بی‌اثری کاهش نرخ بهره آمریکا در تغییر مسیر بازارهای مالی

بی‌واکنشی کامودیتی‌ها به محرک دلاری

11:48 - 1400/01/21
چهارشنبه هفته گذشته فدرال‌رزرو امریکا نرخ بهره را 0.25 درصد دیگر کاهش داد و به سقف 2 درصد رساند. با این حال این مساله نتوانست تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در روند قیمتی کامودیتی‌ها و همچنین روند عمومی بازارهای مالی داشته باشد. به علاوه شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و فشار بر طلا نیز بیشتر شد. چرا کاهش یک‌پله‌ای نرخ بهره امریکا نتوانست عطش بازارها را برطرف کند؟
بی‌واکنشی کامودیتی‌ها به محرک دلاری

دنیای بورس: در پی نشست فدرال رزرو امریکا و انتشار بیانیه این کمیته در روز چهارشنبه، دونالد ترامپ در توئیتی این نهاد پولی و همچنین ریاست آن را بار دیگر به باد انتقاد گرفت: «ج.پاول و فدرال‌رزرو بار دیگر مردود شدند. نه جراتی؛ نه ادراکی و نه چشم‌اندازی! یک رابط وحشتناک».

بسیاری از تحلیل‌های ارائه شده از عدم واکنش بازارها به کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره بر این موضوع تاکید دارند که این میزان مطابق با انتظارات حداقلی فعالان بازارها و اقتصاددانان بوده است و به همین دلیل نتوانسته جریان نقدینگی به سمت بازارهای مالی را تقویت کند. به عبارتی این انتظارات در قیمت‌ها پیشخور شده بود.

با این حال رصد دیده‌بان CME در هفته گذشته گویای آن است که احتمال کاهش نرخ بهره در نگاه فعالان اقتصادی با اما و اگرهای فراوان روبرو بود. در حالی که در ابتدای هفته این فعالان در حدود 90 درصد احتمال می‌دادند که نرخ بهره یک چهارم درصد دیگر کاهش پیدا کند (در پی جلسه چهارشنبه دو هفته پیش فدرال رزرو)، آمار تولیدات صنعتی و همچنین گزارش‌های بخش مسکن امریکا سبب شد تا این احتمال در میانه هفته به 50 درصد کاهش یابد. تنها در روز چهارشنبه این احتمال دامنه نوسان 15 درصدی را تجربه کرد.

نکته جالب‌توجه دیگر آن که طبق انتظار فعالان بازار انتظار کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره در این نشست در حد صفر پیش‌بینی‌ شده بود. بنابراین کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره به خودی خود بازارها را به عقب نرانده است.

نگاهی به جزئیات جلسه «فد»

در جلسه روز چهارشنبه، تنها نماینده فدرال‌رزرو سنت‌لوئیز به کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره رای داد. 7 نفر از اعضا با کاهش یک‌چهارم درصدی این نرخ موافق بودند و دو نماینده دیگر دارای حق رای، به عدم تغییر در نرخ بهره متمایل بودند. به تدریج به نظر می‌رسد اجماع اعضای فدرال‌رزرو در رابطه سیاست‌های پولی با اختلاف بیشتری همراه می‌شود.

با این حال آنچه رئیس‌جمهور امریکا را آشفته ساخت و بازارهای مالی را با سرخوردگی مواجه کرد چشم‌انداز فدرال‌رزرو در کوتاه‌و بلندمدت بود.

بی‌واکنشی کامودیتی‌ها به محرک دلاری17

نکته‌ای که بیش از همه باعث دلسردی بازارها می‌شود آن است که هیچ کدام از اعضا انتظار ندارند در سال آینده میلادی نرخ بهره به پایین‌تر از محدوده 1.5 تا 1.75 درصدی کاهش یابد. بعد از این بازه زمانی نیز، اکثریت به افزایش نرخ بهره متمایل‌اند. به عبارتی بیشتر اعضای فدرال‌رزرو انتظار دارند که نرخ بهره در سال 2021 بالاتر از 2 درصد باشد و در این بین اکثریت نظرات بر بازه 2.25 تا 2.5 درصد اتفاق دارند.

بنابراین اگر چه کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو به عنوان یک سیاست انبساطی در مقطع فعلی عمل‌ می‌کند اما چشم‌انداز تداومی ندارد و انتظار می‌رود در مدتی کوتاه رویکرد انقباضی پولی مد نظر قرار گیرد.

با این وجود لازم به ذکر است که روندهای قبلی نشان می‌دهد پایبندی فدرال رزرو به چشم‌اندازهای قبلی چندان بی‌چون و چرا نیست و داده‌های اقتصادی به راحتی می‌تواند بر آن غالب شود.

در ژولای سال جاری فدرال رزرو امریکا برای اولین بار در 10 سال گذشته اقدام به کاهش نرخ بهره کرد و اکنون در فاصله‌ای 2 ماهه برای دومین بار این نرخ را کاهش داده است.