در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

انتظارات امیدوارانه بورسی در هفته پرتلاطم بازارهای جهانی

11:40 - 1400/01/21
معاملات بورس در هفته گذشته با رشد 0.3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. پس از تجربه هفته پرنوسان گذشته که افت ناچیز شاخص سهام در مجموع هفته را به دنبال داشت، غالب کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» همچنان حرکت در مسیر کم‌نوسان را برای شاخص سهام پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال سهامداران با امیدواری بیشتری از سر گرفته‌شدن صعود سهام را انتظار دارند.
انتظارات امیدوارانه بورسی در هفته پرتلاطم بازارهای جهانی

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 23 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص را طی هفته منتهی به 24 مرداد صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد قیمت سهام کالامحور بورس تهران در شرایط فعلی از نسبت قیمت به درآمد مناسبی برخوردار است و به نظر می‌رسد در هفته پیش رو از حمایت سهامداران عمده برخوردار شود. از سوی دیگر احتمال آزادسازی قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز 4200 تومانی نزد سهامداران تقویت شده است و سهام صنایع مرتبط با افزایش تقاضا و بالتبع رشد قیمت  مواجه خواهند شد. علاوه بر این انعکاس وضعیت سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های مالی و برخی اخبار مجامع نوید رشد قیمت سهام در تناسب با وضعیت بنیادی مزبور را می‌دهد.

 

کم‌نوسان: 41 درصد از کارشناسان روند شاخص بورس طی هفته پیش رو را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد بازار با ابهامات متعددی برخوردار است و محرک خاص مطمئنی در جهت صعود یا نزول قیمت‌ها وجود ندارد و این امر نوسان اندک قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. از یک طرف برخی خبرها در راستای حذف ارز 4200 تومانی و وضعیت سودآوری مناسب شرکت‌های مرتبط احتمال رشد قیمت سهام را افزایش داده است و از سویی نگرانی‌های ناشی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر احتمال افت قیمت‌ها دلالت دارد. در چنین شرایطی احتمالا شاخص در مسیر نوسانات اندک حرکت کند.

 

نزولی: 36 درصد از کارشناسان مزبور روند نماگر اصلی سهام را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این افراد تحولات موجود در بازارهای جهانی را به عنوان اصلی‌ترین عامل ریزش شاخص در هفته پیش رو ارزیابی می‌کنند. علاوه بر این برخی بر اساس تحلیل‌های نموداری احتمال ریزش قیمت را بالا می‌دانند. از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری رشد قیمت در برخی از سهام متناسب با پتانسیل بنیادی سهام نبوده است و بر این اساس محکوم به اصلاح خواهد بود. این خود دیگر عامل عقب‌نشینی معامله‌گران در روزهای آتی خواهد بود.

 

سهامداران

صعودی‌‌‌: 48 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی  «دنیای بورس» روند شاخص سهام را صعودی پیش‌بینی کرده اند. به اعتقاد این افراد افزایش احتمال حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت محصولات صنایع دریافت‌کننده این ارز موجب افزایش تقاضا و قیمت سهام خواهد شد.

کم نوسان: 35 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» ابهامات موجود در بازار را عامل اصلی احتیاط و در نتیجه نوسان اندک قیمت‌ها می‌دانند. برآیند تغییرات سهام نسبتا پرتحرک بازار نیز در نهایت همچون هفته گذشته روند کم‌نوسانی را برای شاخص کل رقم می‌زند.

نزولی: 17 درصد از سهامداران مزبور روند قیمت سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند نگرانی ناشی از وضعیت بازار های جهانی به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین عامل نزول قیمت سهام کالامحور بورس تهران خواهد بود.