دیده‌بان بورس سه‌شنبه (12 شهریور)

11:45 - 1400/01/21
شاخص کل بورس‌ تهران روز گذشته افت بیش از 3 هزار واحدی (1.1 درصدی) را تجربه کرد. شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها نیز افت بیش از 1.5 درصدی را تجربه کرد. به صورت مشخص هیجان نقش اساسی را در رفتار معامله‌گران سهام طی این هفته‌ها ایفا کرده است. اما نکته جالب توجه در فشار فروش روز گذشته سهام، بی‌اعتنایی به اخبار سیاسی و احتمال انتشار سیگنال مثبت غیراقتصادی بود. سناریوهای متفاوتی را از واکنش این‌چنینی معامله‌گران به رویدادهای سیاسی می‌توان مطرح کرد که می‌تواند در روزهای آینده نیز اثرگذار باشد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (12 شهریور)

دنیای بورس: منایع خبری به نقبل ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان بر این موضوع تاکید دارند که اروپایی‌ها تا روز پنجشنبه فرصت دارند تا رضایت ایران را برای عدم اجرای گام سوم جلب کنند. از سوی دیگر اخبار از تلاش سخت طرفین برای پیش بردن مذاکرات حکایت دارد با این حال همچنان نمی‌توان حصول تفاهمی در این خصوص را قطعی دانست. اخبار پیرامون اعطای خط اعتباری 15 میلیارد دلاری فرانسه برای ایران به غیر از مطهری، نماینده مجلس از سوی دیگر خبرگزاری‌های خارجی نیز تایید شده است. در چنین شرایطی واکنش بازارهای داخلی نیز جالب است. پس از یک دوره تحریم شدید و با وجود فشار همه‌جانبه، در شرایط کنونی اخبار سیاسی مثبت در حال انتشار است ولی بازارها به خصوص ارز و بورس به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهند. بر این اساس می‌تواند سناریوهای متفاوتی را مطرح کرد. البته در بازار جهانی حتی احتمال واکنش محسوس نفت به این موضوع نیز وجود دارد که نوسان قیمتی نفت نیز کاملا خنثی نسبت به این موضوع دنبال می‌شود.  

در سناریو نخست برای ارز و بورس بعضا به پیش‌خور شدن سناریوهای مثبت سیاسی اشاره می‌شود. بر این اساس عنوان می‌شود که دشوار است دلار به کمتر از 11 هزار تومان برسد و چنین رخدادی مطلوب شرایط اقتصاد کشور هم نیست. از سوی دیگر در بورس به جهش قابل توجه بورس تاکید می‌شود. بر این اساس این احتمال مطرح می‌شود که رشدهای افسارگسیخته بورس در ماه‌های گذشته دیگر مجالی برای واکنش سهام به اتفاقات مثبت سیاسی نگذاشته است.  

در سناریو دیگر اما ریشه این کم‌واکنشی ناشی از بدبینی نسبت به حصول هر گونه توافق عنوان می‌شود. بر این اساس این‌که اروپایی‌ها و فرانسه بتوانند منافع مورد نظر برجامی ایران را تامین کنند از نظر عده‌ای از معامله‌گران سهام و ارز غیرممکن عنوان می‌شود. همین موضوع باعث شده که مذاکرات کنونی اثر آن‌چنانی بر سهام و ارز نداشته باشد. البته در این میان تقلای ارز برای حرکت به سمت 12 هزار تومان در روزهای گذشته به جایی نرسید که سیگنال سیاسی نیز تا حدودی در این مسیر موثر بود.

البته بعضا به بی‌حسی و حاکمیت فضای هیجان بر معاملات سهام تاکید می‌شود. رفتار معامله‌گران و نوع برخورد و صحبت‌های آن‌ها نیز تا حدودی می‌تواند این موضوع را تایید کند. اما وضعیت رفتار کنونی می‌تواند در تعیین مسیر بورس در روزهای آینده موثر واقع شود. بر این اساس اگر سناریو دوم و سوم وضعیت کنونی بورس تهران را توجیه کند در نتیجه اگر بنا باشد سیگنال مثبت از مذاکرات فرانسه صادر شود در نتیجه باید در انتظار صعود سهام بود. در خصوص عدم حصول نتیجه مشخص نیز ممکن است که رفتار هیجانی مقطعی را شاهد باشیم. با این حال با توجه به واکنش همیشگی بورس به اخبار و بی‌اعتنایی به مقوله ارزش ذاتی به خصوص درنوسان کوتاه‌مدت سهام اگر توافق در فرانسه حاصل شود باید در انتظار واکنش مثبت بورس بود.  

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: سفارت ایران در پاریس در گزارشی کوتاه، نتیجه جلسه مهم و ۱۰ ساعته عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با گروه فرانسوی را اعلام کرد .در این رابطه سفارت ایران در پاریس در توئیتی اعلام کرد : بعد از چند ماه، همچنان مذاکرات و تماس‌ها بین ایران و فرانسه در سطوح مختلف و به صورت فشرده ادامه دارد و هیأت‌های ایرانی- فرانسوی به مدت 10 ساعت به صورت فشرده گفت‎‌وگو کردند. با گام‎هایی به جلو و درک هر چه بیشتر متقابل دیپلماسی حسابگر و هوشمندانه ، ایران نهایتا بر همه سنگ اندازی‌های معاندین مردم بزرگ پیروز می‌شود. دیروز هم علی ربیعی، سخنگوی دولت با اعلام اینکه خوشبختانه دیدگاه روحانی و مکرون در بسیاری موارد به هم نزدیک شده درباره آینده برجام توضیح و از احتمال بازنگری در سایر موارد خبر داد . پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در گفت وگو با همتای روس خود تأکید کرده بود که تهران هیچ مذاکره‌ای برای بازنگری در برجام انجام نخواهد داد.

در داخل نیز جلسه شورای اقتصاد دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد. در این جلسه که وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، ‌معدن و تجارت نیز حضور داشتند، درخواست برخی دستگاه‌های اجرایی مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. طرح توسعه راهبردی، پایداری و بهسازی زیرساخت‌های نوین امن ارتباطی کشور درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که پس از ارائه گزارش از سوی وزیر به تصویب رسید.

در دیگر رویدادهای داخل، رئیس کل بانک مرکزی مکانیزم تغییر سکان کنترل تورم را تشریح کرد. به گفته همتی، بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز به دنبال تغییر کانال انتقال اثر پول پرقدرت به نقدینگی است در این کانال به جای کنترل «مقدار پول»، کنترل «قیمت پول» در دستور کار است. یکی از ابهامات این ابزار، بهره‌گیری از اوراق مورد نیاز برای نیل به این اهداف است. یک پژوهش با بررسی تجارب کشورهای موفق، ویژگی‌های اوراق مناسب این ابزار را تشریح کرده و نشان می‌دهد در برخی کشورها؛ بانک مرکزی چگونه ضعف کم‌عمقی بازار اوراق دولتی را جبران می‌کند. در دیگر رویدادها، علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی از پذیره نویسی ۲.۵ هزار میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد نفت سبک توسط وزارت اقتصاد خبر داد که از امروز انجام می شود  همچنین بر مبنای ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، نرخ کارمزد معاملات کالاهای مشمول تنظیم بازار در بورس کالا کاهش یافت.

دیروز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد علاوه بر دریافت کارت زرد مجلس ، دو تذکر کتبی به دلیل لزوم تعیین مقررات در انتصاب مدیران سازمان بورس و حل مشکلات کارگران شرکت هپکو، گرفت. همچنین روز گذشته وزارت راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض تردد خودروهای سواری در آزادراه ها را با حداقل و حداکثر ۱۵۰۰ و ۱۵۱ هزار تومان اعلام کرد. در رویداد دیگری، دیروز مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس اوراق بهادار و مدیر ارتباطات فرابورس ایران به شایعه خبر استعفای امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران که توسط یک رسانه بورسی در عنوان استعفای مدیرعامل جوان و جسور پخش شده بود، واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

ب)‌ شرکت‌ها: جنرال مکانیک ۱۰۰ میلیارد تومانی با انتشار اطلاعات تکمیلی از مانده مطالبات، امروز جلسه معارفه برگزار می‌کند تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی در چهارشنبه این هفته باشد. همچنین زمان عرضه اولیه مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس (SME) مشخص شد تا این بازار خاص که ششم دی سال گذشته راه اندازی شده و تاکنون ۱۰ شرکت را پذیرفته، میزبان پنجمین شرکت جدید باشد. به این ترتیب، مقرر شده عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام این شرکت معادل ۱۰ میلیون سهم با نماد «غنیلی» شنبه ۱۶ شهریورماه در تابلو رشد انجام شود.

تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری تاکید کرد: عملیات اورهال پتروشیمی نوری روز چهارشنبه به اتمام می رسد و از پنجشنبه و جمعه این پتروشیمی به مدار تولید باز می‌گردد. همچنین مرتضی شبانی، مدیر امور مجامع فولاد مبارکه با اشاره به وضعیت ارتباط با شرکت گل گهر گفت: هدف اصلی «فولاد» تامین پایدار مواد اولیه و در مرحله بعد بحث قیمت مطرح است. مرتضی علی‌اکبری، معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز شایعه فروش بلوک ملی مس متعلق به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را تکذیب کرد. در همین حال فرشاد مقیمی، مدیرعامل جدید ایران خودرو با اعلام مهمترین برنامه ها و تاکید بر ساماندهی ارتباط مالی و کاری با قطعه سازان گفت: آمار تولید روزانه این شرکت درکمتر از دو ماه به حداقل دو هزار دستگاه خواهد رسید.

در خبر دیگری، شرکت ارتباطات سیار ایران از امکان تبدیل شماره‌های اعتباری همراه اول به دائمی خبر داد و اعلام کرد: این امکان از دوشنبه ١١شهریور فعال شده تا مشترکان اعتباری نیز با تبدیل سیم کارت قادر به دریافت صورتحساب مانند مشترکان دائمی در پایان هر ماه باشند و از خدمات و مزایای سیم کارت‌های دائمی برخوردار شوند.