ریسک دلالی ارز در بزنگاه سیاسی/ فشار برجامی بر دلار ؟

11:44 - 1400/01/21
بازار ارز در شرایط معاملات امروز را صعودی آغاز کرد که شاید فعالان این بازار با اخبار سیاسی که از ابتدای معاملات در بازار ارز دست به دست می‌شد حتی انتظار رویه معکوس (نزول نرخ) را داشتند. در شرایط کنونی اظهارنظر در خصوص آینده مذاکرات احتمالی بسیار دشوار و با عدم قطعیت‌های فراوان همراه است اما احتمال تشدید نوسان دلار روی موج اخبار پیرامون برجام وجود دارد. از سوی دیگر نیز نگرانی از توهم سیاست‌گذار ارزی باید مورد توجه قرار گیرد.
ریسک دلالی ارز در بزنگاه سیاسی/ فشار برجامی بر دلار ؟

دنیای بورس: دلار آمریکا معاملات امروز را صعودی آغاز کرد و نرخ تا بالای 11600 تومان نیز رسید، در ادامه اما دلار مسیر نزولی را در پیش گرفت و  تا ساعت 17 دلار به سطح 11300 تومان نزدیک شد. در شرایطی که اخبار سیاسی از احتمال سفر هیات ایرانی به سرپرستی عراقچی معاون وزیر امور خارجه به فرانسه دست به دست می‌شد اما در اتفاقی عجیب دلار مسیر صعودی را در پیش گرفت. حافظه‌های بازارهای مختلف تقریبا با اثر سیگنال‌های سیاسی بر بازارهای داخلی آشنا هستند. در این خصوص می‌توان به اثر سیگنال‌های سیاسی از پاییز 92 تا تیر 94 بر نرخ دلار همگام با مذاکرات هسته‌ای توجه کرد. در شرایط کنونی نیز تلاش برای حفظ برجام از سوی طرفین (اروپا و ایران) مشاهده می‌شود که می‌تواند افسار نوسان دلار را دست بگیرد. دور از انتظار نیست که افسار نوسان آتی دلار را مباحث سیاسی و مذاکرات پیرامون برجام در دست بگیرند. در این بین همچنان ریسک دلخوش بودن سیاست‌گذار به عوامل سیاسی و غفلت از ضعف‌های اقتصادی موجود نیز باید در نوسان آتی دلار موثر دانست. 

بر این اساس همچنان هراس از اثر کسری بودجه در افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و رشد پایه پولی و به دنبال آن افزایش حجم نقدینگی و احتمال جولان دوباره نقدینگی همچنان مطرح است. در کنار این موارد اثر افت قیمت جهانی کامودیتی‌ بر کاهش درآمد ارزی کشور نیز باید در نظر گرفته شود. این موارد در کنار اصرار دولت بر سیاست‌های اشتباه مانند دلار 4200 تومانی نگرانی را نسبت به آینده نگه داشته است. با این حال نمی‌توان اثر مذاکرات سیاسی و احتمال افزایش درآمد ارزی کشور به دنبال فروش نفت را نادیده گرفت و فعالان اقتصادی باید عدم قطعیت ناشی از این موضوع را در معادلات خود در نظر بگیرند. اخبار از اظهارنظر مطهری نماینده مجلس در خصوص پیشنهاد فرانسه برای پیش‌خرید نفت ایران به مبلغ 15 میلیارد دلار حکایت دارد که موج روانی این اخبار می‌تواند اثر خود را در بازار ارز منعکس کند.

در این شرایط حتی نگرانی از تکرار سیاست اشتباه دولت و فشار بر دلار به منظور افت دستوری نرخ در این بازار به دنبال گشایش‌های احتمالی نیز وجود دارد. گرچه همچنان مرحله نخست و سیگنال سیاسی نیز اخبار ضد و نقیضی را به همراه دارد اما باید از هم‌اکنون به سیاست‌گذار در خصوص توهم سرکوب دوباره نرخ در بازار ارز به هر بهانه‌ای هشدار داد.

سکه در انتظار جهت‌گیری دلار

هر سکه طرح جدید امروز به سطح 1140 هزار تومان نزدیک شد اما دوباره با فشار دلار در آستانه نزول به کمتر از یک میلیون و 100 هزار تومان قرار گرفت. تعطیلی بازار جهانی طلا افت سکه را با افت دلار به دنبال داشت. همچنان دلار نقش اساسی را در نوسان قیمتی سکه ایفا می‌کند. با آغاز معاملات هفتگی طلا در بازار جهانی ممکن است نوسان اونس طلا نیز بر سکه اثرگذار باشد اما احتمال تشدید نوسان دلار با  اخبار موجود از حوزه سیاسی وجود دارد که می‌تواند اثر نوسان قیمتی اونس طلای جهانی را در قیمت سکه محو کند. طلا در پایان هفته گذشته بازار جهانی در سطح 1520 دلار قرار داشت. گرچه نگرانی از اقتصاد جهانی از طلا حمایت می‌کند اما در عدم قطعیت‌های موجود نمی‌توان به هیچ عنوان در خصوص رویه آتی اطمینان داشت.