بازیگران بورس (22 مرداد)

کدام حقوقی به عرضه « فاراک » پرداخت؟

11:41 - 1400/01/21
دادوستدها در روز سه‌شنبه درحالی عمدتا در جبهه خریدار سهام دنبال شد که معامله‌گران حقیقی در این روز پیش‌قدم بودند.
کدام حقوقی به عرضه « فاراک » پرداخت؟

دنیای بورس: بورس تهران در حالی معاملات روز سه شنبه را با رشد بیش از 1200واحدی شاخص کل سپری کرد که معامله گران حقیقی عمدتا در جبهه خریدار سهام ظاهر شدند. به طوری که در این روز خالص تغییر مالکیت بورس تهران 63 میلیارد تومان به سمت معامله‌گران خرد بود.

عمده فعالیت این دسته از معامله‌گران در نمادهایی مثل کشتیرانی، ماشین سازی اراک و حفاری شمال بود؛ به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد «حکشتی» حدود 13 میلیارد و 900 میلیون تومان، در نماد «فاراک» به بیش از 13 میلیارد و 600 میلیون تومان و در نماد «حفاری» نیز حدود 11 میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

ماشین سازی اراک در حالی امروز شاهد معامله بیش از 100میلیون سهم و رشد قیمت 5درصدی هر سهم بود که در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از 16میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید این سهم، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت. بر این اساس بیش از 46میلیون سهم توسط سرمايه گذاري سايه گسترسرمايه به فروش رسید.

 در جبهه‌ مقابل معامله‌گران حقوقی بیشترین خرید را در نماد پتروشیمی نوری داشتند. امری که با خالص خرید بیش از 7 میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد. در این گروه «جم پیلن» نیز مورد تجه سهامداران حقوقی بود که در نهایت 4.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های این نماد منتقل شد. در این میان صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين به عنوان سهامدار بیش از یک درصد «جم پیلن»، اقدام به عرضه 10هزار سهم کرد.

در این گروه گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان نیز خرید یک میلیون و 100هزار سهمی از سوی سرمايه گذاري مدبران اقتصاد را تجربه کرد. شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پتروشیمی شازند، 3میلیون و 300هزار سهم را خریداری کرد.

نمادهای پالایشی نیز عمدتا با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. در این میان پالایش نفت بندرعباس فروش حدود 2میلیون سهمی توسط صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر را تجربه کرد. سرمايه گذاري صنايع شيميايي ايران نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت اصفهان، حدود 500هزار سهم مزبور را واگذار کرد.

سیمانی‌ها نیز خرید و فروش‌های متعددی را از سوی بازیگران عمده تجربه کردند. در این راستا 550هزار سهم سیمان اصفهان از سوی صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر به فروش رفت. سیمان ایلام نیز شاهد واگذاری 300هزار سهم از سوی سیمان تهران بود. سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان قاین به عرضه 300هزار سهم پرداخت.

همچنین سیمان سپاهان نیز به عرضه‌های خود در نماد سیمان شرق ادامه داد و امروز نیز بیش از یک میلیون سهم «سشرق» را واگذار کرد. این در حالی است که سیمان شمال با خرید 100هزار سهمی از سوی سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان روبرو شد.

در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو خرید 3میلیون سهمی از سوی سرمايه گذاري ملي ايران را تجربه کرد.  محورسازان ایران خودرو با تداوم عرضه از سوی سرمايه گذاري سمند مواجه شد؛ به طوریکه این حقوقی امروز نیز 4میلیون سهم «خوساز» را به فروش رساند.

در میان نمادهای فلزی نیز ملی صنایع مس ایران با جابجایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده روبرو شد. بر این اساس بیش از 192میلیون سهم معادل 0.25درصد از سهام «فملی» توسط موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران عرضه شد که این میزان سهم را شركت سرمايه گذاري آتيه انديشان مس خریداری کرد. در این بازار فولاد کاوه جنوب کیش نیز خرید 500هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري ارشك را تجربه کرد.