نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی کرد

برآیند هفتگی روند بازار سهام

11:44 - 1400/01/21
دادوستدها در بازار سهام هفته گذشته را اگر چه مواج اما با افزایش شاخص بورس به پایان رساند. تحلیلگران و سهامداران پیش‌بینی کرده‌اند در هفته پیش‌رو روند معاملات با افزایش محسوسی مواجه شود. بر مبنای این تحلیل همزمان با انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها از ناحیه مولفه‌های سیاسی فعلا تهدید خاصی بازار را متوجه نیست. نظرسنجی پیش‌رو به بررسی این نظرها پرداخته است.
برآیند هفتگی روند بازار سهام

دنیای بورس: معاملات هفته گذشته بورس تهران با افزایش 4.7 درصدی شاخص کل به پایان رسید. افزایش نماگر اصلی این بازار در هفته گذشته، در شرایطی رخ داد که عمده سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را همچنان صعودی ا‍رزیابی کرده‌اند.

کارشناسان

الف) صعودی: 65 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند عمومی قیمت‌ها در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این افراد معتقدند از نظر سیاسی فعلا تهدید خاصی  متوجه بازار نیست. این امر می‌تواند زمینه تداوم صعود شاخص سهام را فراهم کند. تداوم عقب نشینی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نیز به تقویت توجه سرمایه‌گذاران به بازار سهام افزوده است. از طرفی گزارش‌های عملکرد منتشرشده برخی گروه‌ها از نظر بنیادی زمینه بازگشت توجه به بازار سهام است. در این بین به لحاظ تکنیکال احتمال کسب قله‌های دیگری پیش روی بازار قرار دارد.افزایش قیمت محصول‌های برخی شرکت‌ها نیز مد نظر قرار خواهد داشت.در مجموع این موارد احتمال صعود قیمت‌ها و شاخص کل را تقویت می‌کند.

ب)‌ کم نوسان : 31 درصد از کارشناسان مزبور روند نماگر اصلی بازار سهام را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند.این افراد معتقدند موارد ابهام زیادی در بازار وجود دارد و این موضوع علی رغم صعود اخیر قیمت‌ها زمینه احتیاط معامله‌گران را فراهم می‌کند. روند قیمت نفت و کالاها در بازارهای جهانی تحت تاثیر تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین زیر فشار است و تحلیل‌ها از آینده این بازارها چندان مساعد نیست. نرخ دلار نیز در چند هفته گذشته رو به نزول بوده و اثرات این امر بر بازار چند سویه است و نمی‌توان پیش بینی خاصی از این منظر داشت. این عوامل احتمال افزایش احتیاط در سهام را افزایش می‌دهد و در نتیجه به نظر می‌رسد روند بازار کم نوسان خواهد بود.

ج) نزولی : 4 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی نیز روند نماگر اصلی بازار سهام را نزولی پیش بینی کرده‌اند.این افراد معتقدند بعد از افزایش اخیر قیمت‌ها در هفته اخیر همزمان با افزایش صحبت‌ها در مورد احتمال ایجاد حباب در بازار به ویژه سهام کوچک‌تر بازار احتمال عقب نشینی قیمت‌ها و فشار فروش در بازار وجود دارد.ضمن اینکه برخی نگرانی‌های سیاسی و هیجان معامله‌گران نیز در بازار هویدا است و احتمال حرکت نماگر بازار در مسیر نزولی زیاد است.

سهامداران

الف) صعودی: 55 درصد از سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. این سهامداران معتقدند موج مثبت موجود در بازار و افزایش قیمت فروش محصول‌های شرکت‌ها موجب افزایش تقاضای سهامداران می‌شود.این موضوع قیمت عمومی سهام را در مسیر صعودی قرارا خواهد داد. علاوه بر این، با تداوم روند نزولی در بازار ارز وسکه می توان به ورود نقدینگی به بازار سهام در رقابت با این بازارها  امیدوار بود.

ب) کم نوسان: 26  درصد از سهامدارن مزبور روند شاخص کل در این هفته کم نوسان خواهد بود. نگرانی‌ها از روند قیمت کالاها در بازارهای جهانی مانع از تداوم تقاضا در این گروه‌ها که بیش از نیمی از ارزش بازار را دارند، خواهد شد. علاوه بر این، سطوح فعلی قیمت‌ها و نبود سیگنال قوی و قدرتمند موجب احتیاط سهامداران می‌شود. از این رو در این شرایط قیمت‌ها در یک روند کم نوسان حرکت خواهند کرد.

ج)‌ نزولی: 19 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل در معاملات این هفته نزولی ارزیابی می‌شود. به دنبال تشدید فشار فروش در پایان هفته گذشته احتمالا این روند ادامه‌دار خواهد بود. این موضوع با توجه به تنش تجاری بین آمریکا و چین و نزول نرخ دلار احتمال بیشتری یافته است. از سوی دیگر هیجان در بازار و نبود پشتوانه بنیادی در جهت صعود قیمت‌ها ملموس است و این امر مسیر نماگر بورس را به سمت نزول هدایت می‌کند.