بازیگران بورس (14 مرداد)

کدام حقوقی به حمایت از « نوری » پرداخت؟

11:38 - 1400/01/21
درحالی‌که حقیقی‌های بازار سهام خریدهای خود را در نماد داروسازی فارابی دنبال کردند که حقوقی‌ها در استراتژی دیگری به حمایت از سهام پتروشیمی نوری پرداختند.  
کدام حقوقی به حمایت از « نوری » پرداخت؟

دنیای بورس: معاملات روز دوشنبه در حالی با خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که بیشترین خرید سهامداران خرد در این روز به جمع آوری سهام داروسازی فارابی تعلق داشت. در مقابل معامله گران عمده خریدهای سنگینی در نماد پتروشیمی نوری داشتند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در نماد «نوری» به بیش از 13میلیارد تومان رسید. در این میان یک میلیون سهم «نوری» را صنايع پتروشيمي خليج فارس جمع‌آوری کرد.

همچنین در معاملات امروز دیگر نمادهای پتروشیمی نیز در کانون توجه معامله‌گران حقوقی قرار داشتند؛ به طوریکه خالص خرید 6میلیارد تومانی در نماد گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان و 4.2میلیارد تومانی در نماد پلي پروپيلن جم ثبت شد. در این میان «پترول» خریدهای متعددی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ 5میلیون سهم از سوی هلدینگ صنايع پتروشيمي خليج فارس ، 3میلیون سهم از سوی مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني و 700هزار سهم نیز توسط سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد خریداری شد.
در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاري ارزش آفرين نیز به خرید 20هزار سهم «جم پیلن» پرداخت. سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تأمين نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه سنگین حدود 200میلیون سهمی از سوی گروه صنعت سلولزي تامين گسترنوين را تجربه کرد.

سهامداران خرد به خرید سهام «دفارا» تمایل نشان دادند که این امر با انتقال 7میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی ها همراه شد. در حالی 2میلیون سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاري دارویي تامين خریداری شد که در مقابل سرمايه‌گذاري البرز به عنوان دیگر حقوقی «دفارا» به عرضه 6میلیون سهم پرداخت.

در همین راستا سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز واگذاری یک میلیون سهم از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه را تجربه کرد. داروسازي حكيم نیز یک میلیون سهم داروسازی زهراوی را به فروش رساند.

در میان نمادهای بانکی نیز امروز بانک خاورمیانه عرضه هایی از سوی سهامداران حقوقی را تجربه کرد؛ به طوریکه 5میلیون سهم توسط سرمايه گذاري تامين آتيه مسكن، یک میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري اندوخته پايدارسپهر، 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه و 500هزار سهم دیگر نیز از سوی یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی عرضه شد.

در همین راستا سرمايه‌گذاري سمند نیز به واگذاری 10میلیون سهم بانک پارسیان پرداخت. در این میان بانک صادرات نیز در حالی شاهد خرید 10میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات بود که در مقابل بیش از 88میلیون سهم «وبصادر» توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی آن عرضه شد.

در میان نمادهای فولادی نیز فولاد خراسان خرید 3میلیون و 600هزار سهم از سوی سرمايه‎گذاري توسعه معادن وفلزات را تجربه کرد. ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز شاهد خرید 500هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس  و موسسه صندوق بازنشستگي شركت ملي صنايع مس ايران بود.

در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو با خرید 2میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري ملي ايران روبرو شد. این در حالی است که قطعات اتومبیل ایران عرضه 6میلیون سهمی توسط سرمايه‎گذاري سمند و 1.5میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاري سمند را تجربه کرد. محورسازان ایران خودرو نیز دیگر نماد خودرویی بود که با واگذاری 4میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري سمند مواجه شد.

جدول خرید و فروش سهام توسط بازیگران بازار (14 مردادماه 1389)

کدام حقوقی به حمایت از « نوری » پرداخت؟7

* اعداد قرمزرنگ به معنای عرضه و فروش سهام و اعداد سبزرنگ به معنای تقاضا و خرید سهام است.