نشست خبری مدیرعامل فرابورس برگزار شد

تشریح قوانین جدید بازار پرریسک سهام

11:44 - 1400/01/21
در دستورالعمل جدید صندوق‌های سهام و مختلط می‌توانند بخشی از پرتفو و سقف مشخصی را به سهام بازار پایه اختصاص دهند.
تشریح قوانین جدید بازار پرریسک سهام

دنیای بورس: امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران در نشست خبری امروز صبح اظهار کرد: در دستور العمل جدید صندوق‌های سهام و مختلط می‌توانند از این به بعد بخشی از پرتفو و سقف مشخصی را به سهام بازار پایه اختصاص دهند.

به گفته وی بازارگردانی در بازار پایه اجرایی می شود، بازارگردان بر اساس قوانین اختیاراتی در خصوص نوسان قیمت دارد و محدودیت‌های نوسان قیمت شامل بازارگردان نمی‌شود. براین اساس بازار گردان اختیار عمل خواهد داشت و دامنه مظنه بازار گردان با دامنه نوسان فرق دارد. همچنین دامنه نوسان برای بازارگردان دو برابر می‌شود. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس همچنین خبر داد: دامنه نوسان برای همه نمادهای بازار پایه از فردا تا روز چهارشنبه (زمان توقف) به ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. این تغییر در تابلوی ب که ۱۰ درصد بود و تابلو ج که دامنه نوسان ندارد، نیز تا پایان هفته 3 درصد خواهد بود.

وی همچنین از پیشنهاد کاهش کارمزد معاملات بازار پایه در تابلوی قرمز خبر داد اما تاکید کرد: در مورد اینکه کاهش کارمزد از چه رکنی باشد تصمیم گیری نشده است. به گفته هامونی دوسال پیش پیشنهاد کردیم دامنه نوسان فرابورس به ۶ درصد افزایش یابد ، پیگیر هستم که شرکت‌های برتر فرابورس را با دامنه نوسان بالاتر ایجاد شود. از دید وی اگر دوشنبه تعطیل رسمی بود در اولین جلسه معاملاتی بعد حراج برگزار می شود.

وی اظهار کرد: به هر حال برخی افراد که منافع شخصی و سودجویانه دارند امروز منافع آنها با قوانین جدید بازار پایه تحت شعاع قرار گرفته و نکات محدودکننده و منفی که در هر قانونی وجود دارد را بزرگ‌نمایی می‌کنند و در عوض نکات مثبت قانون را نمی‌گویند، در حالی که نکات مثبت خوبی در قانون جدید بازار پایه از جمله حضور صندوق‌های بازارگردانی وجود دارد که برای اولین بار مجوز می‌گیرند تا وارد بازار پایه شوند.