورت تداوم، به نظر می‌رسد ترکیب نقدینگی تغییر چندان معناداری نکند و گروه‌هایی نظیر دارویی‌ها، غذایی‌ها و قندی‌ها مسیر خود را در سقف‌های مجاز ادامه دهند.  

امیدهای رنگ‌باخته در بازار جهانی

بازار جهانی متاثر از جو منفی مذاکرات تجاری شروع چندان قدرتمندی در بامداد امروز نداشت. پس از لغو غیرمنتظره دیدار چینی‌ها از مزارع آمریکایی در جمعه اخیر امید به پیشرفت مذاکرات تجاری کمرنگ شد. در توافقی موقت قرار بود که چینی‌ها تا آغاز دور جدید گفت‌وگوها به خرید محصولات کشاورزی از آمریکا ادامه دهند و آمریکا نیز متقابلا تحریم‌های خود علیه شرکت هواوی را کاهش دهد. با وجود این، ترامپ روز جمعه صریحا اعلام کرد که میزان خرید چینی‌ها از کالاهای آمریکایی به اندازه‌ای نیست که او تعرفه‌ها را بردارد. بر همین اساس، خوش‌بینی‌های به وجود آمده در هفته‌های قبل تا حدودی رنگ باخت و شاخص‌های سهام آسیایی معاملات هفتگی را منفی شروع کردند و فلزات رنگین وضعیت خنثایی را تجربه کردند.

در همین حال، سخنرانی سه عضو فدرال رزرو نیز پس از دومین کاهش نرخ بهره در نشست چهارشنبه هفته گذشته مورد توجه اهالی بازارهاست. سرمایه‌گذاران به دنبال دریافت سیگنال‌هایی در جهت افزایش انبساط پولی برای جبران اثرات جنگ تجاری هستند. در این میان، آمار اقتصادی از جمله شاخص مدیران خرید و همچنین تولید ناخالص فصلی آمریکا در هفته پیش رو از نظرها دور نخواهد ماند.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رئیس‌جمهوری ایران برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امروز (دوشنبه اول مهر) به نیویورک سفر می‌کند. در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در نیویورک دیدار کرد. ظریف در مصاحبه با سی‌بی‌اس گفته بود: آمریکا برای نشان دادن حسن نیت دانشمند ایرانی را آزاد کند.همچنین عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان می‌گوید: اگر آمریکا فشار حداکثری را کنار بگذارد، درهای مذاکره باز خواهند شد. در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد: آماده ام طرح ایران برای تامین امنیت خلیج (فارس) را بشنوم. قبل‌تر ترامپ تاکید کرده بود: برنامه‌ای برای انجام دیدار با مقام‌های ایرانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود ندارد و البته هیچ چیز هرگز از روی میز حذف نمی‌شود، اما من قصدی برای دیدار با ایران ندارم. همچنین عادل‌الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی نیز عنوان کرد: به دنبال جنگ با ایران نیستیم. عربستان سعودی همیشه دست همکاری به سوی ایران دراز کرده است. پیش‌تر استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا گفته بود: حملات آرامکو حمله به سیستم اقتصادی جهانی به شمار می‌آید. تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سقف خود رسیده است و آمریکا به دنبال تحریم طرف‌های سوم است.

در رویدادهای داخل نیز، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رژه اقتدار نیرو‌های مسلح در سراسر میهن اسلامی برگزار شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس در مراسم رژه ملی در هفته دفاع مقدس در بندرعباس گفت: امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس با امنیت همه آبراه‌ها یکجا معنادارد و نیرو‌های مسلح اجازه ماجراجویی در خلیج فارس را نمی‌دهند. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در مراسم رژه ملی در هفته دفاع مقدس در تهران نیز تاکید کرد: به برکت مقاومت ۸ ساله دفاع مقدس هم‌اکنون دشمنان جرأت تصمیم‌گیری مقابل نیرو‌های مسلح و ملت بزرگ ایران عزیز را ندارند و نخواهند داشت. در همین حال خبر می‌رسد که اله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی ضمن تشریح تازه‌ترین وضعیت پرونده حقوقی شناور استینا ایمپرو، از رفع توقیف نفتکش انگلیسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. پیش‌تر شرکت مالک نفتکش انگلیسی توقیفی در ایران اعلام کرده بود نفتکش روز یکشنبه آزاد می‌شود.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم حفظ اعتماد عمومی به بورس و فرابورس گفت: سوال از وزیر اقتصاد به علت کاهش ارزش سهام سرمایه گذاران خرد بازار پایه به هیات رئیسه تقدیم می‌شود. در همین حال امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس تاکید کرده: براساس ظرفیت های دستورالعمل جدید بازارپایه، تعداد حراج ها یا دامنه نوسان را تا دو برابر و تا سقف ۵ درصد اضافه می‌شود تا بازار به تعادل برسد و صف خرید و فروش حذف شود. بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس نیز درباره اصلاحات معاملات بازار پایه اعلام کرد: از ۳ مهر تعداد حراج در تمامی تابلوها به تعداد روزهای کاری هفته و با رعایت دامنه نوسان مجاز ، افزایش می‌یابد.

در دیگر رویدادها، عبدالناصر همتی با تکیه بر مصوبه ۲۷ فروردین سال جاری شورای پول و اعتبار ، محمد نادعلی، محمود نادری کزج، احمد گودرزی، رضا بوستانی و هومن کرمی خرم آبادی را به عنوان اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی منصوب کرد و از اعضای این کمیته خواست  برای شروع عملیات بازار باز، ظرفیت حوزه فعلی بازار بین بانکی بانک مرکزی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین محمد نادعلی به عنوان مسئول این کمیته تعیین شد.

ب) صنایع: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست روز گذشته گشایش یافت. در مراسم گشایش این نمایشگاه وزیر نفت و مدیران صنعت پتروشیمی کشور حضور داشتند. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم تاکید کرد: تصمیمی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده است و برداشت جایگاه داران درست نیست. در همین حال علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران نیز از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری در هر هفته با عرضه بنزین در این بورس خبر داد.

وزیر جهادکشاورزی با ارسال نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم و سایر محصولات زراعی را برای سال زراعی ۹۹-۹۸ اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم محمود حجتی نرخ پیشنهادی هر کیلوگرم گندم معمولی را ۲۲۹۵ تومان و گندم دروم را ۲۳۸۹ تومان اعلام کرد که در مقایسه با سال قبل ۳۵ درصد رشد یافته است؛ نرخ خرید تضمینی گندم معمولی در سال گذشته ۱۷۰۰ تومان و گندم دروم ۱۷۷۰ تومان بود.

قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی که از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می‌شود، براساس دلار 10936.1 تومان اعلام شد.

ج) شرکت‌ها: سایپا در ۵ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۴۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرد که دو محصول در صدر بیشترین تولیدات قرار گرفتند. شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با سرمایه ۲.۴ هزار میلیارد تومانی امروز معارفه و برای چهارشنبه این هفته آماده عرضه اولیه ۵ درصدی در فرابورس شد.

همچنین مهدی مقدسی، نماینده مجلس با تاکید بر تحقق وعده های رئیس جمهور و وزیر اقتصاد پیشنهاد داد هپکو باید به هلدینگی معدنی متشکل از چند شرکت بورسی و غیر بورسی و یا مپنا واگذار شود .همچنین رضا رحمانی، وزیر صعتف معدن و تجارت تاکید کرده بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک ملی منابعی را به هپکو اختصاص می‌دهد تا مشکل آن‌ها حل شده و حقوق کارگران پرداخت شود. در همین حال وزیر راه و شهرسازی دستور داده سازمان راهداری قراردادی را در خصوص استفاده از تجهیزات هپکو با این شرکت منعقد کند و سازمان شهرداری‌ها نیز از سوی وزارت کشور مکلف شده تا مجموعه اقداماتی را در خصوص هپکو انجام دهد. امروز جلسه هیات واگذاری خصوصی سازی برگزاری و از میان مشتریان،‌مدیریت جدید هپکو اراک مشخص می‌شود. روز گذشته هم البته جلسه‌ای در همین راستا برگزار ‌شد.

بانک ملی برای دومین بار درصدد عرضه بلوک ۶۳.۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به بیش از دو برابر قیمت تابلو شد تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری این هلدینگ خارج شود.